ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

Motor tipleri (Benzinli, Dizel ve LPG), Yakıtlar çeşitleriyle ilgili konular...

ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti omeralemdar » 24 Haziran 2008 14:15

*ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...
*Agresif kullanmayın
Agresif sürüşte, ölçülü sürüşle karşılaştırıldığında üç kata kadar daha fazla yakıt kullanılıyor. Özellikle şehir trafiğinde çok sert gaz ya da frenden sakının.
*Yüksek viteslerde kullanın
Vites ne kadar yüksek olursa motor hızı da o kadar düşük olur. Bu, yakıt verimliliğini artırabilir. Otomatik vitesli araçlar, araba yeterli hızlanmayı gerçekleştirdiğ i zaman sürücü gaz pedalını hafifçe bırakırsa vitesler arasında daha çabuk geçiş yapar. Araçlarda vites değişimi 2000-2500 civarında olmalı.<burada bir yalnış var her halde ben 3,000 devirin üzerinde vitesi degiştiriyorum! 2,500 düşüyor araç güzelce gidiyor> benmi yalnış yapıyorum? paylaşımınızı bekliyorum!!
*Aşırı hız yapmayın
Araç ne kadar hızlı giderse o kadar fazla rüzgar direnciyle karşılaşır. Hız limitinden yalnızca 8 km/saat daha hızlı gitmek, yakıt tüketimini yüzde 23 artırır. Bazı araçlarda 130 km/s hızdaki yakıt tüketimi 80 km/s'ye göre neredeyse iki kat fazladır.
*Motorun bakımını yapın
İyi ayar yapılmış bir motor yakıt tasarrufunu yüzde 4'e kadar geliştirebilir. Yağ ve bakım konusunda her zaman üreticinin tavsiyelerini uygulayın.
*Lastik basıncı önemli
Doğru şişirilmiş tekerlekler aracın hareketini sağlamak için gereken enerji miktarını da azaltır. 69 milibar değerinin tam altında şişirilmiş bir tekerlek yakıt verimliliğini yüzde 3'e kadar düşürebilir.
*Aşırı ağırlık taşımayın
Bir aracın içinde taşınan ekstra her 45 kilogram için yakıt verimliliği yüzde iki oranında düşebilir. Bu nedenle bagajda ve arka koltukta gereksiz eşyalar taşımayın.
*Portbagajı kaldırın
Portbagaj ya da tavan çubukları kullanılmıyorsa sökülmeli. Bunlar, aracın aerodinamik etkinliğini olumsuz olarak etkileyerek araçta yüzde 5'e varan oranda yakıt tasarrufunu azaltır.
*Boşta çalıştırmayın
Boşta çalıştırma işlemi aracı hiçbir yere götürmez ancak yine de yakıt harcar. Bir kuyrukta beklerken ya da birisini beklerken aracı sürmeniz gereken zamana kadar motoru kapatın.
*Klimayı tutumlu kullanın
Klima tesisatı motora ek bir yük getirir ve kullanım sırasında fazladan yakıt kullanır. Ilık günlerde klimayı açmak yerine havalandırmayı kullanın.
*Hava filtresini kontrol edin
Tıkanmış bir hava filtresinin değiştirilmesi, motorun korunmasına yardımcı olurken aynı zamanda yakıt tasarrufunu da yüzde 10 değerine kadar artırır.
*Hızı dengeli tutun
Tamamen durmaktansa yanan kırmızı ışık yeşile dönene kadar daha erken yavaşlayın ve o hızda devam edin. Ayrıca bir tepenin başlangıç noktasına ulaşmadan önce hızınızı biraz artırın ve ardından motoru daha sert çalıştırmaya gerek kalmadan hızının aracı tepeye çıkarmasına izin verin.
*Yokuştan boşta inmeyin
Yokuş yeterince dikse, gaz vermeden viteste inmek motora giden yakıtın tamamen kesilmesini sağlar. Motor, çalışması için yakıt gerekmediğini algılayarak yakıtı tamamen keser ve bu sayede eğime bağlı olarak sıfır yakıt tüketimiyle inmek mümkün olabilir. Araç boştayken daha çok yakıt tüketir.
*CAM AÇIK SEYAHAT ETMEYİN....

*YENİ BİR BİLĞİ EKLEMEDİR
:roll:
Motorlu Taşıtlarda Yakıt Ekonomisi
(kaynak) http://tr.wikipedia.org/wiki/Ana_Sayfa
wikipedia.org

Motorlu taşıtların çalışmasında temel madde yakıttır. Ulaşım masraflarının büyük bir bölümünü yakıt oluşturmaktadır. Bu nedenle yakıt en yüksek ekonomi ile kullanılmalıdır. Otomobillerde yakıt ekonomisini etkileyen birçok faktör vardır. Bunlar taşıtın tasarımından , teknik durumuna , yol ve iklim şartlarından , sürücü deneyimine kadar çeşitli faktörleri içine alır . Ulaşım organizasyonu durumu da bunlara eklenebilir. Her geçen gün taşıtların performansı , sürüş kolaylığı ve konforu artırılmaya çalışılmakta bunları sağlarken de yakıt ekonomisini en üst düzeyde tutmak için taşıtın toplam verimini yükseltilmeye yönelik çalışmalarda yapılmaktadır . Yüksek oktan , yüksek sıkıştırma oranı , geliştirilmiş yanma odası , geliştirilmiş ateşleme sistemleriyle daha fakir karışımlar ateşlenebilmekte yüksek verimli tork konvektörü ve aktarma organlarıyla sürtünme kayıpları en aza indirilmektedir. Ayrıca yol kalitelerindeki artış da önemlidir.
<Yakıt tüketimini etkileyen faktörler>
Taşıt Performansının Yakıt Ekonomisine Etkisi

Belirli bir motor çıkış gücü için taşıt performansındaki artış motor kursu / kat edilen yol oranının büyümesi ile elde edilir . Bu motor büyüklüğü ve diferansiyel dişli oranının artırılmasıyla sağlanır . Genellikle performans düzeyi yükseldikçe yakıt ekonomisi düşer yani yakıt ekonomisi ve performans birbiriyle ters orantılıdır . 3 ve 4 silindirli motorlar ekonomi , bunun üzerindeki silindir sayısına sahip motorlar ise performans amaçlanarak üretilirler . Genellikle küçük motorlu taşıtlarda (2000 cc'nin altındaki ) diferansiyel dişli oranı büyük olduğundan , yüksek hızlardaki yakıt ekonomisi büyük motorlara göre daha düşük olur . Diferansiyel dişli oranının ( ayna mahruti oranı ) küçük olması arzu edilmesine rağmen yakıt ekonomisinin dışındaki birçok faktör dişli oranı seçimini etkiler. Otomatik şanzumanlı taşıtlarda küçük diferansiyel dişli oranı özellikle alçak hızlarda tork konvektöründeki kaymayı artıracağından yakıt ekonomisi kötüleşecektir. Sonuç olarak yüksek hızlarda yakıt ekonomisini artırmak için denenecek yöntemlerden biriside diferansiyel dişli oranını mümkün olduğunca küçültmektir.
<Taşıt Kullanımını Kolaylaştıran sistemlerin Yakıt Ekonomisine Etkisi >
Otomatik transmisyon ve hidrolik direksiyon taşıtlarda kullanım kolaylığını artıran sistemler olarak kabul edilebilir. Otomatik transmisyonda güç kaybı mekanik ve hidrolik olmak üzere iki grupta toplanabilir. Mekanik kayıplar genellikle sürtünmeden , hidrolik kayıplar ise pompalama ve tork konvektöründeki kaymadan kaynaklanır. Kayma ile meydana gelen kayıplar oldukça fazladır. Kayma konvektör yapısına , taşıt hızına ve iletilen momente bağlıdır. Motor, aktarma organlarının özellikleri , taşıt büyüklüğü ve taşıt performans karakteristikleri konvektör yapısını etkiler .Düşük hızlarda kayma yüksektir bu da yakıt ekonomisini kötüleştirir. Yüksek hızlarda kayma oldukça azalır bu nedenle otomatik transmisyon ,düz vites kutularına göre yüksek hızlarda üstünlük sağlayabilir. Otomatik transmisyonlu bir taşıt motorunda tork konvektörü burulma titreşimlerini yok ettiğinden silindirlere daha fakir karışım gönderilebilir. Ayrıca tork konvektörü belli bir moment artışı sağladığından diferansiyel dişli oranı küçültülebilir. Hidrolik direksiyon , taşıt hızı ne olursa olsun sabit bir motor momentiyle çalışır. Yüksek hızlarda motorun özgül yakıt sarfiyatı düşük olduğundan hidrolik direksiyonu çalıştırmak için gerekli moment motordan daha ekonomik bir düzeyde sağlanır. Böylece yüksek hızlarda hidrolik direksiyona giden kayıplar azalır.
<Taşıt Konforunun Yakıt Ekonomisine Etkisi >
Modern taşıtlarda klimalar gittikçe yaygınlaşmakta ve güvenli bir sürüş için ihtiyaç haline gelmektedir. Klimanın çalışması için gerekli moment sistemin kapasitesine , hava sıcaklığına ve taşıt hızına bağlı olarak değişir . Yüksek hızlarda hava akışının artmasından dolayı kondanser verimli çalışmaktadır (kondanser: kompresör tarafından sıkıştırılmış yüksek sıcaklık ve yüksek basınçlı soğutma gazından ısı alıp soğutarak bu gazı sıvı hale dönüştürmek için kullanılan klima elemanı). Dolayısıyla buna bağlı olarakta moment ihtiyacı azalmaktadır . Ayrıca yüksek hızlarda motor momenti daha ekonomik bir özgül yakıt sarfiyatıyla elde edilmektedir.
<Taşıt Büyüklüğünün Yakıt Ekonomisine Etkisi >
Yakıt ekonomisini etkileyen en önemli faktörlerden bir tanesidir.Bir taşıtı yatay yolda sabit hızda hareket ettirebilmek için taşıta karşı oluşan dirençlerden yuvarlanma ve hava dirençlerinin yenilmesi gerekir. Yuvarlanma taşıt ağırlığının bir fonksiyonudur. Taşıt büyüklüğü ile birlikte taşıtın ağırlığı da artacağından yuvarlanma direncide bunlara paralel olarak doğru aranda artar. Hava direncini yenmek için gerekli olan güç taşıt hızı , taşıtın kesit alanı ve hava direnç katsayısına (cd) bağlıdır. Taşıt büyüklüğü kesit alanla doğru orantılı olduğundan hava direncini yenmek için gerekli olan güç taşıt büyüklüğü arttıkça artacaktır bu da yakıt ekonomisindeki %15-20'lik değişime eşdeğer bir artış demektir.Yüksek hızlardaki yakıt ekonomisindeki hızlı kötüleşme taşıtı hareket ettirebilmek için gerekli gücün , hızın küpüyle doğru orantılı olarak artmasından kaynaklanır . Hava direnç katsayısı taşıtın aerodinamik yapısına bağlıdır . Bu da yüksek hızlarda hava direncinin önemli ölçüde artmasına neden olur. Sonuç olarak yüksek hızlarda performansın , taşıt kullanımını kolaylaştıran sistemlerin ve taşıt konforunun yakıt ekonomisine etkisi çok fazla değilken taşıt ağırlığının önemli bir etken olarak karşımıza çıktığını görüyoruz.
<Çalışma Şartlarının Yakıt Ekonomisine Etkisi >
Çalışma (işletme) şartlarıda yakıt ekonomisini önemli ölçüde etkiler. Motor ayarlarının düzensiz olması yakıt tüketimini artırır. Düşük motor soğutma suyu sıcaklığı ısı kaybını azaltacağından verim düşer , bunun yanı sıra yakıt silindirlere daha büyük zerreler halinde gireceğinden yanma verimsizleşir. Aktarma organları dişlileri ve yataklarındaki aşırı sürtünmeler , fren sıkılığı , lastik hava basınçlarının düşüklüğü , ön düzen ayarsızlığı ve alternatöre binen yük gibi faktörler toplam direnç kuvvetlerini artıracağından yakıt sarfiyatı da artacaktır. Bahsedilen faktörlerin dışında ulaşım organizasyonu , değişken olan trafik ve iklim şartları yakıt sarfiyatını artıracaktır. Bunlara rağmen iyi bir araç bakımı , dikkatli bir sürüş alışkanlığı önemli ölçülerde yakıt sarfiyatını azaltacaktır.
<Sürücü Deneyiminin Yakıt Ekonomisine Etkisi>
Sürücü deneyimine göre taşıt kullanımı değişir. Özellikle bu farklılık vites değiştirme zamanlarının seçiminde olur. Aynı taşıtın değişik sürücülerle kullanımında %10 az veya fazla fark görülebilir.
Daha az yakıtla daha uzun yol kat etmede sürücü deneyimini şu başlıklar altında toparlayabiliriz :
Taşıt orta hızlarda kullanılmalı (90-100 km/h)
Trafiğin elverdiği durumlarda sabit hızda kullanılmalı
Hızlanma gerektiğinde gaz pedalına yavaş basılmalı ve vites değişimleri uygun hızlarda gerçekleştirilmeli
Durma gerektiğinde hız önceden düşürülerek ,frenler en az miktarda kullanılmalı
Hareket halinde el freninin mutlaka tam olarak bırakıldığından emin olunmalı
Elektrikli alıcılar ekonomik kullanılmalı
Trafiğin yoğun olduğu yollar tercih edilmemelidir.
*<bu yeni bilği için yenilendi saygılarımla>
En son omeralemdar tarafından, 08 Ağustos 2008 10:22 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 değişiklik yapıldı.
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA


Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti dafkanat » 24 Haziran 2008 22:15

güzel bilgiler gerçekten ve ayrıca çoğunu uyguluyorum. tasarruf sağlıyor.
dafkanat
ÜSTEĞMEN
ÜSTEĞMEN
 
İleti: 496
Kayıt: 08 Haziran 2008 23:56
Konum: Uşak
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: Benzin+LPG(LR)
Kilometre: 120000
Yakıt: Lukoil
Lastik Markası: Michelin Energy Save
İsim ve Şehir: Doğan-UŞAK

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti Devrim » 25 Haziran 2008 10:53

omeralemdar demiş ki:...Yüksek viteslerde kullanın
Vites ne kadar yüksek olursa motor hızı da o kadar düşük olur. Bu, yakıt verimliliğini artırabilir. Otomatik vitesli araçlar, araba yeterli hızlanmayı gerçekleştirdiğ i zaman sürücü gaz pedalını hafifçe bırakırsa vitesler arasında daha çabuk geçiş yapar. Araçlarda vites değişimi 2000-2500 civarında olmalı.<burada bir yalnış var her halde ben 3,000 devirin üzerinde vitesi degiştiriyorum! 2,500 düşüyor araç güzelce gidiyor> benmi yalnış yapıyorum? paylaşımınızı bekliyorum!!>
Ben (yukarıda dediği gibi) 2250-2500 arasında değiştiriyorum, motor rahat şekilde ivmelenmesine devam ediyor. Ama 2bin altında değiştirirsem, sonraki viteste zorlanabiliyor.

Öte yandan şunu da belirtmek isterim. Yukarıda ilk cümlede, "yüksek vites - düşük devir"in yakıt verimliliğini artırabilir demiş. Gerçi -evet- "artırabilir" demiş. Kesin yazsaydı daha net itiraz edebilirdim. Şunu demek istiyorum; 4'üncü viteste, düşük evirde ve normal süratte, -atıyorum- 3.8 gibi bir anlık değerde seyrederken, birden 3'e düşüp hızı yavşlatmayacak ama hızlanmayacak dengede gaza basarsanız yine 3.8 gibi bir ortalama elde edebiliyorsunuz. Yani, devrin yakıt harcamada çok da etkisinin olmadığını düşünsem doğru olur muyum?... Bazen erken vites değiştirince, araç 1100 devre düştüğünde ve hızlanmak istediğimde anlık tüketim hâliyle fazla görünüyor. "Motor zorlanıyor" diye vitesi hemen küçültüp hızlanmaya devam edince, -evet- motor rahatlamış gibi duyuluyor ama anlık yakıt tüketimi yine aynı görünüyor...

O yüzden vitesi, sadece hızlanmayı devam ettirici bir araç olarak görüyorum. Motor devri yüksek olunca yakıt fazla gidecek fikrimden kopuyorum aslında...

omeralemdar demiş ki:Klimayı tutumlu kullanın
Klima tesisatı motora ek bir yük getirir ve kullanım sırasında fazladan yakıt kullanır. Ilık günlerde klimayı açmak yerine havalandırmayı kullanın.
Ben de diğer tüm arkadaşlar gibi, şehir içi olsun dışı olsun, kalkışlarda veya rampa tırmanmalarda geçici olarak klimayı kapatıyorum. Sağ elim vitesin topuzundayken işaret parmağı kendiliğinden dokunuyor tuşa zaten. Otomatik klima switcher görevi görüyorum. :) Bekliyorum bakalım kim kanacak diye, "yahu sizin araçlar klima yüzünden yığılmıyor" diye. :)

omeralemdar demiş ki:Yokuştan boşta inmeyin
Yokuş yeterince dikse, gaz vermeden viteste inmek motora giden yakıtın tamamen kesilmesini sağlar. Motor, çalışması için yakıt gerekmediğini algılayarak yakıtı tamamen keser ve bu sayede eğime bağlı olarak sıfır yakıt tüketimiyle inmek mümkün olabilir. Araç boştayken daha çok yakıt tüketir.
İşte bu forumdan öğrendiğim en değerli bilgi buydu diyebilirim. Önceki nesil "peygamber vitesi" dermiş, ya boşa alırlarmış ya da motoru stop edip, deyim yerindeyse Allah'a emanet inerlermiş yokuşu...

omeralemdar demiş ki:Hızı dengeli tutun
Tamamen durmaktansa yanan kırmızı ışık yeşile dönene kadar daha erken yavaşlayın ve o hızda devam edin. Ayrıca bir tepenin başlangıç noktasına ulaşmadan önce hızınızı biraz artırın ve ardından motoru daha sert çalıştırmaya gerek kalmadan hızının aracı tepeye çıkarmasına izin verin.
Bir üst maddede belirtilen kullanım tipi gibi, kırmızı ışığı görünce ayağımı gazdan çekiyorum ve devir düştükçe alt vitese düşüyorum. Ama açıkcası arkamdaki sabırsız veya 40m. sonra duracakken sollayan tipler beni huzursuz ettiği için orta veya sağ şeride geçmeye özen gösteriyorum. Bizim Konya'da alt geçitler çoğalmaya başladı. Geçide inerken biraz süratlenip, tam tırmanma esnasında boşa alıyorum ve tekrar düzlüğe ulaştığımda uygunu ne ise vitese geçiyorum. Motor da gereksiz tırmanma işiyle uğraşmamış oluyor.

Ama eğer bir köprüye tırmanıyorsam o zaman orta-üstü süratte yaklaşıp gaz keserek tırmanıyorum yukarıda bahsedildiği gibi. Bu durumda zirvenin arkası için hem kontrol bende oluyor hem de vitese geçeyim derdi olmadan hızlanmak kolay oluyor veya hemen inerken gaz kesmek mümkün oluyor...

Bu yazdıklarım sadece benim yaptıklarımdır, naçizane paylaşmak istedim. Sürücülük konusunda ders değildir amacım... ;)
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti omeralemdar » 25 Haziran 2008 14:10

devrim paylaşımın için ve açıklamaların için sagol var ol tekrar teşekkür ederim
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti DOGAN » 27 Haziran 2008 17:50

aslında ben şu klimanın araçdan kaç beygir çaldığını merak ediyorum...
eski arabalarda bu oran %20 lere vuruyor ama yeni nesil araçalarda %5 olduğu söyleniyor ama ne kadar doğru bilmem...!
DOGAN
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 331
Kayıt: 09 Haziran 2008 09:44
Konum: Pendik/İST.
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,4 16V. 98 Bg.
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: Doğan & Pendik/IST.

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti oguz1 » 29 Haziran 2008 10:35

OTOMOBİLİM AZ YAKSIN DİYENLER

Benzin, motorin veya LPG... Aslında hangi yakıt türünü kullanırsanız kullanın az tüketmek sizin elinizde. Aracınızın gerçekten fazla yakıt yaktığını nasıl anlarsınız? İşte ip uçları:

İçten yanmalı motorların tümü güç üretebilmek için bir yakıta ihtiyaç duyarlar. Günümüzde bu tip motorlarda benzin, motorin ve LPG gibi yakıtlar kullanılıyor. Bu ürünlerin fiyatlarıysa her geçen gün yükseliyor. Yakıt tüketiminizi minimuma düşürmek elinizde.Bir sorun mu var?Otomobiller öncelikle konforlu ulaşım sağlamak amacıyla üretilirler. Sonraysa yakıt tüketiminin düşük olması için üreticiler emek harcarlar. Pek çoğumuz aşırı lüks ama kilometre başına fazlaca yakıt tüketen bir otomobille dolaşmak istemez. Sunduğu konforun yanında, yakıt tüketimi de otomobillerin tercih edilirliğini belirleyen faktörlerden birisi. Peki ya ilk aldığınızda otomobiliniz sizi yakıt tüketimi yönünden memnun ederken, artık ciddi miktarda mali külfet getirmeye başladıysa…

Aracınızın gerçekten fazla yakıt yaktığını nasıl anlarsınız? İşte ip uçları…
• Motorun çekişinde azalma olur.
• Egzoz gazı siyah renktedir ve benzin kokar.
• Egzoz borusu içinde karbon isi oluşur.
• Egzozda patırtılı patlama sesleri olur
• Motor soğukken kolay, sıcakken güç çalışır. En geçerli tespit yöntemiyse yakıt tüketiminizi sıkça ölçmektir. Aracınızın fazla yakıt yakıp yakmadığının tespitini yapmak için, bir litre benzinle kaç kilometre yol gittiğinizi bilmeniz gerekir. Bunun için yakıt deponuzu, akaryakıt istasyonundaki tabanca otomatik olarak yakıtı kesinceye kadar doldurun. Bu sırada günlük kilometre saatinizi sıfırlayın. Ardından normal kullanımda otomobilinizi sürün. Diyelim aracınızın deposunu doldurduktan sonra 250 km yol yapmışsınız. Yeniden akaryakıt istasyonuna gittiğinizde aynı şekilde tabanca otomatik atana kadar doldurun ve doldurduğunuz miktarı not edin. Bu rakam sizin 250 km’de harcadığınız akaryakıtı temsil etmektedir. Diyelim ki 15 litre rakamını elde ettiniz. Basit bir hesapla 15*100/250 ile 100 kilometrede 6 litre akaryakıt tükettiğinizi öğrenebilirsiniz. Bu araştırmayı sıklıkla yaparak akaryakıt tüketiminizdeki artışları kolaylıkla fark edebilirsiniz. Bir araçta yakıt tasarrufundan bahsetmeden önce, fazla yakıt harcamasının nedenlerini açıklamak yerinde olur. Aracın fazla yakıt harcamasının nedenlerini iki grupta toplamak mümkündür. Birincisi araçtan kaynaklanan kusurlar, ikincisi ise sürücüden kaynaklanan kusurlar. Eğer otomobiliniz son günlerde fazla yakıt tüketmeye başlamışsa vakit geçirmeden servisinizin yolunu tutun. Çünkü birkaç küçük önlemle yakıt tüketimini kontrol altında tutabilirsiniz. Tedbirinizi almadan önce otomobilinizdeki onarılması gereken yerler hakkında teşhisinizi doğru koyun. Bazı basit onarım teknikleri ile aşırı yakıt tüketiminde tasarrufu kolaylıkla sağlayabilirsiniz. Bütün iş bunun yöntemini iyi bilmekte yatıyor.

Hangi bakımlara dikkat etmeliyiz?

1. Motorunuzun ayar ve bakımlarını düzenli olarak ve uzman kişilere yaptırın. Bu ayar bakımlarında;
• Hava filtresinin temizliğine dikkat edin. Tıkanmış hava filtresi yakıt tüketimini arttırır.
• Distribütör platin ayarını katalog değerine ayarlatın. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
• Akümülatör ve bağlantı kablolarının bozukluğu motor verimini düşürür. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
• Bujilerin arızalı ve ayarsız olması yakıt tüketimini arttırır.
• Karbüratörün bakımını yaptırın.
• Rölanti devri katalog değerinde olmalı. Yüksek devir yakıt tüketimini arttırır.

2. Fren balataları sıkı ise tekerlek dönüşü zorlanır. Yakıt tüketimi artar.

3. Debriyajın kaydırması yakıt tüketimini arttırır.

4. Ön düzen ayarlarını her zaman kontrol ettirin. Lastik havalarını da sıkça kontrol edin. Bozuk ayarlar yakıt tüketimini artırır.

Kullanırken nasıl düşüreceğiz?
1. Önünüzdeki aracı çok yakından takip etmeyin. Zira devamlı olarak ya fren pedalına ya da gaza pedalına basarsınız. Ani fren ve ardından gaz basmak yakıt tüketimini arttırır.
2. Şehirlerarası yolda 80-90 km/s hızı aşmayınız. 90 km/s'nin üstünde her kilometre yakıt tüketimini yüzde 1 arttırır.
3. Motorunuzun ısısı yakıt tüketimini etkiler. İlk hareketten önce motorun ısınması için en fazla 30 saniye bekleyin. Fazla ısınmasını beklemek yakıt tüketimini arttırır. Soğuk motorda yakıt sarfiyatı fazladır. Motor tam ısınmadan yapılan yolculuklardan (özellikle kısa mesafelerden) kaçının.
4. Yakıt deponuzun hatalı doldurulması yakıt tüketimini arttırır. Deponuzu mümkünse pompanın yavaş hızı ile doldurun. Depo hiçbir zaman ağzına kadar doldurulmamalı. Depoyu daima dolu bulundurun. Çünkü az benzinde buharlaşma daha fazladır.
5. Klima yakıt tüketimini artırır. Bu ekipmanı ihtiyacınız oldukça kullanın. Sıcak aracı ilk etapta çalıştırırken camları açarak soğutmaya çalışın. Ardından klimaya başvurun.
6. Tavan bagajı yakıt tüketimini artırır. Kullanmadığınız zamanlarda bu parçayı sökün.
7. Yolculuk halindeyken camları açmak rüzgar direncini artıracağından yakıt tüketimini yükseltecektir.

Doğru park edin daha az tüketin!
Aracınızı park ederken dikkat etmeniz gereken en önemli nokta; zor manevraları park ederken yapmanız, parktan çıkarken yapmamanızdır. Aracın sıcak olduğu zaman yapılan zorlayıcı manevralar aracı pek fazla etkilemezken soğuk bir araçla aynı manevraları yapmanız daha fazla yakıt tüketmenize sebebiyet verecektir. Aslında en doğrusu çıkarken manevra yapmanıza gerek kalmayacak şekilde park etmektir. Sıkışık park yerlerinden çıkarken klima, silecek gibi çalışan aksamları durdurmanız gücün elektronik direksiyon motoruna devrolmasını, böylece yakıttan tasarruf etmenizi sağlayacaktır. Deponuz yeni doldurulmuş ise aracınızı yokuşta burnu aşağıya gelecek şekilde park edin. Yüksek sıcaklıklarda benzinin buharlaşması daha fazla olacağından aracınızı mümkün olduğunca gölge bir yere park edin. Ayrıca bu uygulama klimaya olan ihtiyacı azaltacağından yine yakıt tüketimini düşürecektir.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti omeralemdar » 29 Haziran 2008 18:32

MURAT<OGUZ1> çok faydalı bilgi paylaşımın için teşekkürler ellerin dert görmesin sagol var ol
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti omeralemdar » 20 Temmuz 2008 15:40

“ARAÇLARDA VERİMLİ YAKIT KULLANMA KILAVUZU' HAZIRLADI. KILAVUZDA, SÜRÜCÜLERE ŞUNLAR ÖNERİLİYOR:”

* İlk 5 km içinde aracınızı yüksek hızda sürmekten ve aşırı hızdan kaçının. Belli bir hızda seyrederek daha az yakıtla daha uzun mesafe alabilirsiniz.
* Gaz pedalını devamlı nazikçe kullanın. Ani kalkışlardan ve duruşlardan kaçının.
* Olması gereken vitesten düşük viteslerde aracı kullanarak yüzde 45'e varan daha fazla yakıt tüketimine, motorun yorulmasına ve yıpranmasına neden olursunuz.
* Açık camlar, 100 kilometre/ saat hızda yüzde 4 ekstra yakıt sarfiyatına yol açar.
* Kirli hava filtresi yüzde 10 daha fazla yakıt tüketimine neden olur. Hava filtresini temiz tutun.
* Bakımlı ve ayarlı motor yakıtı daha verimli tüketir. Bakımsız araç hem fazla yakıt tüketir hem de havayı kirletir.
* Yağ filtreleri temiz olmalı. Eski ve kirli yağ filtreleri motor verimliliğini düşürür.
* 15 derecenin altındaki sıcaklıklar yüzde 30'a varan fazla yakıt tüketimine neden olur.
* Klima her 100 kilometrede 1-2 litre ekstra benzin tüketir. Bu yüzden klima kullanımına dikkat edin.
* Otomobilin yerle temasını sağlayan lastikler yakıt sarfiyatını etkiler. Bu yüzden lastiklerin havasının düşük olmamasına dikkat edin.

*DAHA AZ YAKIT TÜKETMENİN 10 İPUCU

1- Aşırı hız yapmayın, yüksek devirlerde otomobil kullanmayın.
2- Ani kalkıştan ve frenden kaçının.
3- Yokuş aşağı inerken gazdan ayağınız çekin; vitesi boş
atmayın, kontağı kapatmayın
4- Fazla ağırlıklardan kurtulun.
5- Aerodinamik yapıyı bozan eklentileri sökün.
6- Hava filtresini sık sık değiştirin.
7- Lastiklerinizi sık sık kontrol edin, hava basınçlarını
fabrika verilerinde tutun.
8- Hız sabitleme sistemini sadece düz yollarda kullanın.
9- Uzun süre hareketsiz duracaksanız motoru kapatın,
rölantide çalıştırmayın
10- Yaz aylarında klimayı ihtiyaç duydukça kullanın. Yolculuk
boyunca sürekli açık tutmayın.
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti Bahadir » 20 Temmuz 2008 16:44

Abilerim bilgiler için çok teşekkürler. Bildiklerim doğrultusunda sabah nöbet çıkışında aracıma 100 ytl'lik yakıt aldım.(Tam 30 Lt.). Benzinlik çıkışında yol bilgisayarını sıfırladım ve gayet normal ama gaz pedalına nazik bir şekilde 30 km yapıp eve geldim. Araçtan inmeden önce yol bilgisayarına baktığımda çok şaşırdım. 3.3lt/100 km yazıyordu. Birazdan kızılay'a gideceğim ve gene aynı şekilde kullanacağım bakalım dönüş değerim ne olacak.
Bahadir
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 155
Kayıt: 09 Haziran 2008 09:04
Konum: Bakanlıklar(İŞ) Eryaman (Ev) / ANKARA
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 65hp
Kilometre: 70000
Yakıt: Shell GTL +
Lastik Markası: Michelin Enegy Saver
İsim ve Şehir: Ankara

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti omeralemdar » 20 Temmuz 2008 17:02

bahadır bendede şöyle bir şey oluyor yakıtı aldık depo degeri surekli artıyor bir zaman sonra duruyor!! hani bizim depoda şamandıra var ya onun gibi bir şey olmasın daha önceki verilerden kaynaklana bilirmi???
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti omeralemdar » 06 Ağustos 2008 13:34

meroz hjanımdan 06 Ağustos 2008 14:18

Yakıttan tasarruf etmenin birçok yolu vardır. Fakat Nissan’ın geliştirdiği teknoloji diğerlerinden çok farklı.


Yakıt tüketimini azaltmanın birçok farklı yolu vardır. Çeşitli yakıt türleri ya da yakıtlara eklenen çeşitli ek kimyasal maddeler ile yakıt tasarrufu yapılabildiği gibi çeşitli fiziksel yollar ile de yakıt tasarrufu yapılabilir. Örneğin doğru lastik havaları, klimaları daha az kullanmak, gaz pedalına daha az basmak gibi çeşitli yöntemler vardır. İşte Nissan’ın yeni buluşu tam bu noktada devreye giriyor.



Nissan tarafından geliştirilen yeni bir gaz pedalı, sürücünün gaz pedalına gereğinden fazla bastığını anlayarak sürücünün daha fazla pedala basmasını engelliyebiliyor. Bu sayede arabalarda %5 - %10 arasında değişen oranlarda yakıt tüketimini azaltabiliyor.



Bu oranlar baştan gözünüze az gelebilir. Fakat bireysel değil toplu olarak düşünürsek çok ciddi oranlarda yakıt tasarrufu yapılabileceği düşünüle bilir. Türkiye’de şu an trafiğe kayıtlı 12.4 milyon araç var ve yılda 31.1 milyon ton benzin tüketiliyor. %5’lik bir tasarrufun bile ne kadar büyük bir geri dönüşü olacağını sizde tahmin edebilirsiniz.



Nissan yaptığı açıklamada bu pedalları önümüzdeki yıldan itibaren yeni modellerine koymaya başlayacağını, fakat sadece belli modellerde olacağını belirtti.
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti faruks » 04 Kasım 2009 21:34

omeralemdar demiş ki:*ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

*Boşta çalıştırmayın
Boşta çalıştırma işlemi aracı hiçbir yere götürmez ancak yine de yakıt harcar. Bir kuyrukta beklerken ya da birisini beklerken aracı sürmeniz gereken zamana kadar motoru kapatın.

duruken mi ilk çalıştırırken mi???
faruks
UZMAN ONBAŞI
UZMAN ONBAŞI
 
İleti: 51
Kayıt: 14 Ekim 2009 18:57
Marka & Model: Renault ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75hp
Kilometre: 16200
Yakıt: Benzinli
İsim ve Şehir: Giresun

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti Devrim » 05 Kasım 2009 03:02

Dururken diyor olsa gerek. Yani özellikle beklemelerde.
Yoksa ilk çalıştırmalarda -el mahkum- motorun ısınması ve yağlanması için boşta çalıştırmak gerek.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti oguz1 » 07 Kasım 2009 13:00

faruks demiş ki:
omeralemdar demiş ki:*ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

*Boşta çalıştırmayın
Boşta çalıştırma işlemi aracı hiçbir yere götürmez ancak yine de yakıt harcar. Bir kuyrukta beklerken ya da birisini beklerken aracı sürmeniz gereken zamana kadar motoru kapatın.

duruken mi ilk çalıştırırken mi???



Sebebi şudur bundan 15 yıl önce herkes aracını kapının önünde 10-15 dk civarında çalıştırır ondan sonra haraket ederdi, bu o zamanlarda yaygın bir kanıydı. Şimdi araç uzmanları bu fikri değiştirip aracı çalıştırdıktan sonra kışın 1-2 dk yerinde çalıştırıp, yazın ise 10-15 sn çalıştırır motor yağlamayı yaptıktan sonra haraket etmeyi uygun görüyor. Daha sonrası biraz daha önemli haraket ettikten sonra aracı seri kullanmayıp soğuk motora ısınana kadar müsade etmek gerekiyor.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: ARAÇLARDA YAKIT TASARRUFU NASIL OLUYOR?...

İleti webislander » 07 Kasım 2009 22:01

geçen hafta 1.2 16v 2006 model clio aldım
ortalama tüketim 9.3-9.5 arası değişiyor şehiriçi kullanımımda..
diğer arkadaşlar 7 küsurladan bahsediyor..
2500-3000 devir aralığında değiştiriyorum vitesleri
ufak bir ilçe ve trafik ışıkları ilçeye göre yoğun sayılabilir.
bu neden olabilir arkadaşlar?
webislander
ACEMI ER
ACEMI ER
 
İleti: 4
Kayıt: 04 Kasım 2009 23:15
Marka & Model: Renault ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 bg
Kilometre: 40100
Yakıt: Benzin
Lastik Markası: Dunlop
İsim ve Şehir: Ahmet


Sonraki

Motor ve Yakıt

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 20 misafir