Yakıt Tasarrufu (Toplu Anlatım)

Motor tipleri (Benzinli, Dizel ve LPG), Yakıtlar çeşitleriyle ilgili konular...

Yakıt Tasarrufu (Toplu Anlatım)

İleti oguz1 » 24 Kasım 2008 19:42

Aşağıda vereceğim bilgilerin benzerlerini okumuşsunuzdur ama derli toplu olarak 1-2 forumda verdim. Ben bu verilerin tümüne uymaya çalışıyorum genelde trafikte yalnız kızdığım makasa kalkan veya hakkıma tecavüz eden birisini görünce tümü iptal oluyor. Yazıyı vermeden önce kendi verilerimi veriyim dizel kullanıcısı olarak şu an 4.9-5.1 arası kullanıyorum. Sizin "yüksek viteste gidin" dediği kişibelki ben olabilirim bu forumda ,


otomobilim daha az yaksın diyenlerBenzin, motorin veya LPG... Aslında hangi yakıt türünü kullanırsanız kullanın az tüketmek sizin elinizde. Aracınızın gerçekten fazla yakıt yaktığını nasıl anlarsınız? İşte ip uçları:

İçten yanmalı motorların tümü güç üretebilmek için bir yakıta ihtiyaç duyarlar. Günümüzde bu tip motorlarda benzin, motorin ve LPG gibi yakıtlar kullanılıyor. Bu ürünlerin fiyatlarıysa her geçen gün yükseliyor. Yakıt tüketiminizi minimuma düşürmek elinizde.Bir sorun mu var?Otomobiller öncelikle konforlu ulaşım sağlamak amacıyla üretilirler. Sonraysa yakıt tüketiminin düşük olması için üreticiler emek harcarlar. Pek çoğumuz aşırı lüks ama kilometre başına fazlaca yakıt tüketen bir otomobille dolaşmak istemez. Sunduğu konforun yanında, yakıt tüketimi de otomobillerin tercih edilirliğini belirleyen faktörlerden birisi. Peki ya ilk aldığınızda otomobiliniz sizi yakıt tüketimi yönünden memnun ederken, artık ciddi miktarda mali külfet getirmeye başladıysa… Aracınızın gerçekten fazla yakıt yaktığını nasıl anlarsınız? İşte ip uçları…
• Motorun çekişinde azalma olur.
• Egzoz gazı siyah renktedir ve benzin kokar.
• Egzoz borusu içinde karbon isi oluşur.
• Egzozda patırtılı patlama sesleri olur
• Motor soğukken kolay, sıcakken güç çalışır. En geçerli tespit yöntemiyse yakıt tüketiminizi sıkça ölçmektir. Aracınızın fazla yakıt yakıp yakmadığının tespitini yapmak için, bir litre benzinle kaç kilometre yol gittiğinizi bilmeniz gerekir. Bunun için yakıt deponuzu, akaryakıt istasyonundaki tabanca otomatik olarak yakıtı kesinceye kadar doldurun. Bu sırada günlük kilometre saatinizi sıfırlayın. Ardından normal kullanımda otomobilinizi sürün. Diyelim aracınızın deposunu doldurduktan sonra 250 km yol yapmışsınız. Yeniden akaryakıt istasyonuna gittiğinizde aynı şekilde tabanca otomatik atana kadar doldurun ve doldurduğunuz miktarı not edin. Bu rakam sizin 250 km’de harcadığınız akaryakıtı temsil etmektedir. Diyelim ki 15 litre rakamını elde ettiniz. Basit bir hesapla 15*100/250 ile 100 kilometrede 6 litre akaryakıt tükettiğinizi öğrenebilirsiniz. Bu araştırmayı sıklıkla yaparak akaryakıt tüketiminizdeki artışları kolaylıkla fark edebilirsiniz. Bir araçta yakıt tasarrufundan bahsetmeden önce, fazla yakıt harcamasının nedenlerini açıklamak yerinde olur. Aracın fazla yakıt harcamasının nedenlerini iki grupta toplamak mümkündür. Birincisi araçtan kaynaklanan kusurlar, ikincisi ise sürücüden kaynaklanan kusurlar. Eğer otomobiliniz son günlerde fazla yakıt tüketmeye başlamışsa vakit geçirmeden servisinizin yolunu tutun. Çünkü birkaç küçük önlemle yakıt tüketimini kontrol altında tutabilirsiniz. Tedbirinizi almadan önce otomobilinizdeki onarılması gereken yerler hakkında teşhisinizi doğru koyun. Bazı basit onarım teknikleri ile aşırı yakıt tüketiminde tasarrufu kolaylıkla sağlayabilirsiniz. Bütün iş bunun yöntemini iyi bilmekte yatıyor. Hangi bakımlara dikkat etmeliyiz?

1. Motorunuzun ayar ve bakımlarını düzenli olarak ve uzman kişilere yaptırın. Bu ayar bakımlarında;

• Hava filtresinin temizliğine dikkat edin. Tıkanmış hava filtresi yakıt tüketimini arttırır.
• Distribütör platin ayarını katalog değerine ayarlatın. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
• Akümülatör ve bağlantı kablolarının bozukluğu motor verimini düşürür. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
• Bujilerin arızalı ve ayarsız olması yakıt tüketimini arttırır.
• Karbüratörün bakımını yaptırın.
• Rölanti devri katalog değerinde olmalı. Yüksek devir yakıt tüketimini arttırır.

2. Fren balataları sıkı ise tekerlek dönüşü zorlanır. Yakıt tüketimi artar.
3. Debriyajın kaydırması yakıt tüketimini arttırır.
4. Ön düzen ayarlarını her zaman kontrol ettirin. Lastik havalarını da sıkça kontrol edin. Bozuk ayarlar yakıt tüketimini artırır.
Kullanırken nasıl düşüreceğiz?
1. Önünüzdeki aracı çok yakından takip etmeyin. Zira devamlı olarak ya fren pedalına ya da gaza pedalına basarsınız. Ani fren ve ardından gaz basmak yakıt tüketimini arttırır.
2. Şehirlerarası yolda 80-90 km/s hızı aşmayınız. 90 km/s'nin üstünde her kilometre yakıt tüketimini yüzde 1 arttırır.
3. Motorunuzun ısısı yakıt tüketimini etkiler. İlk hareketten önce motorun ısınması için en fazla 30 saniye bekleyin. Fazla ısınmasını beklemek yakıt tüketimini arttırır. Soğuk motorda yakıt sarfiyatı fazladır. Motor tam ısınmadan yapılan yolculuklardan (özellikle kısa mesafelerden) kaçının.
4. Yakıt deponuzun hatalı doldurulması yakıt tüketimini arttırır. Deponuzu mümkünse pompanın yavaş hızı ile doldurun. Depo hiçbir zaman ağzına kadar doldurulmamalı. Depoyu daima dolu bulundurun. Çünkü az benzinde buharlaşma daha fazladır.
5. Klima yakıt tüketimini artırır. Bu ekipmanı ihtiyacınız oldukça kullanın. Sıcak aracı ilk etapta çalıştırırken camları açarak soğutmaya çalışın. Ardından klimaya başvurun.
6. Tavan bagajı yakıt tüketimini artırır. Kullanmadığınız zamanlarda bu parçayı sökün.
7. Yolculuk halindeyken camları açmak rüzgar direncini artıracağından yakıt tüketimini yükseltecektir. Doğru park edin daha az tüketin!Aracınızı park ederken dikkat etmeniz gereken en önemli nokta; zor manevraları park ederken yapmanız, parktan çıkarken yapmamanızdır. Aracın sıcak olduğu zaman yapılan zorlayıcı manevralar aracı pek fazla etkilemezken soğuk bir araçla aynı manevraları yapmanız daha fazla yakıt tüketmenize sebebiyet verecektir. Aslında en doğrusu çıkarken manevra yapmanıza gerek kalmayacak şekilde park etmektir. Sıkışık park yerlerinden çıkarken klima, silecek gibi çalışan aksamları durdurmanız gücün elektronik direksiyon motoruna devrolmasını, böylece yakıttan tasarruf etmenizi sağlayacaktır. Deponuz yeni doldurulmuş ise aracınızı yokuşta burnu aşağıya gelecek şekilde park edin. Yüksek sıcaklıklarda benzinin buharlaşması daha fazla olacağından aracınızı mümkün olduğunca gölge bir yere park edin. Ayrıca bu uygulama klimaya olan ihtiyacı azaltacağından yine yakıt tüketimini düşürecektir.

otomobil kullanma biçimi yakıt tüketimini etkiliyor
Otomobili kullanış biçimi yakıt tüketimini azımsanmayacak ölçülerde düşürebiliyor. Bunun nasıl olacağını aşağıdaki noktalara dikkat ederek görmek mümkün.

Otomobili rölantide ısıtmayın
Motoru rölantide ısıtmak motora verdiği zarar yanında yakıt tüketimini de artıran önemli noktalardan biri. Motoru çalıştırıp yola çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı benzin üç dakika rölantide çalışmış kadardır. Yani otomobili üç dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 km yol yapabilirsiniz. Bu nedenle uzun süreli durmalarda motoru durdurmakta fayda var.

Kısa mesafeler için otomobil kullanmak lüks
Yapılan bir test sonucunda 0 derece santigrad hava sıcaklığında 1.6 litrelik orta sınıf bir otomobil motoru marşa basıldığı andan itibaren 100 km'de 40 litreye eş bir tüketim değeri veriyor. Ancak 4 kilometre yol katedildikten sonra otomobilin motoru normal ısısına kavuşuyor ve tüketim normalleşiyor. Bu nedenle kısa mesafeler için otomobili kullanmak yerine yürümek daha sağlıklı ve ucuz oluyor.

Doğru zamanda vites değiştirin, ekonomik viteste sürün
Birinci vitesi yalnızca otomobili hareket ettirmek için kullanın ve hemen ikinci, üçüncü ve dördüncü viteslere geçin. Vitesler değiştirildiğinde motor devri değişir. Motor devri krank milinin bir dakikada yaptığı devir sayısıdır. 6000 d/d'lik maksimum devir sayısı krank milinin saniyede 100 devir yaptığı anlamına gelir. Her motorun maksimum devir sayısı olduğu gibi en verimli çalıştığı bir devir de vardır. Bu devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilerine bakıp ya da servislere danışılarak öğrenilebilir. teknik verilerde Maksimum tork adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az tükettiği devirdir. Bu devirde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde gereksiz benzin savurganlığı önemli ölçüde azalacaktır.
Örneğin: Test edilen otomobilin birinde 100 km uzunluğundaki düz bir yolda 4'üncü vitesle 60 km/s sabit hızda gidildiğinde 5.8 litre/100 km tüketilmiş. Aynı koşullarda 3'üncü viteste 9 litre/100 km tüketim saptanmış. Görüldüğü gibi aynı uzunluktaki bir mesafeyi bir vites küçülterek katetmek 3.2 litre, yani yüzde 55 daha fazla tüketime yol açabiliyor. Aynı otomobille 30 km/s sabit hızla 3'üncü viteste 7 lt/100 km, ikinci viteste aynı hızda ise yaklaşık 10 litre tüketim saptanıyor. Görüldüğü gibi hangi hızda hangi viteste gidilmesi gerektiğini iyi bilmek gerekiyor.

Sakin, yol ve trafik koşullarına uyumlu kullanım
Ne kadar kararlı ve uyumlu otomobil kullanırsanız o denli az benzin tüketir o denli az sinirlenirsiniz ve otomobiliniz o denli az yıpranır. Akan trafiğin ritmine adapte olmak ve otomobilin hemen önüne değil daha ileriye bakarak gelişmeleri izlemek sakin ve trafiğe uygun sürüşün bir parçası.
Tabii bu arada dikiz aynalarına bakmayı da ihmal etmemek gerekiyor. Önünüzdeki araçla yeterli bir mesafe bırakın. Sık sık hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde ayağınızı gazdan zamanında çekin. Böylece hem balatalarınız hem de sinirlerinizin ömrü daha uzun olacaktır. Önünüzde akan trafiği izlemek bu açıdan size yardımcı olacak ve panik fren yapmak zorunda bırakmayacağı gibi yakıt tasarrufu da sağlayacaktır.

Öneriler
Başkalarının sizi sollamasına izin vermek sizin başkalarını sollamanızdan daha akıllıcadır. Otomobilinizin son süratinin yüzde 70-80'ini geçmemek tutumlu sürüş için en basit kuraldır. Yani gaz pedalının altında ne kadar fazla boşluk bırakılırsa o kadar çok para cebinizde kalır ve sinir sisteminiz daha uzunca bir süre otomobil kullanabilmenize olanak tanır.

Son olarak şunu ifade edeyim cut ofu ve boş vitesi yeri geldiğinde kullanın özellikle düz yolda boş vitesi, eğimli yolda cut ofu çünkü eğimli yolda önünüz açıksa ve trafiği iyi takip ediyorsanız frene bile basmadan durabilirsiniz.

Eğimli yolda ise kesinlikle aracın potansiyel enerjisinden yararlanın, ben neden 1 tonluk aracı taşıyım onu haraket ettirdikten sonra o beni taşısın, balatalara genelde zarar gelecek diye korkulur ama iyi takip ve zamanla araçla bütünleşmek diğer kullanıcılardan daha az aşınmasına neden olacaktır balataların. Motora ise kesinlikle zararı yoktur, vitese takınca rolantiden yüksek devire geçmenin , çünkü motor zaten buna dayanıklı imal edilmiştir. Freni az kullanmaya çalışın, yüksek viteste gidin ama bu devirsiz gitmek anlamına gelmiyor, (dizellerde 2500 devir civarı benzinlilerde 3500 devir vites değiştirmek) buna bağlı olarak yüksek viteste gitmek, lastik havalarının 32-30 olması, yokuşlarda devir düşerken gaza yüklenmemek vites küçültmek,trafikte önünüzü değil 3-4 araç ötesine bakıp frene basınca sizin çoktan ayağınızı gazdan çekmeniz, sıkışık trafikte gaza basmadan aracın kendini kaldırması ve bu şekilde devam etmesi, bakımlarının zamanında yapılması, yakıtın temiz, katkısız ve oktanının yüksek olması, yağın cinsi, mevsim, yolda kullanılan malzemenin cinsi, lastik, aracın yüklü olup olmaması, klimanın açık olup olmaması(klorüfer değil), farların açık olup olmaması, tüketimi etkileyen unsurlardır.

Ama herşey yerli yerinde kullanmak önemli yani alışmak. Buda zamanla. KAZASIZ GÜNLER.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir


Re: Yakıt tasarrufu nasıl yapılır (toplu anlatım)

İleti filip34 » 24 Kasım 2008 21:38

abicim eline koluna sağlık . bilgiler için teşekkürler.
filip34
TEĞMEN
TEĞMEN
 
İleti: 340
Kayıt: 18 Haziran 2008 22:34
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5 DCI
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: FERDİ - İSTANBUL

Re: Yakıt tasarrufu nasıl yapılır (toplu anlatım)

İleti oguz1 » 24 Kasım 2008 21:51

Bilgiler hafızamızda kayıtlı olunca hiçbir işe yaramıyor, paylaştıkça güzelleşiyor.

Değişik fikri olan olursa katılımları bekliyorum.

Uygulamayada çalışalım çünkü kötü alışkanlıklardan kolay vazgeçilmiyor. Zorlamak lazım biraz. İlk zamanlar sıkıcı oluyor ama sonunda beyin bu haraketleri otomatik yapmaya başlıyor. Buda cepe artı olarak yansıyor. Herkes 5.6 yakarken siz 4.9 yakıyorsunuz. 1 yılda yaklaşık 250 ytl civarı bir rakam yapıyor ortalama.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: Yakıt Tasarrufu (Toplu Anlatım)

İleti son » 02 Kasım 2009 22:48

Aracınızı makul bir hızda kullanın, ani frenden ve ani hızlanmalardan kaçının.
– Vitesi, aracınız hız kazanmaya başlar başlamaz yükseltin.
– Aracınızın motorunu ve yağını kontrol ettirin, en küçük bir problem için bile gecikmeden servise gidin.
– Lastiklerinizin hava basıncını düzenli olarak kontrol edin.
– Aracınızda gereksiz yük-eşya bulundurmayın.
– Gerekmedikçe klimanızı açık tutmayın.
– Özellikle yüksek hızda seyrederken, aracınızın camlarını kapalı tutun.
– Aracınızda mutlaka önerilen tipte motor yağı kullanın.
– Otoyolda aracınızı sabit bir hızda kullanın.
– Çok yoğun ve ilerlemeyen trafikte aracınızın motorunu durdurun

Akaryakıt firması Shell'in önerileri
son
ACEMI ER
ACEMI ER
 
İleti: 3
Kayıt: 31 Ekim 2009 22:00
Marka & Model: Renault ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 85bg
Kilometre: 45000
İsim ve Şehir: ümit ist

Re: Yakıt Tasarrufu (Toplu Anlatım)

İleti Devrim » 02 Kasım 2009 23:00

Teşekkürler. Umurcak arkadaşımız Benzinden tasarrufta 10 ipucu konusunda paylaşmıştı.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya



Motor ve Yakıt

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 18 misafir