Chip zaten varolan gücün verimli kullanılmasını sağlıyor, özellikle büyük kiralama firmalarından kiralanan arabalara dikkat ederseniz çoğunun gücü normalinden düşük, hız göstergesi normalden fazla gösterir. Fabirkadaki kiralık Fluence en boşundan, Normal Sport Wagon Megane'a yaklaşamıyor bile. Bir-iki soruşturmadan öğrendiğin bu işin birebir belli bir rakamda güç arttırmadığı. Motor gücüne oranla % olarak artıyor ve firmasına göre değişiyor. Genelde %10 kadar bir güç ve tork artışı söz konusu. 1.5 dizelde gayet iyi farkettiğini söyleyebilirm. Ama 2-2.5 senede amorti ediyor parasal olarak. Sürüş tatmini ise kişiden kişiye değişir.
Supercharger'a gelince bu cihazlarla turbo ile karşılaştırılımamalı bence.
Bu cihazların hem fiyatları hem de prensipleri başka ama amaçları 3 aşağı 5 yukarı aynı.
Supercharger ile turbo basınçları birbirinden farklı olmasıyla birlikte turbo kitlerinde egzoz manifoldunun çapları ve malzemeleri değişiktir.
Standart Küresel grafitli dökme demir yerine paslanmaz çelik manifoldlar (ki fiyatının pahalı olmasının bir nedeni de buymuş) kullanılmakta.
Supercharger güç hesabında ise 54kW olan motorun chip ile 70-72kW (yakl. 92bg) ya kadar çıkabileceğini söylüyorlar. Turbo yerine Supercharger sebebi ise hem montajının, hem fiyatının, hem de basınçlarının az olması.
Sanki daha sonradan motorda yapısal bir değişiklik gerekmeden güç artışı için tasarlanmış bir cihaz gibi. Bunun salyangoz şeklinde olanı da var, vidalı kompresöre benzeyeni de (Mercedes lerdeki vidalı olan)
Turbo kitleri az çok araştırmışsınızdır, hepsi basınç/intercooler verimi ve ayarlanabilir kanat sistemi şeklinde çeşit çeşit. 130BG güce çıkaranı da var, 90BG güce çıkaranı da. Özellikle bu turbo olayının 09TCe lerin piyasaya çıkmasından sonra daha bir ilgiyle karşılandığını bu işlerle ilgilenen arkadaşlardan duydum. Şahsen de bu motoru denediğim ve gücüne çok şaşırdığım için turbonun yaptıklarına birşey diyemeyeceğim.
Araştırıp öğrendiklerimle bir tablo yapmak gerekirse:
Her ikisi de %20 ye varan tork artışı sağlayabildiği söyleniyor.
- Turbo daha verimlidir. (%70) (
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=395212)
- Turbo daha yüksek basınçlıdır. (Sonradan ilavede daha risklidir.)
- Turbo daha pahalıdır.
- Turbodan her devirde verim alabilmek için manifold basınç tertibatı kurulması gerekir (değişken kanat) (ekstra para)
- Turboyu uzun süreli kullanımda Piston ve piston kolu tertibatının uygun ekipman ile değişmesi
- Supercharger Turbodan daha az verimlidir. (%55) (
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=395212)
- Supercharger basıncı daha düşüktür. (daha güvenli modifiye sağlar)
- Yeri uygunsa montajı daha kolaydır.
- Her devirde etkilidir. (Max. devire doğru etki gücü azalır).
Karar her zaman hem bütçeye hem emeğe hem de güvene bakar. Sonuçta hepimiz parayı sokaktan toplamıyoruz.
- Ne kadar gücü ve ekonomiyi ne kadar paraya alıyorum?
- Bunu ne kadar sürede amorti ediyor?
- Bakım masrafları ve tüketime katkısı/etkisi neler?
- Şahsi tatmin veya kullanım dinamiğindeki değişim buna değer mi?
sorularının cevapları sizin için hep + taraftaysa gayet güzel bir yatırım olur diye düşünüyorum.