Kar Zinciri (Montajı)

Araçlarımızın yürür aksamlarına dair herşey; Fren sistemi, lastikler, jant'lar, süspansiyon sistemi, amortisörler vb...

Kar Zinciri (Montajı)

İleti Devrim » 04 Şubat 2011 21:26

Selam.

Kışın pek dağ aşırı yolculuk yapmam. Gerçi iyi zamanlama sayesinde Ilgaz dağlarını ve Torosları geçtim bir kaç kez. Yoğun kar yağışı yoktu. Fakat ne zaman denk geleceği belli olmaz. Geçen hafta Seydişehir-Akseki (Alacabel geçidi - 1825m.) üzerinden Antalya'ya gideceğimde, "1½ metre kar var" demeleri üzerine tırsıp kar zinciri almaya karar verdim. Daha önceleri, kış yolculuklarında polis bir şey demesin diye ya da muayene için eşten dosttan alıyordum. Bu kez kendime ait olsun diye gittim aldım. Aslında zaten kar lastiklerim var. Bir söylentidir gidiyor, polis yine de zinciri olmayanlara izin vermiyor diye...

Bu arada; Site bünyesinde pratik olarak hiç bahsedilmemiş bir konudur bu. Eminim yıllardır zincirle uğraşan deneyimli sürücülerimiz vardır. Ama kimse bu yönde bir paylaşım yapmadığından böyle bir konu açmak istedim. Amacım hiç bilmeyenlere hatta en az benim kadar bu işle uğraşmamış arkadaşlara bir faydası dokunsun. Çünkü bırakın zincir takma tecrübesini, elime alıp görmemiştim bile. Deneyimli bir arkadaşın bu konuda bizi aydınlatmış olmasını dilerdim.

Bu sözümden hareketle şunu demeliyim ki, "Alayım bagajda bulunsum, yeri gelirse takarız yahu. Atla deve mi?" demeyin, mutlaka bir prova yapın. Evet çok zor değil. Fakat ikinci bir defa uğraşırken o rezil kar koşullarında 2 gram daha deneyime muhtaç olacağımızdan eminim.



Edindiğim kar zinciri biraz tuzlu, 140-145 TL. civarında. Standart zincir değil. Lastiğe en az zararı verebilecek bir model olduğundan ve klasik zincirin bazı meseleleri sebebiyle bunu tercih ettim. Aşağıdaki fotoğraflardan zaten yeterince bilgi edinmek mümkün.
[ img ]

Paket içeriğinde ön iki lastik için zincir, dört adet gergi kauçuğu, maşa, bir çift eldiven ve kullanım kağıdı bulunmakta. Maşa denilen şey, gergi kauçuğunu bir kancadan diğer kancaya kolayca gerebilmek için olsa gerek. Fakat çok rahat kullanamadım. Eldivenlerin kalitesi kötü olsa da gerçekten işe yarıyor!.
[ img ]
[ img ]

  • ADIM 1/2: ZİNCİRİ TEKERLEĞE SARMALAMAK

    Kullanma kağıdında sınırlı bilgi var. Daha önce de internetten zincirin nasıl takılacağı yönünde araştırmam olmamıştı maalesef. O yüzden kendi mantığımı çalıştırarak aşağıdaki şekilde montajı gerçekleştirdim.

    Zincir aslında dört parça halinde. Her parçada üç kanca bulunuyor. Kenardakiler diğer parçanın kancasıyla birleşik. Zincirin dışarı bakan kısmındaki kancaları açıkça görüyoruz. İçeri bakan tarafı ise çelik tel ile birbirine bağlı. Bu çelik tel "iç tarafta" kalacak şekilde tekerleğin üzerine koydum. Kancalar dışarı bakıyor.
    [ img ]

    Aracı sakince yürüterek ilk parçayı lastiğin altına aldım. Bu şekilde zincirin kalan kısımlarını çekiştire çekiştire lastiği çerçeveledim. Şimdi, iç taraftaki çelik telin iki ucunu birleştirmek gerekiyor. Bunu, uçların bulunduğu yerden yapmak mümkün. Fakat ben rahat çalışmak için aracı biraz daha yürüttüm.
    [ img ]

    Aşağıda görülen uç, çelik telin dişi yuvası.
    [ img ]

    Aşağıda ise, diğer erkek uç ile birleştirilmiş hâlidir. Yalnız bu iş beni ilk başta bir hayli uğraştırdı. İki ucu bir türlü bir araya getiremedim. Zinciri çekiştirdim durdum olmadı. En sonunda zinciri iç tarafa doğru biraz meylettim(?). Yani (daha sonra geri çekiştirmek üzere) dengeyi hafifçe içeri doğru verdim. Bu şekilde uçları birleştirdim.
    [ img ]

    Dışarıda kalan çengelin boştaki ucunu da karşı parçaya geçirerek birleşimi tamamladım.
    [ img ]

  • ADIM 2/2: KANCALARI BİRLEŞTİRMEK

    Zinciri dışarı doğru çekiştirerek, lastik üzerine mümkün olduğunca düzgün şekilde yerleştirmeye çalıştım. İlk olarak gergi kauçuğunu karşı kancaları birleştirdim (Bunu kullanım kağıdındaki bir şekilden kaptım).
    [ img ]

    Daha sonra kauçuğu yukarı doğru çekerek kancalara yerleştirdim. İlk başta kolay gibi görünse de kauçuk büyük mukavement gösteriyor ve insanı nefes nefese bırakacak şekilde zorluyor. Ya da ben 'kopacak' korkusuyla fazla kasmış olabilirim kendimi. Maşayı kullanamadım bu arada. Belki pratik bir yolu vardır...
    [ img ]

    Geriye tek kalan, kauçuğu diğer kancalara geçirmekti ama soğuktan dolayı kauçuğu aşağı itmek biraz zor geldi. Bu sebeple aracı biraz yürütüp, olayı baş aşağı çevirdim.
    [ img ]

    Şimdi kauçuğu yine yukarı çekerek kalan kancaları da tamamladım. Son olarak da yamuk ya da kötü duran kısımları gözle kontrol ederek düzeltmeye çalıştım.
    [ img ]

    [ img ]
Olayım bu. Hayatımdaki ilk zincir tecrübesi olduğundan yaklaşık 30-40 dakika uğraşmışım. Bu arada araç hep çalıştı. Yaklaşık 100-150 ml. yakmışım.

Bu arada, klasik zincir montajını da bir arkadaş anlatsa güzel olur. Tecrübesi olan arkadaşların iletilerini bekliyoruz.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya


Re: Kar Zinciri (Montajı)

İleti emreclio » 04 Şubat 2011 22:36

Selam;

Çok güncel ve önemli bir konu. Bu kauçuk türü yumuşak kar paletlerini bende bu sene çok inceledim. Hali hazırda aracın üzerinde kar lastiklerim var önce onlardan bahsedeyim. Bir merakımda dağlar olduğu için standart zincirle başlayan karla mücadelem, 2001 de içinde bulunduğum hurda bir j9 minibüsün uludağa tam gaz nasıl çıktığını görünce hemen uludağ dönüşü 4 adet michelin alpine almakla noktaladım o günkü 1.4 rxt clio ma. hep kar lastiği kullandım o günden bugüne. Kar lastiklerinden aldığım konfor ve performansı hiçbir aparatta bulamadım. Kışları uzun ve sert olan tüm ülkeleri de incelediğinizde zincir değil hep kar lastikleri kullanıldığını gördüm (çivili, çivisiz.vs).

Ancak kar lastiği maliyeti açısından ve lastikleri saklayacak yeri olmayanlar için vb sebeplerden tercih edilmeyebelir. Ben yeni Clio mun bagajınada lastik ebatlarına uygun zincir aldım koydum. olduda polis kar lastiğini beğenmedi veya tek lastik patladı stepne takıldı ve tek karlastiği dengesizlik yarattı vs durumları için.

Yukardaki yumuşak kar paleti için tek endişem zorlandığında çok çabuk kopma veya aşınma olurmu? Malum bazen uzun yolda biraz kar biraz asfalt durumları oluyor. Sürekli inip söküp takmak gerekirmi klasik zincirler gibi bilmiyorum.

Bir diğer seçenek sert kar paletleri ki bunların göbekleri jant üzerinde kalır sabit monte vaziyette ve palet kısımları daha kolay biçimde sökülür takılır. Ancak bunlarda klasik zincir gibi ön takım ve lastik için uzun süre karsız zeminde zararlı ve konforsuzdurlar.

Klasik zincirlerin takılışına gelince lastiğin dış yüzü hemen hemen yukardaki ile aynı şekilde monte edilir, iç yüzünün montajı ise tıpa tıp aynı şekildedir. Hemen her kutunun içinde zaten şemalarıda oluyor. Dikkat edilmesi gereken bir önemli hususda eldiven kullanmaktır, Bolu dağında, Demirciler yaylasında tek başıma -10 derecede eldivensiz zincir takmaya kalkınca ellerim çelik janta yapışmıştı ve derilerimi jantında bırakmak zorunda kaldım o zaman ki broadway imin :oops:

Devrim in de bahsettiği gibi önemli olan üşenmeyip her ne tip aparat kullanırsanız kullanın mutlaka yılda bir kez söküp takma tecrübesini yapmakta fayda var.



saygılarımla.
emreclio
UZMAN ÇAVUŞ
UZMAN ÇAVUŞ
 
İleti: 60
Kayıt: 19 Aralık 2010 19:24
Marka & Model: 2011 clio extreme
Motor Tipi & Gücü: 1,2 16v 75bg bvr
Kilometre: 0
Yakıt: opet full force
Lastik Markası: bridgestone turanza
İsim ve Şehir: emre istanbul

Re: Kar Zinciri (Montajı)

İleti Devrim » 04 Şubat 2011 22:41

Teşekkürler Emre.

Bu paletler (diyeyim) için tabii ki 50 km/s hızının geçilmemesi gerektiğini not düşmüşler. Bu modeli, gerçekten kar sebebiyle yolun yola benzemediği zamanlar kullanmak lazım. Asfalta basılabilen bir yüzeyde 50 km/s bile çok fazla bu paleti parçalamak için.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Kar Zinciri (Montajı)

İleti ByOnder » 04 Şubat 2011 22:55

lastiğe zarar vermemek adına güzel bir şeye benziyor eminimki faydasıda olacaktır ama şunu söyleyeyimki karda hiç bir şey kar lastiğinden daha iyi olamaz kullanırsanda izlenimlerini almak isteriz.
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 672
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun

Re: Kar Zinciri (Montajı)

İleti hasanozf » 05 Şubat 2011 14:44

Geçen hafta yolda giderken klasik zincir tiplerden ön tekerlere taktım. Bence takması kolay diye düşünüyorum. En fazla 50 km gidebiliyorsunuz. Sertavul gibi bir yeri geçtikten sonra sert rüzgar varken aracı kenara çekip zincirleri sökmek bence takmaktan daha zor diyorum. Her iki tekerin zincirini sökmek 7-8 dakikamı aldı ancak buz gibi hava ve sert rüzgar ayrıca eller çamur oluyor. Eller donuyor.
hasanozf
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 144
Kayıt: 26 Kasım 2010 12:44
Marka & Model: Clio3 Faz1 Extr2009
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 65bg
Kilometre: 77000
Yakıt: total excellium dize
Lastik Markası: michelin 185/60/15
İsim ve Şehir: Hasan

Re: Kar Zinciri (Montajı)

İleti umitsen21 » 07 Mart 2011 19:37

resimlerde gördüğüm kadarıyla,eski nesil zincirlerle aynı takılıyo artı bir kolaylığını göremedim ama zincirde olan paslanma bunda olmaz oda iyi bir artısı.
bence lastiğiniz ne olursa olsun muhakkak kışın zincir taşıyın yanınızda yollda nelerle karşılaşacağınızı bilemiyorsunuz ama ilave etmeliyimki kış lastiği bir alışkanlık olmalı oda ayrı bir güven veriyor.
resimler harika olmuş herkez iyi bir günde denesin,zor günde lazım olur.
umitsen21
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 127
Kayıt: 28 Kasım 2010 10:07
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5dci 85bg
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: ankara

Re: Kar Zinciri (Montajı)

İleti Smach » 08 Mart 2011 08:52

Devrim bey konuyu çok güzel ve açıklayıcı anlatmışsınız çabanız ve emeğiniz için teşekkürler. metal zincirlerin takılmasıda aynı yukardaki gibi tek fark gergi kauçuğu yerine çoğu modelde yine zincir kullanılıyor olması yaklaşık 1 mt uzunluğundaki zinciri tekerin etrafındaki kancalardan çaprazlama yaparak geçirerek en sonundada çift taraflı bir kanca ile uygun bir yere sabitleme ile işlem bitiyor.

ufakda bir bilgi daha ekleyim. zinciri taktıkdan sonra 15-20 metre sakin bir şekilde ilerledikden sonra zincirde oluşan boşlukları kontrol edip son bir gerdirme daha yapmakda büyük fayda vardır.
Smach
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 113
Kayıt: 16 Şubat 2011 13:13
Marka & Model: ClioIII Grand Tour
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 85bg
Kilometre: 8000
Yakıt: Shell V-Power
Lastik Markası: Michelin Energy
İsim ve Şehir: Şamil / Kayseri

Re: Kar Zinciri (Montajı)

İleti umitsen21 » 09 Mart 2011 12:36

Smach demiş ki:
ufakda bir bilgi daha ekleyim. zinciri taktıkdan sonra 15-20 metre sakin bir şekilde ilerledikden sonra zincirde oluşan boşlukları kontrol edip son bir gerdirme daha yapmakda büyük fayda vardır.

doğru unutulmuş bir ayrıntı
umitsen21
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 127
Kayıt: 28 Kasım 2010 10:07
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5dci 85bg
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: ankara



Yürür Aksamlar & Lastikler

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 67 misafir