umarım konuya tamamen açıklık getirecektir. ALINTIDIR:
arkadaslar benim meslegim uçak teknisyenliğidir ve uçak lastikleri herzaman nitrojen ile şişirilir. sebebine gelince sıcak hava ve soguk hava değişimlerinde sıcaklık farkından dolayı lastiğin basıncının düşmemesi veya artmamasıdır. örnek olarak. kış mevsiminde istanbulda hava sıcaklığı -2 derece olsun. bu uçak kalktıktan 5 dakika sonra yukarıdaki havanın sıcaklığı -40 ile -65 arasında olacak. bu sıcaklıkta 9 saat uçup singapur a indiğini düşünün. oradaki sıcaklık ise +30 derece veya üstünde olacaktır. bu gibi ani sıcaklık değişimleri lastik ömrünü azaltacagından dolayı içleri daima nitrojen ile doldurulur. normal hava olsaydı lastik kendi kendine inip şişecekti. ve deforme olacaktı.
araba lastiklerine nitrojen koymanın avantajı da buna benzer. siz yazın lastiğinizi nitrojenle 32 birim hava bastınız diyelim. bu hava kışın da ölçerseniz yine 32 birim cıkar. ama normal hava olsaydı arada 4 birimlik bi fark meydana gelirdi. normal havada sıcaklık arttıkca basınc artar sıcaklık düştükce basınc da düşer.
ikinci sebep: nitrojen ile şişen lastik görsel olarak farkedilmese de daha hafif olur.
not: nitrojen yol tutuşunu kesinlikle değiştirmez.
----------------------------------------
buna ek olarak cant da oluşabilecek pasın da önüne geçmiş olursunuz .Oksijenin olduğu yerde pas olur .Nedeni de havayı basınç altında tuttuğunuzda birde hava sıcaklığını düşürdüğünüzde içinde havada bulunan su buharı sıvılaşır ve bu da pas yapar.
Ancak saf nitrojeni ne kadar sıkıştırırsanız sıkıştırın içinde su olmadığı için pas olmayacaktır.Asıl nitrojen basılmasının nedeni budur.(uçaklarda başka şartlar önemli olduğu için açıklamalarınıza bu açıdan katılıyorum )
doğrudur , nitrojen daha iyi ısı transferi yapar .Oksijen dolayısıyla suyun buhar fazındaki ısı transfer katsayısı yüksektir.Yani anlatmak istediğim ısıyı kendinde tutar .
derin soğutucularda freon 12 yerine azot gazı kullanılır buyüzden
--------------------------------------------
Lastiklere nitrojen basılmalı mı basılmamalı mı?
Öncelikle şunun ifade edilmesi lazım. Hangi lastiklere nitrojen basılır hangilerine basılmaz.
Binek araç ve kısmen hafif ticari araçlara nitrojen basılması lastiğin çalışma prensibine aykırı olduğundan doğru değildir.
Lastik tutunmasını belli bir ısıya ulaştığında sağlar. Nitrojen lastiği hep soğuk tutacağından özellikle binek grubda tutunma sıkıntıları yaşanmaktadır. Hele hele ıslak zeminde.
Havanın içeriğindeki nem havanın doğasında vardır. Ama nemsiz hava basma imkanı da vardır. Tek yapılması gereken hava hattının başlangıç kısmına bir regülatör konarak havanın içindeki nemin ayrışımının yapıldığı yerlerden hava basmak.
Özellikle ağır vasıtalarda NITROJEN kullanmak daha akılcı ve mantıklıdır. Ağır vasıtaların lastik ısınma oranları bineklere göre daha fazladır ve ticari amaç güttüklerinden lastiklerin km. ömürlerinin fazla olması beklenir. Nitrogen dolu bir ağırvasıta lastiği soğuk olacağından aşınma süreci normal sürece göre daha uzun olacaktır.
O zaman binek araçların ömürde uzayabilir demekki diyebilir siniz, tabi can derdiniz yok ise.
----------------------------------------------------------
Eve diyorum nitrojen bastırayım,duvarlar nem yapmasın,çürür
Hangimiz jantları paslandı diye değiştirdik?Hangimiz lastikleri 3-4 yıldan önce değiştirdik? E o zaman?
Milletin cebindeki parayı çıkarmak için yapılan türlü oyunlardan biridir bu nitrojen,sihirbazlık gibi.
-------------------------------
kesinlikle ticari bi olay.otomobiller için çok önemli değil.Kullanılsa zararı olurmu?tabiki olmaz.tek artısı korozyonu önlemesidir.(otomobillerde)oda göreceli 10 yılda falan farkeder yani gereksiz.bu arada kimyagerim