Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

Araçlarımızın yürür aksamlarına dair herşey; Fren sistemi, lastikler, jant'lar, süspansiyon sistemi, amortisörler vb...

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti oguz1 » 07 Kasım 2008 08:55

umarım konuya tamamen açıklık getirecektir. ALINTIDIR:

arkadaslar benim meslegim uçak teknisyenliğidir ve uçak lastikleri herzaman nitrojen ile şişirilir. sebebine gelince sıcak hava ve soguk hava değişimlerinde sıcaklık farkından dolayı lastiğin basıncının düşmemesi veya artmamasıdır. örnek olarak. kış mevsiminde istanbulda hava sıcaklığı -2 derece olsun. bu uçak kalktıktan 5 dakika sonra yukarıdaki havanın sıcaklığı -40 ile -65 arasında olacak. bu sıcaklıkta 9 saat uçup singapur a indiğini düşünün. oradaki sıcaklık ise +30 derece veya üstünde olacaktır. bu gibi ani sıcaklık değişimleri lastik ömrünü azaltacagından dolayı içleri daima nitrojen ile doldurulur. normal hava olsaydı lastik kendi kendine inip şişecekti. ve deforme olacaktı.
araba lastiklerine nitrojen koymanın avantajı da buna benzer. siz yazın lastiğinizi nitrojenle 32 birim hava bastınız diyelim. bu hava kışın da ölçerseniz yine 32 birim cıkar. ama normal hava olsaydı arada 4 birimlik bi fark meydana gelirdi. normal havada sıcaklık arttıkca basınc artar sıcaklık düştükce basınc da düşer.

ikinci sebep: nitrojen ile şişen lastik görsel olarak farkedilmese de daha hafif olur.
not: nitrojen yol tutuşunu kesinlikle değiştirmez.

----------------------------------------

buna ek olarak cant da oluşabilecek pasın da önüne geçmiş olursunuz .Oksijenin olduğu yerde pas olur .Nedeni de havayı basınç altında tuttuğunuzda birde hava sıcaklığını düşürdüğünüzde içinde havada bulunan su buharı sıvılaşır ve bu da pas yapar.
Ancak saf nitrojeni ne kadar sıkıştırırsanız sıkıştırın içinde su olmadığı için pas olmayacaktır.Asıl nitrojen basılmasının nedeni budur.(uçaklarda başka şartlar önemli olduğu için açıklamalarınıza bu açıdan katılıyorum )

doğrudur , nitrojen daha iyi ısı transferi yapar .Oksijen dolayısıyla suyun buhar fazındaki ısı transfer katsayısı yüksektir.Yani anlatmak istediğim ısıyı kendinde tutar .
derin soğutucularda freon 12 yerine azot gazı kullanılır buyüzden


--------------------------------------------



Lastiklere nitrojen basılmalı mı basılmamalı mı?

Öncelikle şunun ifade edilmesi lazım. Hangi lastiklere nitrojen basılır hangilerine basılmaz.

Binek araç ve kısmen hafif ticari araçlara nitrojen basılması lastiğin çalışma prensibine aykırı olduğundan doğru değildir.

Lastik tutunmasını belli bir ısıya ulaştığında sağlar. Nitrojen lastiği hep soğuk tutacağından özellikle binek grubda tutunma sıkıntıları yaşanmaktadır. Hele hele ıslak zeminde.

Havanın içeriğindeki nem havanın doğasında vardır. Ama nemsiz hava basma imkanı da vardır. Tek yapılması gereken hava hattının başlangıç kısmına bir regülatör konarak havanın içindeki nemin ayrışımının yapıldığı yerlerden hava basmak.

Özellikle ağır vasıtalarda NITROJEN kullanmak daha akılcı ve mantıklıdır. Ağır vasıtaların lastik ısınma oranları bineklere göre daha fazladır ve ticari amaç güttüklerinden lastiklerin km. ömürlerinin fazla olması beklenir. Nitrogen dolu bir ağırvasıta lastiği soğuk olacağından aşınma süreci normal sürece göre daha uzun olacaktır.

O zaman binek araçların ömürde uzayabilir demekki diyebilir siniz, tabi can derdiniz yok ise.

----------------------------------------------------------

Eve diyorum nitrojen bastırayım,duvarlar nem yapmasın,çürür



Hangimiz jantları paslandı diye değiştirdik?Hangimiz lastikleri 3-4 yıldan önce değiştirdik? E o zaman?

Milletin cebindeki parayı çıkarmak için yapılan türlü oyunlardan biridir bu nitrojen,sihirbazlık gibi.

-------------------------------

kesinlikle ticari bi olay.otomobiller için çok önemli değil.Kullanılsa zararı olurmu?tabiki olmaz.tek artısı korozyonu önlemesidir.(otomobillerde)oda göreceli 10 yılda falan farkeder yani gereksiz.bu arada kimyagerim
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir


Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti LJKALENDERLJ » 28 Aralık 2008 10:01

bilgi için tşkr ederim
LJKALENDERLJ
ACEMI ER
ACEMI ER
 
İleti: 1
Kayıt: 27 Aralık 2008 15:51
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: Tolga ısparta

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti Serdar » 03 Ocak 2009 11:30

Ben biara lastiklere nitrojen bastırmıştım ama bende gereksiz olduğunu düşünüyorum. Nitrojen olmasına rağmen lastik basınçları düştü bende üzerine normal hava ekledim.
Serdar
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 120
Kayıt: 10 Haziran 2008 08:00
Marka & Model: CLIO III 2007 - Dyn.
Motor Tipi & Gücü: 1.4 16v - 98bg
Kilometre: 55000
Yakıt: Shell V-Max / LPG
Lastik Markası: Continental CPC2
İsim ve Şehir: İzmir

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti YUKAY_DAYI » 09 Ocak 2009 11:22

185/60 r15 LM20 bridgeston kar lastiklerine 30 azot bastı lastikçi. 33 olsun dedim olmaz dedi. yaw kaç basacağız bu merete
YUKAY_DAYI
UZMAN ONBAŞI
UZMAN ONBAŞI
 
İleti: 53
Kayıt: 31 Ekim 2008 09:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 extrem
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: ANKARA

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti Devrim » 20 Mayıs 2009 21:27

Arkadaşlar;

Bu akşam aracı bir yere yıkatırken, yan taraftaki lastikçide dört lastiğe birden Nitrojen "bastırıvermişim!" :) 10 TL aldı adam. Bilmem iyi mi kötü mü. Tabii bu noktada "bu adamların gerçekten Nitrojen bastığını nasıl anlarız" sorusu aklıma geldi... :? Bilmem bilgisi olan var mı...

Neyse. Adam dört lastiğin de havasını boşalttı. Jantlar lastiğe oturdu (umarım zararı olmamıştır). Şimdi ben elemana, "Şu hâliyle, hacim ve kütle olarak içerdeki tüm oksijen %100 boşlamadı. Nasıl boşaltacaksınız?" dedim. O da bana "yok yok tamamen boşaldı" dedi. :( İlkokul mezunu muyum neyim. Gerçi ilkokul mezunu bile bilir içerde halâ hava olduğunu.

Dedim ki, "Ama bakın lastiğin %10-15'i yere yapıştı, geri kalanı şeklini koruyor ki içinde oksijen var. Artı içerde sıfır hava olsa bu lastik bu şeklini korumaz buruşuk olur." dedim. Baktı ki arızaya bağlamış durumdayım, "ya evet içinde az var, ama önemli değil" şeklinde bazı ağızlarla geçiştirdi.

Orada, lastiklere nitro'yu basmasından sonra, "Boşalt abi şimdi hepsini sonuna kadar! Şimdi tekrar Nitrojen bas!" diyesim geldi. Bu şekilde içerdeki oksijen konsantresini gerçekten neredeyse sıfıra indirme şansım olabilirdi. Ama akşam akşam mel mel bakışmayalım diye vaz geçtim. 1 hafta sonra gideceğim tekrar, basınçları kontrol edecek.

Tabelayı görünce yaptırıverdim. Şimdi yukarıdaki iletileri okudum. Lastiklerin yeterli ısınamamasından dolayı yol tutuşunun eskisi gibi olmayacağı fikrine kapıldım. Ama diyorum ki, lastiğin içindeki hava tamam da, lastiklerin ısınma etkeni, büyük ölçüde yol ve yol ile olan sürtünmesi değil mi? İçindeki hava "ne oranda" etkiliyor ki? Fikriniz var mıdır?
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti Diablo » 20 Mayıs 2009 23:11

Devrim demiş ki:Arkadaşlar;

Bu akşam aracı bir yere yıkatırken, yan taraftaki lastikçide dört lastiğe birden Nitrojen "bastırıvermişim!" :) 10 TL aldı adam. Bilmem iyi mi kötü mü. Tabii bu noktada "bu adamların gerçekten Nitrojen bastığını nasıl anlarız" sorusu aklıma geldi... :? Bilmem bilgisi olan var mı...

Neyse. Adam dört lastiğin de havasını boşalttı. Jantlar lastiğe oturdu (umarım zararı olmamıştır). Şimdi ben elemana, "Şu hâliyle, hacim ve kütle olarak içerdeki tüm oksijen %100 boşlamadı. Nasıl boşaltacaksınız?" dedim. O da bana "yok yok tamamen boşaldı" dedi. :( İlkokul mezunu muyum neyim. Gerçi ilkokul mezunu bile bilir içerde halâ hava olduğunu.

Dedim ki, "Ama bakın lastiğin %10-15'i yere yapıştı, geri kalanı şeklini koruyor ki içinde oksijen var. Artı içerde sıfır hava olsa bu lastik bu şeklini korumaz buruşuk olur." dedim. Baktı ki arızaya bağlamış durumdayım, "ya evet içinde az var, ama önemli değil" şeklinde bazı ağızlarla geçiştirdi.

Orada, lastiklere nitro'yu basmasından sonra, "Boşalt abi şimdi hepsini sonuna kadar! Şimdi tekrar Nitrojen bas!" diyesim geldi. Bu şekilde içerdeki oksijen konsantresini gerçekten neredeyse sıfıra indirme şansım olabilirdi. Ama akşam akşam mel mel bakışmayalım diye vaz geçtim. 1 hafta sonra gideceğim tekrar, basınçları kontrol edecek.

Tabelayı görünce yaptırıverdim. Şimdi yukarıdaki iletileri okudum. Lastiklerin yeterli ısınamamasından dolayı yol tutuşunun eskisi gibi olmayacağı fikrine kapıldım. Ama diyorum ki, lastiğin içindeki hava tamam da, lastiklerin ısınma etkeni, büyük ölçüde yol ve yol ile olan sürtünmesi değil mi? İçindeki hava "ne oranda" etkiliyor ki? Fikriniz var mıdır?



Öncelikle lastikteki tüm havayı boşaltırken her türlü ihtimale karşı aracı kaldırmakta fayda ben o şeklide yaptırmıştım ama clio ya hiç yaptırmadım.Adam düzgün ifade edememiş lastikte bir miktar hava her zaman kalır bunun bir sakıncası yok tamamen boşaltmak için önce bir miktar vakum uygulayıp daha sonra nitrojen basmak işin en temizi olur ama bu şekilde basacak makina bulmak zor ama her ne olursa olsun hava tam boşalmayacaktır bir miktar kalır içerde lastik ısınmasına gelince ısınma tamamen sürtünmeyle alakalı bir durum içerideki gaz bunu geciktirir ama yinene ısınacaktır.Fakat sıcak lastik yol tutuş ve ses açısından her zaman daha iyiydir aslında buradaki mantık yanlış bu artı değil bence eksi bir durum soğuk lastik daha çabuk aşınır sıcak lastiğe nazaran bu yüzden kışın aşınmalar daha fazla oluyor.Ayrıca F1 ve nascar gibi yarışlarda görüyoruz adamlar iyi yol tutsun diye lastikleri ısıtmak için herşeyi yapıyor.
Diablo
ÜSTEĞMEN
ÜSTEĞMEN
 
İleti: 387
Kayıt: 01 Şubat 2009 03:02
Marka & Model: Clio III HB.
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75Hp Authentique
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: ERMAN_İstanbul

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti erdemgtr » 24 Temmuz 2010 20:32

içinde normal hava olunca benim araçta hemen her ay sağda solda benzinlikte falan hava basıyorum yaz kış sürekli eksiliyo dedim gideyim nitrojen bastırayım 1otlya yaptılar aracı havaya kaldırıp havasını boşaltılar sonrada vurdular nitrojeni bakalım nasıl olucak bunun havası azalmaz deyip duruyodu görücez.
erdemgtr
ONBASI
ONBASI
 
İleti: 16
Kayıt: 31 Temmuz 2008 23:00
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 16v authentiqe
Kilometre: 0

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti TheTez54 » 25 Temmuz 2010 01:19

Bende boş vaktimde gidip yaptırayım diyordum.. İyiki okumuşum,teşekkürler :)
TheTez54
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 537
Kayıt: 29 Haziran 2009 16:35
Marka & Model: Faz 2 Expression
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 85 ps BVR
Kilometre: 103000
Yakıt: shell v-power
Lastik Markası: continental
İsim ve Şehir: servet sakarya

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti Devrim » 26 Temmuz 2010 15:19

erdemgtr demiş ki:...bunun havası azalmaz deyip duruyodu görücez.
Orası doğru. Ben de önce önyargılıydım ama öyle oluyor Nitrojen. Benim lastiklerde de Nitrojen var. Sık sık uzun yolculuk yapan ben, her yolculuğa çıkmadan önce lastikçiye gittiğimde baktırıyorum lastiklere. Adam hepsini tek tek kontrol edip, "hocam bir eksiklik yok havasında" diyor her seferinde.

Ayrıca lastiklerin ısısı kontrollü şekilde sabit kalıyor. Ancak yolun ısıssıyla sınırlı kalıyor. (Eh biraz daha fazla olsun hadi. Ama o kadar).
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti semih89 » 26 Temmuz 2010 18:36

zaten hali hazırda havanın %75i azot= nitrojen değil mi :)
semih89
YARBAY
YARBAY
 
İleti: 1052
Kayıt: 10 Nisan 2009 20:43
Marka & Model: Clio Dynamique
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 85bg
Kilometre: 35000
Yakıt: EuroDizel Opet
İsim ve Şehir: ltba

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti Devrim » 29 Temmuz 2010 16:53

Evet. :) Kalan yüzdeden kurtuluyoruz işte. :)
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti deliyurek32400 » 09 Kasım 2010 00:55

2009 mayis ayinda Azot bastirdim hala ayni basinçta 2 ayda bir kontrol ediyorum. hala ayni hala ayni.
Anlamadigim bisey var Kapida 2.3 bar yaziyor normal hava basinci için. Azotta 32 ps demissiniz dikkatimi çekti yani basinç farki varmi Normal hava ile azot arasinda.
Su an benim kiler 2.5 bar.
deliyurek32400
UZMAN ONBAŞI
UZMAN ONBAŞI
 
İleti: 35
Kayıt: 07 Kasım 2010 17:32
Marka & Model: ClioIII DYN
Motor Tipi & Gücü: 1.5dci/85bg
Kilometre: 93000
Yakıt: Total-excelluim..
Lastik Markası: michelin 185/60R15
İsim ve Şehir: Mevlüt-Fransa

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti Devrim » 09 Kasım 2010 22:32

Varmış. Yani zaten mantıken de olmalı bence de.

Bu arada bar ile ps'in farklı şeyler olduğunu bildiğinizi var sayarak yazdım.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti tserce » 12 Kasım 2010 14:00

Selam ben geçen yıl şirket aracımın lastiklerini değiştirdim 50000 km de bir bayiideki arkadaş nitrojen bastıralım dedi, kabul ettim cuzi bir ücret karşılığı,
direksiyon daha bir hafif oldu
çukurlarda daha az ses ve sarsıntı hissettim
uzun yolda hızlı giderken araç daha rahat gittiğini hissettim
vb. tamamen benim hissettiklerim bunlar....
tserce
ONBASI
ONBASI
 
İleti: 20
Kayıt: 11 Kasım 2010 15:13
Marka & Model: Clio III Auth 2008
Motor Tipi & Gücü: 1.2 16 V
Kilometre: 19500
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Dunlop
İsim ve Şehir: Hatay

Re: Lastiğe Nitrojen Basmanın Yararları

İleti semih89 » 12 Kasım 2010 21:47

hiçbir gözle görülür hissedilir etkisi olmaz oldu etti diyen piskolojiktir teknik olarak kanıtlayamaz :)
semih89
YARBAY
YARBAY
 
İleti: 1052
Kayıt: 10 Nisan 2009 20:43
Marka & Model: Clio Dynamique
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 85bg
Kilometre: 35000
Yakıt: EuroDizel Opet
İsim ve Şehir: ltba


Sonraki

Yürür Aksamlar & Lastikler

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 44 misafir