CUT-OFF Hakkında

Aracımızla ilgili olmayan, otomotiv, trafik, sürüş güvenliği, emniyet gibi çeşitli konularda bilgiler.

CUT-OFF Hakkında

İleti CHIEF » 24 Kasım 2008 18:42

Vitesi özellikle yokuş aşagı giderken boşa atmanın zararlı oldugu , motorun cut-off oldugu konusunda bilgisi olan arkadaşlardan konu hakkında detay alabilirmiyiz.......

Çok sevdiğim bir harekettir... (özellikle maddi olarak) :P
CHIEF
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 126
Kayıt: 27 Eylül 2008 12:35
Konum: İZMİR
Marka & Model: Clio III
Motor Tipi & Gücü: 1,2 Aut. LPG
Kilometre: 35
Yakıt: Shell
Lastik Markası: Mıchelin
İsim ve Şehir: Bitki Hayvan


Re: CUT-OFF Hakkında

İleti Devrim » 24 Kasım 2008 23:05

Ben bildiklerimi deneyimlerimi yazayım. Ama daha değerli bilgiler veren arkadaşlar olacaktır...

Açıkcası yeni nesil diyebileceğim bizim ClioIII'lerimizle tanışıncaya kadar günümüz motorların cut-off denilen özelliğini bilmiyordum. Cut-off, benim bildiğim tanımla, ihtiyaç olmadığı zaman, motora giden yakıt akışının kesilmesi demek. Bu durum illâ yokuş aşağı olmayabilir. Düz yolda giderken de ayağımızı gazdan çektiğimizde cut-off meydana gelir. Hareket sistemi tersine işler ve artık motor tekerlekler tarafından döndürülür. Bu noktada da bilgisayar, motorun yakıta ihtiyacı olmadığını görüp akışı durdurur. Bu sayede gerek uzun yolculuklarda rampa aşağı mesafelerde, gerekse trafik lamlarına yaklaşırken veya uzaktan görerek durmaya hazırlandığımız zamanlarda, kademeli olarak veya tamamen ayağımızı gazdan çekeriz ve söz konusu zaman dilimini tek damla yakıt harcamadan geçiririz.

* Çoğu zaman, gayet uzun bir mesafeden trafik ışıklarına yaklaşırken cut-off yaparak devrin 1100 ilâ 1250 arasına kadar düşmesini sağlıyor ve bir alt vitese düşüyorum. 5 ve 4'üncü vitesler (sanırım hem çap olarak hem de) devir olarak birbirine yakın; araç hemen adapte oluyor. Araç bir miktar daha yavaşlayıp (devir kaybedip), yine bin küsür devre düşünce 3'e düşüyorum. Fakat 3'e düşerken debreyaj pedalına nazik davranmalı. Çünkü 3'üncü vitesimiz (dizel) biraz hassas. Bu kadar zaman diliminde kesin duruş yapmamız gerekmiyorsa, yine devir gerektiği kadar düşünce 2'e iniyorum... 2'ye kadar inmek biraz abartı olabilir ama bazen özellikle gece çok geç saatler bu tip durumlara kalabiliyorum. Çok sık olmayan bir durum bu ama yine de anlatayım dedim.

* Bazı zamanlar az bir mesafe sonra duracaksam veya hafif bir dönemece yaklaşıyorsam, mevcut orta/yüksek hızımda cut-off ile bin küsür devire düştükten sonra vitesi 5'ten alıyorum; Fakat yavaşlamayı biraz daha çabuk gerçekleştirmek için bir miktar fren desteği de yapıyorum. Böyle bir zamanda 4'üncü vitesi es geçebiliyor, vitesi direkt 3'e atıyorum. Fakat dediğim gibi uygun devre düşmek için fren desteği uyguluyorum. Ve derken hedef noktaya ulaşmış oluyorum. Yakın bir noktada debreyajla aracı boşa alıyorum artık...


Cut-off'un yakıt tasarrufu yanı sıra, yakıt akışını keserek motoru ve hızı kontrol altında tutma gibi de bir yönü bulunmaktadır. Bu davranışa veya oluşan bu duruma "motor freni" denir mi emin değilim ama motoru yakıtsız bırakarak aracın hızını düşürmek çoğu sürücü tarafından uygulanan bir yöntem. Yokuş aşağı vitesi boşa almak eylemi sonucunda aracın başı boş şekilde ve kontrolsüz hâlde hızlanmasının önüne ancak frenle geçilebilir. Bu ne güvenli ne akıllıca ne de sağlıklı olacaktır. Aracı, hıza ve rampaya uygun viteste tutup gaz pedalına basmamak en iyi ve en güvenli davranış olacaktır.

* Özellikle şehirler arası yolculuklarda, dağ-tepe gibi büyük yükseklikleri aştıktan sonra belki de dakikalarca aşağı iniş yapıyoruz. Hele de otobandaysak (Pozantı-Adana veya Ankara-İstanbul arasında bu tip yerler çokca var) çok uzun süre cut-off hâlde aşağı iniş yapılabilir. Bu sayede gerçekleştirilen yakıt tasarrufunun ve bu işin cebimize katkısının muazzam olduğunu düşünüyorum.

* Ben sadece, havanın soğuk olduğu sabah saatlerinde aracı 1 dk. çalıştırdıktan sonra, yola çıktığım ilk kilometrelerde cut-off yapmamaya özen gösteriyorum. Bu şekilde, motora giden yakıt akışını engellememeyi ve dolayısıyla motorun çabuk ısınmasına yardımcı olmayı amaçlıyorum. (Bilmiyorum doğruysa artık...)
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: CUT-OFF Hakkında

İleti filip34 » 25 Kasım 2008 08:49

Selam,

Devrim yine döktümüşün eline koluna sağlık
filip34
TEĞMEN
TEĞMEN
 
İleti: 340
Kayıt: 18 Haziran 2008 22:34
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5 DCI
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: FERDİ - İSTANBUL

Re: CUT-OFF Hakkında

İleti Devrim » 25 Kasım 2008 10:49

Ne demek arkadaşlar, sağolun... Tabii ki bu arada, bilenler yanlış anlamasın, daha iyi bilenler paylaşsın, yanlışım varsa düzeltsin. Bir kişiye bile birşey öğretsem kâr sayıyorum. Belki bilmeyen vardır öğrenir diye düşünüyorum. Ben bilmiyordum mesela zamanında bunu.

Teşekkürler tekrar.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: CUT-OFF Hakkında

İleti CHIEF » 25 Kasım 2008 18:05

Bu kadar açıklayıcı yazından sonra kısaca teşekkürler demek abest olacak :P
parmaklarına sağlık TEŞEKKÜRLER Devrim.....
CHIEF
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 126
Kayıt: 27 Eylül 2008 12:35
Konum: İZMİR
Marka & Model: Clio III
Motor Tipi & Gücü: 1,2 Aut. LPG
Kilometre: 35
Yakıt: Shell
Lastik Markası: Mıchelin
İsim ve Şehir: Bitki Hayvan

Re: CUT-OFF Hakkında

İleti ugur_yavuz » 26 Aralık 2008 13:45

Cut-off elektronik püskürtme/ateşleme sistemleri ile geliştirlen bir özelliktir.
Eski araçlarda (mekanik püskürtme, mekanik ateşleme) motor devri ne ise, o devire göre yakıt püskürtülürdü. Mesela siz yokuş aşağı 90km/h ile iniyorsunuz, 5. vitestesiniz ve devriniz 3000 olsun, motorunuz 3000 devirde otomobile ne kadar yakıt gerekiyorsa o kadar yakıt püskürtmeye devam ediyordu (Bkz. eski model Renault 12, Şahin, taunus vs..) Dolayısıyla peygamber vitesi denilen boş viteste aşağı inme olayı da buradan gelmekteydi.

Ancak Clio III ünde arasında olduğu günümüz teknolojik araçlarda, ECU (Engine Control Unit-Motora ait tüm bileşenlerin ihtiyaçlarını düzenleyen elektronik sistem namı değer beyin), motorun ihtiyacına göre yakıt püskürtmekte. Dolayısıyla, yokuş aşağı vitesinizi hıza göre ayarlayıp ayağınız gazdan çektiğiniz an yol bilgisayarında 0.0 l/100km yi göreceksiniz. Hatta ayağınızı gazdan her çektiğinizde bir kaç saniye sonra 0.0 ı görmeniz gerekiyor. Cut-off buna deniyor.

Yakıt ekonomisi adına güzel bi fonksiyon...
ugur_yavuz
UZMAN ÇAVUŞ
UZMAN ÇAVUŞ
 
İleti: 55
Kayıt: 21 Temmuz 2008 07:48
Marka & Model: Renault Clio III
Motor Tipi & Gücü: 1.2 16V 75HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Opet
Lastik Markası: Bridgestone
İsim ve Şehir: Bursa

Re: CUT-OFF Hakkında

İleti bestmember » 15 Mart 2009 12:53

evet ben de yol bilgisayarını anlık yakıt tüketimine ayarladım ve çoğu zaman sarfiyatı takip ediyorum gözlemlerim arkadaşlarımınkiyle aynı bir de şunu belirtmek isterim arabayı yokuş inerken boşa atmaktansa hızına uygun vir viteste seyretmek tüketim açısından daha tasarruflu oluyor, araba boşta inerken rölantide çalışan motor 1 veya 2 litre arasında değişen değerlerde yakıt tüketirken ,viteste inerken rölanti için gerekli gücü tekerleklerin dönmesinden alıyor ve yol bilgisayarı 0.0'ı gösteriyor. eski sistemin tam tersine boşa atmak yakıt tasarrufu sağlamıyor yani.
bestmember
ACEMI ER
ACEMI ER
 
İleti: 4
Kayıt: 15 Mart 2009 12:14
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: MUSTAFA BURSA



Teknik Konular

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 26 misafir