O İLE BAŞLAYAN KONULAR
*Otomobilinizde Bahar Bakımı
Otomobiller, baharla birlikte bakıma ihtiyaç duyarlar. Çeşitli firmalar tarafından uygulanan temizlik ve bakım sistemleriyle, otomobilinizi hem bahara hazırlayabilir, hem de ilk günkü haline kavuşturabilirsiniz.
Yağmuruyla, çamuruyla, güneşiyle, tozuyla, toprağıyla her mevsim sonrasında otomobile baştan aşağı bir makyaj yaptırmak gerekmektedir. Yaz ve Kış yaklaşırken otomobil sahiplerinin yapması gereken öncelikli işlerden biri de otomobile bakım yaptırmaktır. Kışın yağmurda, çamurda her türlü kötü hava koşullarında, Yazın, güneş altında ve toz, toprakta kullanılan otomobillerin bakıma ihtiyacı vardır.İnatçı lekeleri çıkartabilirsiniz.Kış mevsiminde otomobilin altında biriken tortu ve çamurlar, otomobilin yüzeyinde meydana gelen çizikler, bir süre sonra otomobilde paslanmalara yol açar.
Otomobillerin koltuklarında, döşemelerinde ve diğer yüzeylerinde de zamanla lekeler oluşur. Otomobilinizin iç ve dış yüzeyinde oluşan inatçı lekeleri çıkarmak için oto marketlerde satılan temizlik ürünlerini kullanabilirsiniz.Sadece temizlikle yetinmeyip, otomobilinizi dış etkenlere karşı koruma altına almak istiyorsanız, otomobilinizi koruma sistemleriyle donatmanız gerekiyor.
Otomobilin üzerinde fabrika çıkışında bulunan şeffaf koruyucu tabakanın yok olmasıyla birlikte, otomobilin boya yüzeyi çevre şartlarına karşı tamamen korumasız kalıyor.Güneş boyanın en büyük düşmanı. Otomobilin yüzeyinde zamanla donuk ve lekeli bir görüntü oluşuyor. Uzaktan bakıldığında pürüzsüz gibi görünse de, yakından incelendiğinde boya yüzeyindeki çukurlar ve tümseklerden oluşan engebeli yüzey görülüyor. Güneşin tehlikeli ultraviyole ışınları da boya yüzeyi için ayrı bir tehlike kaynağı oluşturuyor. Ultraviyole ışınları boya yüzeyine yapışan ve mercek görevini üstlenen yabancı maddelerin yardımıyla yüzeyi yakıyor ve bozulmasına yol açıyor.
Fırçayla yapılan yıkama boyayı çiziyor. Otomobillerin yüzeyi için bir başka tehlikeyi ise bilinçsizce yapılan temizlik ve bakım hizmetleri oluşturuyor. Otomobilleri güzelleştirmek için uygulanan pasta - cila işlemi gerçekte boya yüzeyi için oldukça tehlikeli bir uygulama. Otomobilin dış yüzeyine uygulanan pasta işlemişse, yüzey üzerinde dairesel çizikler ve aşınmalar meydana geliyor. Piyasada bulunan ve amatör kullanıma yönelik cilalar ise boya yüzeyinin çok kısa bir süre parlamasını sağlıyor. Bu da parlatma işleminin sık sık tekrarlanmasına yol açıyor. Fırça ve kova kullanarak yapılan oto yıkama ise boya yüzeyini çiziyor. Otomobil fırçayla yıkandığında yüzey üzerinde bulunan kirler, çiziklerin içine yerleşiyor.
*OKUL TAŞITININ ÇALIŞTIRILMA ESASLARI:
1- Okul taşıtının "DUR" işareti yakıldığında, diğer bütün araçlar duracak, öğrenci indirme bindirme işlemi bitinceye kadar okul taşıtı geçilmeyecektir.
2- "DUR" işareti sadece öğrenci indirme bindirme işlemi sırasında yakılacak, bu ışık frene basıldığında yanan ışıkla birlikte yanmayacak.
3- Okul taşıtlarına, taşıma sınırını aşacak sayıda öğrenci bindirilmeyecektir.
4- Taşıt içi düzenini sağlamak ve taşıta iniş ve binişlerde öğrenciye yardımcı olmak üzere okul taşıtında bir rehber öğretmen veya kişi bulunacaktır.
5- Öğrencilerin kolayca yetiştiği cam ve pencereler sabit olacaktır.
NOT: Okul taşıtlarının arkasında 30cm. çapında kırmızı dur lambası olmalıdır.
NOT: Hatalı park olursa parasını araç sürücüsü ya da sahibi öder.
NOT: Şehir merkezinde kamyon, otobüs ve traktör park yapamaz.
*OTO KOLTUĞU DOSYASI
*Oto Koltuğuyla İlgili Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar:
Yolculuğunuz çok kısa bile olsa her zaman oto koltuğunuzu kullanın.
Oto koltuğunu arabaya doğru biçimde yerleştirmek için kullanım kılavuzundaki talimatları iyi bir şekilde okuyun.
Alacağınız oto koltuğunun arabanızın koltuğuyla uyumlu olup olmadığını kontrol edin.
Oto koltuğunuzun test edilmiş ve standartlara uygun olmasına dikkat edin.
Her araba yolculuğundan önce oto koltuğunun iyi bir şekilde yerleşip yerleşmediğinden emin olun.
6 yıldan daha eski bir oto koltuğunu değiştirin. 10 yıl ve daha fazla eski olanlarını kullanmayın.
Araba hareket halindeyken bebeğinizi koltuktan çıkarmaya çalışmayın.
En az 1 yaşına kadar ve 9 kg ye ulaşıncaya kadar bebeğinizi yüzü arkaya dönük biçimde 45° lik açıyla oturtmalısınız. Bebek 1 yaşın altındayken; kemikleri, yüzü öne dönük pozisyonda omuriliği korumak için yeterince güçlü değildir. Ama bebek 1 yaş civarındayken, kemikler güçlenmeye başlar ve bebek daha az incinir.
5 nokta kemer sistemi en iyi korumayı sağlar, çünkü kemerler bebeğin hem omuzlarından hem de kalçasından tutacak şekilde kavrar. Kemer en iyi korumayı sağlamak için rahat biçimde durmalıdır, bebeğinizi çok sıkmamalıdır.
*OTOMOBİL ALIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİ ?
KONU BAŞLIKLARI
*OTOMOBİL ALIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİ ?
*YENİ Mİ KULLANILMIŞ MI?
*OTOMOBİLİNİZİ SATARKEN NELERE DİKKAT ETMELİ ?
Almak istediğimiz otomobilde gerçekten hangi özellikleri arıyoruz? En çok neye önem verelim? Çoğunlukla aynı soruları tekrar tekrar sormaktayız. Her şeyden önce, alacağımız otomobilin bizi mutlu edecek otomobil olacağından emin olmalıyız.
Otomobil alırken en çok hangi özellikleri ile ilgileneceksiniz? Akla gelen ilk şey, kendinizi daha huzurlu hissetmeniz için, muhtemelen bütçenizle alabileceğiniz bütün modelleri gözden geçirmeniz olacaktır. Aşağıda vurgulanan özellikler, bu aşamada karar vermeniz gereken seçeneklerden sadece bazıları.
Tip (Modeller / Stiller)
Almak istediğiniz otomobilin tipini belirlerken, hangi amaçlara yönelik olarak kullanmak istediğinizin netlik kazanmış olması gerekir. Buna göre spor, orta halli veya lüks, üstü kapalı veya açılır, iki, dört veya daha fazla kapılı, önden, arkadan veya dört tekerlekten çekişli, küçük, orta veya büyük gibi seçenekler arasında karar vermeniz gerekmektedir.
Fiyat
Öğrenmeniz gereken en önemli şey, aracın yalın ve eklemeyi düşündüğünüz opsiyonlarla birlikte fiyatıdır. Çünkü, bu sizin doğru fiyatlarla değerlendirme yapmanızı ve karar vermenizi sağlayacaktır.Şekillenen kararlar genellikle bütçe sınırlarını zorlayamaktadır. Bu durumda aylık ödeme miktarını tekrar gözden geçirerek kredi olanaklarını da devreye sokabilirsiniz.
Performans
Performans deyince akla gelen ilk özellikler, güç ve bunun en önemli göstergesi olan hız ile çekiştir. Uzun dönem güvenilirliği açısından türbo şarjlı ve diğer yüksek performanslı motorlu araçları alırken daha dikkatli olmalısınız.
Hız
Eğer hız yapmaktan hoşlanıyorsanız, aday araçların ne kadar hız yapabildiklerini de öğrenin. Karar vermenize yardımcı olabilir.
Yenilik
Teknolojik yenilikleri daha çok uygulayan, güvenlik, performans ve dayanıklılık alanlarında araştırma yapan markalara öncelik vermelisiniz.
Zevk
Bazıları performansa karşı güzelliği tercih edebilir. Her şeyden önce almayı düşündüğünüz arabadan hoşlanmalısınız. Hani bir söz vardır 'ilk görüşte kanım kaynadı, içim ısındı' diye, Duygularınız işte o cinsten olmalıdır.
Güvenlik
Eğer güvenliği ön planda tutuyorsanız, araçta standart olarak bulunması gereken emniyet kemeri ve hava yastığı gibi elemanlardan başka hangi ekstra güvenlik elemanlarının bulunduğunu da öğrenin. Genellikle boyutları büyük ve daha ağır araçların güvenliği, darbe sönümleyici ön kısmı sınırlı olan küçük araçlara oranla daha yüksek olmaktadır.
Servis
Karar vermenizi kolaylaştıracak en önemli kriterlerden biri de servis olanakları olmalıdır. Almayı düşündüğünüz aracın yeterli servis ağına ve yedek parça sağlama kolaylıklarına sahip olduğundan emin olmalısınız. Birçok araç, ilk alış fiyatlarının cazibesiyle alındıktan sonra, servis ve yedek parça konusunda can yakabilmektedir. Bakım ve tamir masrafları genellikle aracın motor tipi, aktarma organlarının karmaşıklığı gibi faktörlere bağlıdır ve yüksek performanslı, elektroniği fazla, türbo şarjlı otomobillerin tamir masrafları, orta halli otomobillere oranla daha fazla olmaktadır.
Aksesuarlar
Aksesuardan hoşlanıyorsanız, aksesuarı bol olan marka ve modelleri dikkate alabilirsiniz. Aracınızla birlikte veya sonradan alacağınız aksesuarlar aracınızı kişiselleştirmenize yardımcı olacaktır.
*YENİ Mİ KULLANILMIŞ MI?
Bütçeniz elveriyorsa, yeni otomobil almalısınız. Yeni otomobil, üretici firma garantisi altında ve sizinle hayata başlayacağından, geçmişi hakkında endişe duymadan, güvenle ve uzun süre sorunsuz kullanabileceksiniz. Oto galerileri, karar vermenize yardımcı olmak için kısa bir test sürüşü yaptırmaktadır. Almayı düşündüğünüz otomobili kullanmayı sevip sevmeyeceğinizi anlamak için, sürüşü yeterli olmayabilir. Birçok oto kiralama firmasında sizin almayı düşündüğünüz modelden bulunabilir. Kiralayacağınız araba yapacağınız birkaç yüz km ile daha iyi fikir edinebilirsiniz. Kiralamayı düşünürseniz, kilometresi az olanı değil fazla olanı tercih edin. Böylece, almayı tasarladığınız arabanın bir süre kullanıldığında ne duruma geleceğini daha iyi değerlendirmiş olursunuz. İmalatçıların yaptığı model değişiklikleri arasında bunalmamak için, almadan önce kararınızı kesinleştirmelisiniz. Galerilere uğrayarak fikirlerini alın. Hâlâ kararsızsanız yeni oto dergilerini inceleyin. Çoğunda almak istediğiniz otomobilin iyi ve kötü yanlarına ait birçok bilgiyi bulabilirsiniz. Beğendiğiniz otomobilin fiyatı bütçenizi çok aşıyorsa, ikinci el piyasasına da bir göz atmalısınız. Birçok marka ve modelin ikinci el fiyatları %30 ...% 40 kadar ucuzlamaktadır. Ancak, ikinci el otomobilin almanın da dikkat edilmesi gereken riskleri vardır. Bu durumda; Deneyimli bir oto teknisyeni veya oto tamircisi bularak, araç sahibine de haber vermek kaydıyla, almayı düşündüğünüz aracı onun incelemesini sağlayın.
Oto dergilerini, araç broşürlerini inceleyerek, almak istediğiniz aracın özelliklerini ve geçmişini öğrenin. Almayı düşündüğünüz otomobilden birden fazla satılığa rastlıyorsanız, hepsiyle de test sürüşü yapın. Çok araçla test sürüşü, alabileceğiniz en iyi aracı seçmenizi ve özellikle almak istemeyeceğiniz kadar kötü durumda olanları elimine etmenizi sağlar. Test sürüşü öncesinde ve sonrasında motor yağını kontrol edin. Renginde ve seviyesinde bir fark görülmemelidir. Eğer görürseniz, bilin ki teste gelmeden hemen önce değiştirilmiştir. Düzensiz tekerlek aşıntısını kontrol ediniz. Servis bakım kayıtları olup olmadığını sorunuz. Kayıtların varlığı olumlu bir işarettir. Almayı düşündüğünüz araca sahip kişilere ulaşabiliyorsanız onların fikirlerini alın. Çoğu size yardımcı olmaktan memnun olacaktır. Otomobilini almak istediğiniz kişinin mümkünse ev ve işyerini de inceleyin. Eğer evi veya işyeri bakımsızsa, muhtemelen otosuna da iyi bakmamıştır.
*OTOMOBİLİNİZİ SATARKEN NELERE DİKKAT ETMELİ ?
Otomobilinizi satışa uygun bir şekilde hazırlarsanız, daha çabuk ve daha kazançlı satabilirsiniz. Satışa hazırlama aşamasında uygulayacağınız ve aşağıda açıklanan bazı basit ve az masraflı işlemler size bunu sağlayabilir.
Otomobil satış stratejisi
Aracınızı satmaya karar verdiğinizde yapmanız gereken ilk şey, talep edeceğiniz satış fiyatını tespit etmektir. Bunun için, gazete ilanlarına bakar, otomobil pazarını ve galerileri gezerek sizinki ile aynı model araçların dış ve iç durumunu, kilometresini, geçirdiği onarımları, motorun durumunu ve fiyatını öğrenirseniz, sizinki de üç aşağı beş yukarı bu fiyatlar civarında olacaktır.
İkinci aşamada kendi aracınızın durumunu gözden geçirin. Aşağıda bu konuda bazı ipuçları verilmiştir.
Aracın durumunun gözden geçirilmesi
Aracınızı satıyor değil de alıyor olsaydınız nerelerine bakar, neleri kontrol ederdiniz? Alır mıydınız? Neleri eksik yada yetersiz görüyorsunuz? İşte bunlar aracınızı kolayca satmanız için üzerinde çalışmanız gerekli olan konular.
Şayet iyileştirmek için herhangi bir çaba harcamazsanız, aracınızın hem değerinin altında ve hem de daha zor satılabileceği kesin.
Aracınızı satışa hazırlayın
Rölanti, ayarı, supap ayarı, balans ayarı, susturucu değişimi veya pasta cila gibi, 80...100 milyon lira harcayarak yaptıracağınız bazı ayar ve onarımlar size birkaç yüz milyon TL kazandırabilir.
Araç gövdesi nasıl hazırlanır?
Önce aracınızı güzelce yıkayıp kuruladıktan sonra, çiziklerini inceleyin. Nasıl görünüyor?
Şayet bazı çizikler varsa, ince bir fırça veya ucu sivriltilmiş bir kibrit çöpü ile dikkatlice boyayın. Fazla boya sürmeyin, boyayı ince bir katman halinde ve boyalı kısma taşırmadan, tam çiziğin genişliğinde sürün.
Lambalar nasıl temizlenir?
Lamba camları kirli ise, söküp deterjanlı sıcak su ile birkaç dakika çalkalayıp soğuk su ile duruladıktan sonra kurutunuz. Eğer hâlâ kirli ise, aynı şekilde temizlemeye devam ediniz.
Genel görünüm
Eğer aracınızın jantları çelik ise ve kapakları yoksa, yeni bir takım alarak takınız. Aracınızın albenisi artacaktır.
*OTOMOBİL KULLANMADA PRATİK BİLGİLER :
İçkili olarak otomobil kullanmayın,
Emniyet kemerinizi mutlaka takınız.
Farlarınızı gece gündüz açık tutunuz.
Koltuğunuza oturduğunuzda oturma pozisyonunuza göre direksiyon, yan aynalar ve dikiz aynasını iyi ayarlayın.
Direksiyonu iki el ile birden tutun.
Aşırı geniş ve kalın tabanlı, uzun topuklu ayakkabı ile otomobil kullanmayın.
Yağmurun çiselediği ilk anlarda dikkatli olun.
Motosiklet ve bisikletlilere dikkat edin, yanlarından geçerken mümkün mertebede yavaşlayın.
Virajlara girerken hızınızı iyi ayarlayın.
Aracınızı özellikle ayna ve camlarınızı temiz tutun.
Takip mesafesini iyi ayarlayın, yakın takip yapmayın.
Sürüş esnasında vitesi boşa almayın.
Şerit değiştirme, sollama, yanaşma gibi durumlarda aynaları ve sinyalleri muhakkak kullanın.
Ön konsola cama yansıması muhtemel hiçbir şey bulundurmayın ve güneşin karşıdan alındığı yolculuklar için yanınızda güneş gözlüğü bulundurun.
*OTOMOBİLDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER !
İçkili olarak otomobil kullanmayın,
Emniyet kemerinizi mutlaka takınız.
Farlarınızı gece gündüz açık tutunuz.
Koltuğunuza oturduğunuzda oturma pozisyonunuza göre direksiyon, yan aynalar ve dikiz aynasını iyi ayarlayın.
Direksiyonu iki el ile birden tutun.
Aşırı geniş ve kalın tabanlı, uzun topuklu ayakkabı ile otomobil kullanmayın.
Yağmurun çiselediği ilk anlarda dikkatli olun.
Motosiklet ve bisikletlilere dikkat edin, yanlarından geçerken mümkün mertebede yavaşlayın.
Virajlara girerken hızınızı iyi ayarlayın.
Aracınızı özellikle ayna ve camlarınızı temiz tutun.
Takip mesafesini iyi ayarlayın, yakın takip yapmayın.
Sürüş esnasında vitesi boşa almayın.
Şerit değiştirme, sollama, yanaşma gibi durumlarda aynaları ve sinyalleri muhakkak kullanın.
Ön konsola cama yansıması muhtemel hiçbir şey bulundurmayın ve güneşin karşıdan alındığı yolculuklar için yanınızda güneş gözlüğü bulundurun.
Aracınızdaki koltuk başları
Aracınızdaki koltuk başları olası bir arkadan çarpma halinde boynunuzda meydana gelebilecek bir zedelenmeyi engellemesi için aracınıza yerleştirilmiştir ve kesinlikle görüşün iyileştirilmesi vs. gibi sebeplerle araçtan sökülmemelidir.
*Kayarken Dikkat
Sürüş esnasında bir kayma durumu ile karşılaşırsanız ani fren yapmaktan kaçının. Unutmayın sizi probleme sokan neyse problemden çıkaracak da odur. Gaza gereğinden fazla basmışsanız ayağınızı gazdan çekerek yavaşlayın, frene fazla bastıysanız fren basıncını azaltın, direksiyonu sert bir şekilde çevirmişseniz direksiyonu yumuşatın, ayağınızı debriyajdan sert çekmişseniz tekrar debriyaja basın.
*Islak Ayakkabılar
Özellikle yağmurlu havalarda aracımıza binmeden önce ıslanan ayakkabılarımız aracımız hareket halinde iken ani bir durum karşısında pedallardan kayarak sizi içinden çıkılması çok zor durumlara sokabilir. Bunun engellemek için eğer ayakkabılarınız ıslanmış ise aracınızı çalıştırmadan önce mutlaka bir bez yardımı ile eğer yoksa aracınızın da ki paspas yardımı ile ayakkabılarınızın tabanlarını kurulayıp yola kendinizin ve diğer araç sürücülerinin güvenliğini tehlikeye atmayacak şekilde çıkın.
*Dengeli Gaz Tekniği
Aracınızla seyir halinde iken, bir viraja girdiğiniz zaman araca son derece dengeli gaz vermeniz gerekir. Eğer fazla gaz verirseni aracınız önden çekişli ise aracın önünün, arkadan çekişli ise aracın arkasının savrulacağını unutmayınız
*Otomobilinizi "İyi" Tanıyor musunuz?
Otomobil almaya karar veren tüketicinin, öncelikle otomotiv teknolojisindeki gelişmenin ürünü olan ve genellikle İngilizce sözcüklerin kısaltması olan terimlerin anlamını ve terimlerle ifade edilen sistemler hakkında bilgi sahibi olmasında büyük yarar var.
Harflerle oluşturulan bu kavramların anlamını bilmemek, kişinin otomobilini yüksek verimlilik ve güvenlikle kullanmasını engellemekle kalmıyor, otomobilin arızalanmasına, kişinin otomobili ile birlikte satın aldığı garanti güvencesinden yararlanamamasına da yol açabiliyor.
Üretici firmalar, tüketiciye otomobille birlikte verilen kullanım kılavuzu kitapçıklarının mutlaka ve dikkatle okunmasını, bununla da yetinilmeyip gerektiğinde başvurulmak üzere otomobilde bulundurulmasını öneriyor.
*OTOMOBİLİNİZİN KIŞ BAKIMI
Kış mevsimi sürücüler için en zorlu dönemdir. Öncelikle bu aylarda zamanda da otomobilinizin bakımını ihmal etmemeniz gerekir. Bu nedenle sizlere bir kaç faydalı öneride bulunmak istedik.
*AKÜ:
Otomobilin bütün sistemlerinin güç kaynağı olan akü kış aylarının en çok baş ağrıtan parçası. Çünkü akü kış aylarında gerek farların, kaloriferlerin ve diğer elektrik ihtiyacı duyan sistemlerin çok çalışması nedeniyle daha fazla yük taşıdığı için özelliğini yitirebiliyor. Bu nedenle akünün voltaj ve şarj gücünü ölçmek gerekiyor. Akü kapağı açılarak saf suya ihtiyaç duyup duymadığını öğrenmek mümkün. Gerektiğinde biraz saf su ilave edilir.
*ANTİFRİZ:
Artık yaz ve kış sürekli kullanılması önerilen antifriz radyatör soğutma suyunun donma ve ısınma derecesini düzenleyen bir kimyasal.
Antifriz bomametresiyle radyatör suyundaki antifrizin etkisi ölçülür. Gerekirse soğutma suyuna biraz antifriz ilave edilir ya da su tamamen boşaltılarak yeniden antifriz ve su eklenir.
*SİLECEKLER VE FISKİYELER:
Yaz aylarında güneşin de etkisiyle deforme olan silecek lastikleri ve fıskiyeler çalıştırılarak kontrol edilmelidir. Eğer silecekler püskürtülen suyu iz bırakmadan temizliyorsa bir sorun yok demektir ancak iz bırakıyorsa lastiklerinin değiştirilmesi gerekiyor. Fıskiyeler de püskürtmede püskürtme yönünde bir sorun olup olmadığına göre ya temizlenmeli ya da ayarlanmalıdır.
*FARLAR:
Kışın erken kararan hava nedeniyle yaz aylarına göre farlar daha fazla kullanılır. Farlar, iyi bir görüş için gerek yükseklik gerekse yan açılar olarak kontrol edilmelidir. Bir sorun varsa gerekli ayarlar yapılmalı ve ampuller değiştirilmelidir.
*LASTİKLER:
Otomobili ve dolayısıyla içindekileri yola bağlayan lastikler kış aylarında kilit rolü üstlenmektedir. Bu nedenle lastiklerin gözle ve ilgili cihazlarla diş derinliğinden yüzeyine kadar kontrolleri yapılmalıdır. Eğer lastikler kış koşullarında sorun çıkaracak gibi görünüyorsa mutlaka değiştirilmelidir.
*FRENLER:
Aracın güvenliğiyle ilgili bir önemli nokta da fren balataları. Bunlar kış öncesi kontrol edilir ve gerekiyorsa değiştirilmelidir
*MOTOR YAĞI:
Aracın kalbi olan motorun verimli çalışabilmesi için çok önemli bir rol üstlenen motor yağının da kış başlamadan önce kontrolünde fayda var. Eğer yağ çubuğun üzerinde belirtilen sınırların altındaysa mutlaka ekleme yapılmalı ya da periyodik değişim kilometresi geldiyse yağ değiştirilmelidir.
*HAVA FİLTRESİ:
Yanma odasına giden havanın süzgeci rolünü üstlenen hava filtresi yaz aylarında artan toz miktarıyla birlikte daha kısa ömürlü olabilir. Bu nedenle hava filtresi de kontrol edilerek gerekiyorsa değiştirilmeli ve yanmanın daha sağlıklı olması sağlanmalı.
*ARAÇ KIŞ BAKIMI
Otomobilinizin kış bakımı için neler yapıyorsunuz?
İşte, otomobilinizin kışın gribal enfeksiyon alıp sizi yarı yolda bırakmaması için yapmanız gerekenler…
Antifrizi mutlaka ölçtürün Radyatör sistemindeki suyun donmaması için antifiriz kullanılmalıdır. Soğutma sistemini korozyona karşı korumak için yaz-kış kullanılması gereken antifriz, kışın soğutma sisteminin donmasını önler.
Fıskiyeleri ayarlayın Camı temizlemeye yarayan fıskiyeler sudaki kireç nedeniyle zamanla tıkanabilir. Fıskiyelerin uçlarını bir iğne yardımı ile açabilirsiniz.
Lastikleri dış derinliklerini kontrol edin Otomobilin yola tutunmasını sağlayan lastiklerin ideal diş derinliğinin 3 mm olması gerekir. Eğer kışın karlı yollarda kaymak istemiyorsanız, mutlaka lastiklerinizi kontrol ettirin.
Kışın rezistansa ihtiyacınız daha fazla Arka camdaki buharlaşmayı önleyen rezistansın kontrol edilmesi, eğer herhangi bir problem varsa onarılması veya değiştirilmesi gerekir.
Elektrik sistemini gözden geçirin Kışın havadaki nem ortamının artmasıyla, buji kabloları ve distribütör kapağındaki çatlaktan nem girişi sebebiyle otomobiliniz çalışmayabilir. Onun için elektrik sistemini kontrol ettiriniz.
Silecek suyunu ihmal etmeyin Alkol içermeyen uygun bir cam silecek sıvısı, cam yıkama sistemini -20 dereceye kadar donmaktan koruyabilir. Buzlu havalarda camınızı temizlemek istiyorsanız, dikkat.
Buji Merkez elektrottan toprak elektrota atlayan kıvılcım, çevresindeki yakıt-hava karışımının yanma işlemini başlatır. Bobin tarafından oluşturulan yüksek gerilimi yanma odasına iletmek ve yoğunlaşmış yakıt hava karışımını elektrik kıvılcımı yoluyla elektrodlar arasında ateşleme görevinde olan bujinin iyi çalışmasını sağlayan en önemli unsur kıvılcım boyudur.
Bujideki tırnak aralığı ideal konumunda değilse, buji yeni olsa bile yakıt-hava karışımı iyi ateşlenmez. Buna bağlı olarak da motorun yanma odasındaki patlama zayıflar ve motorun gücü azalır. Araçtaki yakıtın çoğu yanmadan egzosttan çıkar ve yakıt sarfiyatı artar. Bunun için bujinin de kontrol ettirilmesi gerekir.
Hava filtresine bakın Kış mevsimi başlamadan önce hava filtresini kontrol etmek, temizlemek veya kullanılmayacak durumdaysa değiştirmek gerekir.
V Kayışına dikkat (bizde v kayışı varmı yoksa triger dedikleri o mu?) Yaz aylarında genişleyen V kayışı, özelliğini kaybeder. Kayışı germeniz mümkünse gererek kullanın, aksi takdirde kayışı değiştirmek gerekir. Çünkü gevşek kayış, şarjı etkiler, vantilatörün devir daimini yavaşlatır. Otomobilin sağlıklı çalışmasını etkiler.
Motorun Isınması Motoru rölantide ısıtmak yakıt tüketimini arttırır. Motoru çalıştırıp hemen yola çıktığınızda yaptığınız bininci metre sonunda otomobilin yaktığı benzin 3 dakika rölantide çalışarak yaktığı kadardır. Yani otomobili 3 dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 km yol yapılabilir.
Silecekleri kontrol edin Ön cam sileceklerinin kış ayarlarının zorlu koşullarında iyi performans göstermesi için aşınmışsa değiştirilmesi gerekir.Yazın bunaltıcı sıcaklarında silecekler çabuk aşınmış olabilir. Silecekleriniz aşınmışsa, kendiniz de kolayca değiştirebilirsiniz. Böylece yağmurlu ve karlı havalarda görüşünüz önemli ölçüde artar.
Üşümemek için kalorifere baktırın Kış mevsimi öncesinde kalorifer ve klima bakımının mutlaka yapılması gerekir. Klimalı otomobillerde polen filtresi değiştirilir. Kalorifer hortumları kontrol edilir.
Periyodik bakıma rağmen yağa sık sık bakın Periyodik bakımların dışında, kışa girmeden önce motor yağının mutlaka kontrol edilmesi gerekir. Uzun süre kullanılan yağ, motoru koruma özelliğini kaybeder.
"Lastiklerinizi her kullanımdan önce kontrol edin", "Sileceklerinizi her sene değiştirin", "Her hafta otomobilinizin elektrik sistemini kontrol edin" gibi basma kalıp cümleler dışında bakalım neler var otomobillerin dünyasında?
1) Eğer çok hafif bir yağmur çiseliyorsa, sileceklerinizi son hızda çalıştırmayın.
2) Yağmur durduktan 20 dakika sonra bile silecekleriniz hala çalışıyor konumda olmasın.
3) Eğer arka camınızda buğulanma oluyorsa, arka cam rezistansını çalıştırın. Çünkü o düğmenin asıl fonksiyonu budur. (İyi bir şoför, önü kadar aynı zamanda arkasında da neler olup bittiğini bilen kişidir)
4) Otomobilinizin ön ve yan camları yağmurlu havalarda buğulanabilir. Böyle bir durumda otomobilinizin havalandırma sistemini çalıştırın ve ayarını defrost konumuna getirin.
5) Yağmurlu havalarda farlarınızı mutlaka yakın. Böylece camlarındaki buğuyu çözmeyi akıl edemeyen şoförlerin sizi görme şansı artar, bir anda sizin şeridinize tehlikeli giriş yapma şansları azalır.
6) Soğuk havalarda ağaç ve köprü gibi bölgelerin gölgesinde kalan alanlarda aşırı buzlanma olur. Bu tip bölgelere dikkat edin.
7) Yolların uzun bir süre kuru kalmasının ardından yolların üzerinde toz ve otomobillerden akan yağlar birikir. Yağmurun ilk damlalarıyla birlikte yoldaki toz ve yağ, ıslaklıkla birleşir ve yollar bir buz pisti kadar kaygan olur. Her zaman yağmurun ilk çiselediği zaman, bardaktan boşanırcasına yağdığı zamandan daha tehlikelidir. Garip ama gerçek!
8) Otoyol gibi yerlerde araç kullanırken eğer iki şerit birden değiştirmeniz gerekirse, önce sinyalinizi verin ve ilk şerit değişikliğini yapın. Geçtiğiniz şeritte bir süre kaldıktan sonra tekrar sinyal verin ve geçmek istediğiniz şeride yönelin. Çoğu kişi bunu yapmaya üşenir. Ama bu en güvenli şerit değiştirme yöntemidir.
9) Emniyet kemerinizi takarken, emniyet kemerinin alt kısmının midenizin değil, kalça kemiğinizin üzerinden geçmesine dikkat edin. Çünkü kalça kemiğiniz bir kaza esnasında midenize göre daha dayanıklıdır.
10) Otoyollarda giderken 10 veya daha fazla oluşan araç konvoylarında, öndeki aracı tamponuna yapışarak takip etmeyin. Takip mesafesi bırakın!!!!
11) Yine otoyollarda dikkat etmeniz gereken bir nokta "hız devamlılığı"dır. Otoyollar belli hızlarda gitmeniz gereken yollardır. Ne daha yavaş, ne daha hızlı. Özellikle bazı sürücüler otoyoldan çıkacakları zaman daha otoyol üzerindeyken hızlarını azaltmaya başlarlar. Ve böylece arkalarındaki bütün trafiği tehlikeye atarlar. Bunun yerine sağ şeride geçtikten sonra yavaşlamak daha doğrudur. Hızınızı bu şeride geçtikten sonra düşürmeye başlayın.
12) Bir yokuşun sonundaki kırmızı ışıkta duracağınız zaman öndeki araçla aranızda en az 2 metre boşluk bırakın. Böylece önünüzdeki şoför acemi olduğu için otomobilini kaldırış esnasında kaydırsa bile size çarpma olasılığı azalır. Her ne kadar sizin hatanız olmasa da, o güzel otomobilinizin mahvolmasını engellemiş olursunuz.
13) Eğer çok şık üstü açık bir spor otomobile sahipseniz sizi kutlarız. Ama lütfen aracınızın tavanını otoyolda 100 km/s hızla seyrederken açıp kapamaya çalışmayın. Hızdan dolayı oluşan hava akımı o güzel tavanınızı uçurur. İster inanın ister inanmayın bunu yapan şoförler var.
14) Eğer otomobilinizin şoför tarafında havayastığı varsa elleriniz direksiyonda saat 9:15 pozisyonunda bulunsun, daha aşağıda değil. Böylece havayastığı yüksek hızla açıldığında bileklerinizin kırılma olasılığı azalır.
15) Eğer tek elinizle direksiyonu tutuyorsanız yukarıdaki aynı nedenden dolayı elinizi saat 12 değil saat 6 pozisyonunda tutun.
*OTOMOBİLİNİZİN KIŞ BAKIMI
* V Kayışına dikkat
Yaz aylarında genişleyen V kayışı,özelliğini kaybeder.Kayışı germeniz mümkünse gererek kullanın,aksi takdirde kayışı değiştirmek gerekir.Çünkü gevşek kayış şarjı etkiler,vantilatörün devir daimini yavaşlatır.Dolayısıyla otomobilin sağlıklı çalışmasını etkiler.
* Antifrizi mutlaka ölçtürün
Radyatör sistemindeki suyun donmaması için antifiriz kullanılmalıdır.Soğutma sistemini korozyona karşı korumak için yaz-kış kullanılması gereken antifriz,kışın soğutma sisteminin donmasını önler.
* Hava filtresine bakın
Kış mevsimi önceden hava filtresini kontrol etmek,temizlemek veya kullanılmayacak durumdaysa değiştirmek gerekir.
* Fıskiyeleri ayarlayın
Camı temizlemeye yarayan fıskiyeler sudaki kireç nedeniyle zamanla tıkanabilir.Fıskıyelerin uçlarını bir iğne yardımı ile açabilirsiniz.
* Silecekleri kontrol edin
Ön cam sileceklerinin kış ayarlarının zorlu koşullarında iyi performans göstermesi için aşınmışsa değiştirilmesi gerekir.Yazın bunaltıcı sıcaklarında silecekler çabuk aşınmış olabilir..Silecekleriniz aşınmışsa,kendinizden kolayca değiştirebilirsiniz.Böylece yağmurlu ve karlı havalarda görüşünüz önemli ölçüde artar.
* Lastikleri dış deliklerini kontrol edin
Otomobilin yola tutunmasını sağlayan lastiklerin ideal diş derinliğinin 3 mm olması gerekir.Eğer kışın karlı yollarda kaymak istemiyorsanız,mutlaka lastiklerinizi kontrol ettirin.
* Elektrik sistemini gözden geçirin
Kışın havadaki nem ortamının artmasıyla,buji kabloları ve distribütör kapağındaki çatlaktan nem girip otomobil çalışmayabilir.Onun için elektrik sistemini kontrol edin.
* Periyodik bakıma rağmen yağa sık sık bakın
Periyodik bakımların dışında kışa girmeden önce motor yağının mutlaka kontrol edilmesi gerekir.Uzun süre kullanılan yağ,motoru koruma özelliğini kaybeder.
* Silecek suyunu ihmal etmeyin
Alkol içermeyen uygun bir cam silecek sıvısı,cam yıkama sistemini sıfır dereceye kadar,donmaktan koruyabilir.Buzlu havalarda camınızı temizlemek istiyorsanız,dikkat.
* Kışın rezistansa ihtiyacınız daha fazla
Arka camdaki buharlaşmayı önleyen rezistansın kontrol edilmesi,eğer herhangi bir problem varsa onarılması veya değiştirilmesi gerekir.
* Üşümemek için kalorifere baktırın
Kış mevsimi öncesinde kalorifer ve klima bakımının mutlaka yapılması gerekir.Klimalı otomobillerde polen filtresi değiştirilir.Kalorifer hortumları kontrol edilir.
*Otomobil Bakımıyla İlgili Önemli İpuçları
Tüm otomotiv imalatçıları, belirli aralıklarla normal bakım ve kontrollerin yapılmasını önermektedirler. İyi ve zamanında yapılan bakım size para ve zaman kazandıracağı gibi, aracınızın ömrünü de artıracaktır. Periyodik bakımla, birçok tamirat masrafından kurtulabilirsiniz. Periyodik bakım özellikle motorun yakıt, ateşleme ve emisyon kontrol sistemlerini içermelidir.
*OTOMOBİLİNİZİ HAFİFLETİN
Otomobilinizin üzerine monte ettiğiniz eşya yüklü portbagaj 100 km mesafede 2 litre, boş portbagajsa otomobilin aerodinamik yapısını olumsuz etkileyeceğinden yakıt tüketimini ortalama 0.5 litre artırır. Hız büyüdükçe hava direnci o oranda artacağı için portbagaj kullanıldığında yavaş gitmek göreceli olarak yakıt tasarrufu sağlayabilir. Otomobile fazladan takılan aynalar, süsler, o otomobil için özel olarak üretilmemiş spoylerler ve benzeri hava tutucu her şey aracın aerodinamik yapısını etkileyerek yakıt tüketimini artırır. Açık camlarla yolculuk yapmaksa neredeyse otomobilin iç mekanının bir paraşüt görevi görmesine sebep olur. Açık camlar şehir içi ya da şehir dışı yolculuklarda yakıt tüketimini 100 km'de en az 0.3 litre artırır; ancak camları kapatıp, varsa klimayı açmak da çözüm değildir; çünkü klima havanın sıcaklığına ve kullanılan kapasiteye göre yakıt tüketiminin 0.5-1 litre arasında artmasına neden olur. Unutmadan otomobilinde gereksiz yük bulundurmayın. Otomobilde bulunan her türlü ağırlık yakıt tüketimini olumsuz yönde etkiler. Tüketim artışı motor gücü düşük olan araçlarda daha belirginleşir. Standart bir otomobilde her 100 kg fazlalık için 100 km'de 1 litre tüketim hesaplanabilir. Bu nedenle otomobilde taşınan gereksiz eşyaları boşaltmakta yarar var.
*OTOMOBİLİNİZİN YAZ BAKIMI
» Soğutma sistemini kontrol edin
» Aracınızın soğutma suyunu gözden geçirin. Azalmışsa tamamlayın.
» Hortumların sızıntı yapıp yapmadığını kontrol edin. Termostat, soğutma fanı, devir daim pompası ve V kayışını denetleyin.
» Klimanızın bakımını ihmal etmeyin. Yazın en çok ona ihtiyacınız olacak.
» Klima gazının basıncını kontrol edin. Basınç azalmışsa yeniden dolum yaptırın.
» Frenler ihmale gelmez.
» Öncelikle fren hidroliğini kontrol edin gerekirse değiştirin.
» Fren balataları ve fren disklerini de gözden geçirin aşınan parçaları yenisiyle değiştirin.
» Motor yağına dikkat!
» Motor yağı azalmışsa tamamlayın, eskimişse değiştirin.
» Lastik basınçlarını kontrol edin.
» Cam suyunu tamamlayın
» Cam silecekleri ve fıskiyelerini kontrol edin gerekirse değiştirin. Eksilen cam suyunu tamamlayın.
*ARAÇ YAZ BAKIMI
Hazırlayan: http://www.internethaber.com/
Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Samsun Şube Başkanı Dursun Kavuran, kışın yağmur çamur demeden her türlü olumsuz hava ve yol şartlarında kullanılan araçların yaz boyunca sorunsuz kullanması için yaz bakımının mutlaka yaptırılması gerektiğini söyledi.
Sert kış şartlarında kullanılan otomobillerin özellikle ön takımlarının kontrol ettirilmesi gerektiğini hatırlatan Kavuran, yolların karla mücadele çalışmaları sonucu bozulması, otomobillerin sık sık çukurlara girip çıkması sebebiyle süspansiyon ve amortisörlerde arızaların oluşabileceğini kaydetti. Aksın da genel bakımının yapılmasının gerektiğini dile getiren Kavuran, rot-balans ayarının yenilenmesinin unutulmamasını önerdi. Ön takımların dışında fren bakımının da ihmale gelmeyeceğine dikkat çeken Kavuran, "Balataların bakımının yapılması, gerekiyorsa değiştirilmesi, fren hidroliğinin seviyesinin kontrol edilmesi gerekiyor. Motor bakımında, bujilerin temizlenmesi, hava filtresinin 10 bin kilometreyi doldurmuşsa mutlaka değiştirilmesi gerekli. Bunların yanı sıra motor yağı, polen filtresi, benzin filtresi, radyatör suyu, antifriz seviyesi ölçümü, elektrikli fanın devreye girme derecesi ve kayışlar kontrol ettirilmelidir. Akünün de ihmal edilmemesi gerekli. Oksitlenen akü başlarının sıcak suyla temizlenmesi, akü suyu bitmişse saf suyla takviye yapılmalıdır" dedi.
Lastiklerin uzun yollarda hayati önem taşıdığına değinen Kavuran, "Kış lastikleri mutlaka çıkarılmalıdır. Silecek lastiklerinin kontrolü, klima ve havalandırma sisteminin bakımı ve far ampulleri kontrol edilmeli. Direksiyon hidrolik yağı kontrol edilmeli. Devir daim pompası ve onunla ilgili hortumlar eskimişse değiştirilmeli ve kelepçeler yenilenmeli. Karbüratörlü bir otomobilse, karbüratör ayarı yeniden yapılmalı. Kış mevsiminin olumsuz yol şartlarında yıpranan otomobilinizi, yaz boyunca sorunsuz kullanmak istiyorsanız, baharın kendini hissettirmeye başladığı şu günlerde tepeden tırnağa bir bakım yaptırılmalıdır. Bu hayati bir önem de taşımaktadır" diye konuştu.
Yazın sıcağı, tozu, duruş-kalkışlı trafiği arabanızı belirli ölçülerde mutlaka etkileyecek, güzelliklerinin bedelini bir şekilde ondan alacaktır. Geçen kışın etkilerini de buna ekleyebilirsiniz. Periyodik bakım, sizi sıkıntılardan kurtulabilirse de, huzurlu bir tatil için, yola çıkmadan önce almanız gereken bazı önemli önlemleri burada vurgulamayı yararlı buluyoruz.
Bu önerilerden bazıları sizin yapabileceğiniz, diğerleri ise oto teknisyenini gerektiren uyarılardır. En iyi planlama kılavuzu, aracınızın katalogudur. Katalogu okuyarak, imalatçının önerilerine ve servis takvimine uyunuz.
*Klima (Air Conditioning) Normal koşullarda sorun çıkarmayan bir sistem sıcak havada çalışmayabilir. Sistemi kalifiye bir teknisyene kontrol ettiriniz.
*Soğutma Sistemi Yaz seyahatlerinin başta gelen sorunu motorun hararet yapmasıdır. Soğutma sistemi iki yılda bir tamamen boşaltılıp yıkanarak tekrar doldurulmalıdır. Soğutma sıvısının seviyesi, durumu ve konsantrasyonunu kontrol ediniz ve eksilmişse ilave ediniz. (Genellikle 50/50 antifriz/su karışımı önerilmektedir.) Motor tamamen soğumadan radyatör kapağını açmayınız! Kayışların, kelepçelerin ve hortumların sıkılık ve durumlarını kontrol ediniz veya ettiriniz.
*Yağ Motorun yağını ve yağ filtresini katalogda belirtilen sürelerde (10 000...15 000 km de bir) değiştiriniz. Değişim tarihi yakınsa, değişimi seyahat öncesinde yapınız. Aracınız treyler çekiyor, bagaj yükünüz biraz abartılı veya seyahatiniz uzunca ise, yağ değişim süresini kısaltabilirsiniz. Bagajınızda, motorunuzun yağ eksiltmesine karşı mutlaka bir miktar yağ bulundurunuz.
*Motor Performansı Diğer filtreleri de (hava, yakıt, PCV, vb.) katalogda belirtilen sürelerde (tozlu koşullarda daha da kısa sürelerde) değiştiriniz. Motorun zor ilk hareket, bozuk rölanti ve avans ayarı, düşük güç gibi sürüş problemleri varsa iyi bir serviste ayarlattırınız.
*Cam Silecekleri Yaz tatili hava koşulları bakımından da sürprizlerle doludur. Yağmurlu, çamurlu yollarda araç kullanmanız da gerekebilir. İyi silmeyen silecekler görüşünüzü bozarak gözünüzün yorulmasına ve güvenli sürüşünüzün de tehlikeye girmesine sebep olurlar. Aşınmış, sertleşmiş sileceklerinizi değiştirerek, yanınıza yeterli miktarda cam silecek suyu almayı da ihmal etmeyiniz.
*Tekerlek ve Lastikler Eski lastiklerle yola çıkmayınız. Yedek lastiğinizi de kontrol ederek iyi ve hazır durumda olmasını sağlayınız. Lastik basınçlarınızı ayda bir kontrol ediniz. 8 000...10 000 km' de bir öndekiler arkaya, arkadakiler öne olmak üzere lastiklerinizin yerlerini mutlaka değiştirmelisiniz. Değişim tarihi yakınsa, değişimi seyahat öncesinde yapınız. Rahat bir yolculuk için tekerlek balansı yaptırmayı da unutmayınız.
*Kriko Krikonuzun iyi durumda olduğundan emin olunuz.
*Frenler Frenleri katalogda belirtilen sürelerde veya sarsıntılı, gürültülü ve uzun mesafede durma durumlarında daha önce kontrol ettiriniz.
*Akü Aküler yılın herhangi bir döneminde arızalanabilir. Yola çıkmadan önce akünüzü kontrol ettiriniz. Sizin yapabilecekleriniz, kutupları ve kablo başlarını tel fırça ile fırçalamak, tüm yüzeyleri temizlemek, bağlantıları sıkmak olabilir. Eğer kapakları açılıyorsa akünün içerisindeki sıvı seviyesini kontrol edebilir, eksikse saf su ekleyebilirsiniz. (Akü sıvısı asitlidir cildinize ve üzerinize sıçramamasına özen gösterin sıçraması halinde derhal bol su ile yıkayın. Akü yüzeyindeki artıklara dokunmayın, akü ile çalışırken gözlük ve lastik eldiven giyin.)
*Lambalar Tüm lambaları kontrol ediniz. Kir ve böcek artıklarını ıslak bir bezle temizleyiniz. Farlarınızı ayarlattırınız.
*Acil Durum - Aracınızda küçük bir tamir çantası, ilk yardım çantası, seyyar lamba, yedek ampul ve fener ile mümkünse bir cep telefonu ve pilli radyo bulundurunuz.
*OTONUZUN GÜVENLİĞİ İÇİN ALABİLECEĞİNİZ ÖNLEMLER
* Aracınızı risklerden uzak tutmak için öncelikle otoparklara veya iyi aydınlatılmış yerlere bırakmaya özen gösteriniz.
* Aracınızı park ettiğinizde değerli eşyalarınızı mutlaka yanınıza alınız, ruhsatınızı ve aracınıza ait diğer belgeleri de araçta bırakmamaya özen gösterin.
* Kısa bir süre için aracınızdan ayrılsanız bile kontağı kapatın, anahtarı alın ve kapıları kilitleyiniz. Araçların birçoğu düz kontak yapılarak, anahtara ihtiyaç duyulmadan bir dakika içinde çalınabilmektedir.
* Zorunlu hallerde araçta bırakmanız gereken eşyalarınızı dışarıdan bakıldığında görünmeyecek şekilde yerleştirin
* Otonuzun anahtarlarını ve tescil belgenizi tanımadığınız kimselerin ulaşabileceği yerlerde kısa bir süre içinde olsa asla bırakmayın. Bir anlık ihmaliniz neticesinde otonuzun kontak anahtarı yapılıp, tescil belgenizin sahtesi tanzim edilebilir.
* Otopark görevlisi olduğuna emin olmadığınız şahıslara aracınızı teslim etmeyin. Fakında olmadan birçok kişi, bu şekilde aracını hırsızlara kendi elleriyle teslim etmektedir.
* Otonuzda baston kilit ve alarm sistemi kullanınız. Baston kilit kesin çözüm olmasa da etkili bir güvencedir.
* Aracınızı otoparka bıraktığınız mutlaka fiş alınız ve plakanızı yazdırınız. Aracınızı teslim alana kadar fişinizi atmayın.
* Araçta çocuğunuz ya da yaşlı bir aile bireyi olsa dahi aracı çalışır vaziyette anahtar üzerinde bırakmayın. Sevdiklerinizin hayatını tehlikeye atmayın.
* Aracınıza bindiğinizde otomatik kilitle kapılarınızı kilitleyin ve çantanızı yan ve arka koltuğa bırakmayın. Koltuğun altına sabit kalacak şekilde yerleştirin.
* Trafik ışıklarında durduğunuzda ve trafiğin yoğun olduğu zamanlarda camınız açıkken cep telefonu el çantası ve laptop gibi eşyalarınızı torpido veya koltuk üzerinde bulundurmayınız.
* Özellikle otobanlarda ve ıssız yollarda meydana gelen hafif kazalarda diğer araçtaki şahıslara karşı şüpheci olunuz. Aracınızdan inerken mutlaka aracınızı durdurarak kapılarınızı kilitleyin. İçinde para veya değerli eşyalarınız varsa çantanızı da yanınıza alın.
* Teybiniz kızaklıysa mutlaka araçtan ayrıldığınızda yanınıza alın.
* Aracınızı belirleyen en önemli özellik şasi numarasıdır. VIN (Araç Tanımlama Numarası) olarak da tabir edilen şasi numarasını bir yere kaydederek saklayınız.
* Trafik tescil belgenizdeki şasi ve motor numarası ile oto üzerinde bulunan numaralarını aynı olup olmadığını kontrol ediniz. Eğer tescil belgenizdeki numaralarla otonuz üzerindeki numaralar aynı değilse, derhal otonuzun kayıtlı olduğu, Trafik Tescil Birimlerine giderek bu yanlışlığın düzeltilmesini sağlayınız.
* Motorlu araç satın alırken aracın ruhsat sahibi ile mutlaka yüz yüze görüşünüz. Ruhsat üzerinde yazılı olan bilgilerin doğruluğunu kontrol ediniz.
* Oto alım-satımında noter satışını ve devir işlemlerini hemen yapınız.
* Otostopçulara veya yardım isteyenlere karşı tedbirli olunuz. Bu durumlarda otonuzun camını açmadan ve dışarı çıkmadan önce bunun gerçekten bir yardım çağrısı olduğuna emin olunuz.
*OTOYOL KURALLARI:
ERİŞME KONTROLLÜ KARAYOLU:
Özellikle transit trafiğe tahsis edilen, belirli yerler ve şartlar dışında giriş ve çıkışın yasaklandığı, yaya, hayvan ve motorsuz araçların giremediği, ancak izin verilen motorlu araçların yararlandığı ve trafiğin özel kontrole tabi tutulduğu karayoludur.
Otoyola her yerden giriş veya çıkış yasaklanmıştır. Buralara ancak özel yerlerden girilir veya çıkılır ki buralara girişte "hizalanma şeridi" çıkışta ise "yavaşlama şeridi" denir. Duraklamak, park etmek, geri gitme, geri dönüş YASAKTIR.