Selamlar...
Birkaç gün önce sol far lambam patlamıştı ve değiştirtmiştim. Forum üyelerimizden Bayram'ın (Alp_o) aklıma bu ampulleri sokması sonucu bugün akşam üstü, Praktiker'den çiftini ~35 TL'ye edindiğim Osram Night Breaker H7 (12V 55W Type2G) tipi kısa far ampullerini, aracımdaki standart H7'lerle değiştirmiş bulunmaktayım.
Değiştirme çalışmalarımı, iş esnasında çektiğim 78 adet pozdan, insaflı davranarak 13'ünü seçip sizlerle paylaşmak istedim. Sezgin'in belirttiği gibi kolay bir iş esasında. Fakat bu işin zor bir tarafı yok da değil...
:!: Fotoğraflar 800 pixel genişliğindedir. Üzerlerine tıklayarak yeni sekme/pencerecede açabilirsiniz. (Fotoğraflar NIKON COOLPIX 4100 ile çekilmiştir.)
:!: Yine hemen klişe olarak, "Elinize güveniyorsanız rahatlıkla yapılacak bir iş. Fakat 'ampulü kırma', 'kabloları koparma', ve 'yaralanma' riskleri mevcuttur. Çalışırken kontağın kapalı ve el freninin çekili olduğundan emin olunuz. Fakat bunlara rağmen doğabilecek olası problemlerden sorumlu değilim. Lütfen ampluünüzü yetkili servisinize değiştirtiniz." uyarılarımı yaparak içimi rahatlattıktan sonra yaptıklarımı anlatayım...
:pardon:
OSRAM NIGHT BREAKER H7
Ürünümüz kendi kutusunda bu şekilde satılıyor. Ampulleri çıkartmak için, kağıdını çıkartıyorsunuz ve alt taraftan kutuyu (portakal ayırır gibi) ikiye ayıracak şekilde çekince kutu açılıyor.
Belirgin olarak standart H7'lerden farklı olarak, camındaki bu filtreler gözüme çarptı. Teknik olarak başka bir bilgim yok.
SAĞ FAR
Ben ilk olarak sürücü tarafındaki ampulü değiştirdim. Fara yukarıdan baktığımızda aşağı doğru, sarı ok ile gösterilen tarafa doğru yöneldiğimizde...
...yukarıdaki manzarayla karşılaşıyoruz. Şu an, akü istikametinden farın arka kısmına bakıyoruz. Bizim uğraşacağımız kısım, soldaki büyük düz plastik yuvarlak yer. Sağdaki çıkıntılı plastik yuvarlak ise uzun far kısmı.
Orada görünen yumuşak plastik kapağı çıkarttıktan sonra görülen durum yukarıdaki gibidir. Görüdüğü üzere, kırmızı ve siyah kablolarla gelen siyah plastik soket, ampule bağlıdır. Ampulü de metal bir koruluk yerine sabitlemektedir.
İlk yapılması gereken hareket elektrik soketini sökmek olacaktır. Eğer metal koruluğu açacak olursanız ampulü çıkartmanız pek kolay olmuyor. Metal koruluk açıldıkça kabloları ve ampulü aşağıya itiyor. Bu durumda da ampulün uç kısmını içinde bulunduğu delikten almak hayli sakınca doğruyor. O yüzden önce soketi söktüm ben.
Bir önceki fotoğrafla bunu karşılaştırdığınızda, metal koruyucuyu nasıl açacağınızı görebilirsiniz. Metalin en üst noktasını sağa doğru kaydırdığınızda önündeki engelden kurtularak kendisini geriye bırakır.
Ve bulunduğu yerden ampulü dikkatlice çekip, yeni ampulü yerleştirebilirsiniz.
Ampul yuvasının dışarıdan görünümü...
NOT: Farkeder mi ya da önemli mi bilmiyorum ama... Ampulleri sökmeden önce, yerindeyken incelediğimde, ampüllerin tellerinin aşağıya baktığını gözlemledim. Takarken de aynı şekilde ışıma yapan telleri aşağı doğru pozisyonlayarak taktım. Diğer şekilde veya herhangi bir pozisyonda taksaydım sonuç ne olurdu bilmiyorum. Onu ileriki bir gün deneme yanılma yoluyla araştırmayı düşünüyorum...
Yeni ampulü yuvasına yerleştirdikten sonra, yukarıdaki işlemleri geriye doğru takip ediyoruz; Önce metal koruluğu yerine takıyoruz. En üst noktasını yerine doğru bastırmak yetiyor. O kendisi çengele geçiyor. Daha sonra elektrik kablosundaki soketi ampule takıyoruz. Bu noktada soketin yukarı ya da aşağı yönü farketmiyor (+/- yönü). Nasıl denk gelirse takılabilir. En azından sökerken gözlemlediğim buydu. En son olarak da ilk başta çıkarttığımız koruyucu yumuşak plastik kapağı yerleştiriyoruz. Bu kadar...
KARŞILAŞTIRMA
Bu fotoğrafta, sağdaki Night Breaker H7, soldaki ise standart H7'dir. Fotoğrafı çekerken özellikle sağa sola gezinerek eşit yoğunluğu yakalamaya çalıştım. Zira bir tarafa fazla kayarsanız o far daha dolgun görünüyor. Ama ona rağmen bile Night Breaker'ın farkı kendini belli etti.
Görüldüğü gibi sağ taraf, sola göre daha berrak. "%10 daha parlak" denilse de %10'dan fazla görünüyor gibi.
Bu da biraz daha uzak mesafeden (fakat zoom yapılarak) çekilmiş bir poz. Buradaki renk farkı biraz daha bariz.
SOL FAR
İşte benim için işin zor tarafı burada oldu. Bu fotoğrafta, aracın sağındaki (yolcu tarafındaki) far bölgesine bakıyoruz. Herşeyden önce -Renault mühendisleri sağolsunlar- farın arkasını öyle sıkışık yapmışlar ki yapılı/etli bir elin oraya girip rahat rahat ampulü değiştirmesi nasıl mümkün bilemiyorum. Hadi ben zayıf yapılı biri olarak bir şekilde yaptım ama gerçekten insan eli biraz zor giriyor oraya. Hele bir de soketle boğuşacaksanız, bir şeyleri çekip çıkartmak için yeterli alan olmadığından hiç birşeye "asılamıyorsunuz"...
Bu fotoğrafta, silecek suyunu döktüğümüz (sarı kapaklı) borunun solundaki yuvarlak plastik uzun far kısmı (zaten önünden tırtıklı ince bir kablo-boru geçiyor). Kısa far kapağı, beyaz renkli silecek suyu borusunun sağında kalıyor.
İşte bahsettiğim dar alan ve kıs far kapağı. Bu tarafın ampulünü değiştirmek için işte çalışma alanınız. İşin kötü tarafı dar alan değil, çıkmak bilmeyen soket. Diğer tarafın aksine bu soket bir türlü çıkmak bilmedi. Ne kadar asılsam da soketi çıkartamadım. Yaklaşık yarım saat söketi sökmek için azmettim. Fakat en sonunda oldukça uzun yapılı tornavida ile ayırabildim soketleri. Yanlış ve sakat bir yöntem aslında. Soketi kullanılmaz hâle getirip ampulü parçalayabilirdim. Neyse ki ikisinin buluştuğu yeri hafifçe ayırmayı başarınca çıkartabildim soketi...
SONUÇ
Şu an için "Evet süper, müthiş fark!" diyeceğim bir sonucu görebilecek sürüş yapamadım. Ama yine de bir fark olduğunu anlamak mümkün. Bu üründen Xenon parlaklığını beklemek kesinlikle yanlış olur. Ayrıca tam bir beyaz ışığa sahip değil. Fakat daha güçlü aydınlattığı ve bundan kaynaklanan daha açık bir renk verdiği kesin. Durup dururken ampullerinizi Night Breaker ile değiştirmenize gerek yok bence. Fakat herhangi bir arıza durumunda ikisini birden bu şekilde yenileyebilirsiniz. Kalan tek ampul de yedek olur.
;)