Merhabalar...
Daha önce CHIEF arkadaşımız böyle bir konu açmıştı. Fransa kaynaklı bir siteden derleme yapmıştı. Ben tekrar konu açtım çünkü baştan sona kendi aracımın sis kiti montajını paylaşmak istedim. Belirtmeliyim ki bu işlemi %100 kendi başıma yapmadım. Tamponu söküp farları monteledim fakat kablolama ve sürücü kabininden motor kısmına olan bağlantı konusunda net bilgim olmadığından (ama artık var) genç bir elektrikçi arkadaşla hâllediverdik. Aslında (daha önce bahsetmiştim) elimdeki sis kiti Modus'a ait. Ebay.co.uk'ta Clio III için sis kiti satışı olmadığından ve Modus'un kiti bizim araçlara uyduğundan aldım (Kargoyla beraber 200 Lira). Kutudan bir şema çıkıyor ama anlatımı çok kapalı ve kötü. Fakat şu an tüm kablolama işlemini kendim yapabilecek durumdayım çünkü işlem boyunca neyin ne olduğunu anladım.
Bu Modus sis farı kitindeki, buton paneli, far sabitleme plastiği, bazı vidalar ve Modus'un tamponuna uyumlu far kapakları gibi bazı elemanları kullanmama gerek kalmadı. Kutudaki diğer kablo ekipmanları ve farların tipi bizim araçlara direkt uyumlu. Sadece benim (ve sis farı olmayan) araçta kapalı durumda bulunan tampondaki sis farı kapaklarını delmem gerekti o kadar.
MALZEMELER
Sis Kiti:
- Modus sis kiti kutusu,
[ img ] - İki adet sisi farı,
[ img ] - Far elektrik kabloları,
[ img ] - Röle ve sigorta kabloları,
[ img ] - Buton (anahtar), röle, vida ve klipsler,
[ img ] - Buton (anahtar) kabloları,
[ img ] - Ve far tampon kapakları.
Araç Gereçler:
- Tornavida,
- Bir tornavida seti gerekebilir,
- Lehim seti,
- İzolasyon bandı,
- Pense,
- Klips (cırt-cırtlı)
***
İŞLEMLER
Ve buyurun fotoğraflar eşliğinde işlemler...
1) TAMPONUN SÖKÜLMESİ
Bu işlem için lütfen [3.1] Tamponların Sökülmesi konusuna göz atınız.
2) FARLARIN MONTAJI
1) Öncelikle plastik far kapaklarını çıkartmamız gerek. Söktüğümüz tampona içten baktığımızda, far kapaklarını 6 adet klipsin tuttuğunu görürüz. Direkt dışardan çekerseniz klipslerin kırılma riski var. İçerden tornavida yardımıyla yönlendirerek kolayca çıkartabilirsiniz.
[ img ]
[ img ]
2) Ürün kutusu içinde yer alan metal klipsleri gerekli yerlere yerleştirin (düz tarafı arkaya bakmalıdır).
[ img ]
3) Ve farları vidalayın, o kadar.
[ img ]
[ img ]
4) Farların kablolarını takıp fotoğrafta görülen yere sabitleyerek döşeyin. Tamponun kendi üzerinde kablo sabitleyebilmek için tutaçlar mevcuttur.
[ img ]
5) Bu noktada, daha sonra zorlanmamak için, röleye bağlanacak olan kabloyu, röleye girecek soketi yukarda tutarak, farlara giden ucunu akünün sağ tarafındaki boşluktan aşağı bırakın ve farlardan gelen sokete bağlayın (Bu işlemi arada derede yaptığım için fotoğraf çekmeyi unutmuşum). Röle soketini geçici olarak akünün üzerine bantlayabilirsiniz. Bu arada, tamponu indirirken çıkarttığımız kablo kabını tekrar takın. Bu işlemler için tamponu mümkün olduğunda gövdeye yaklaştırmanız gerekli. Tek kişi yapabilir ama belki ikinci bir kimsenin yardımı da gerekebilir.
[ img ]
6) Son olarak tamponu yerine yerleştiriyoruz. Tamponu üst ve logo etrafındaki ızgaralardan kavrayarak ve büyük farları gözlemleyerek kabaca oturttuktan sonra, tamponun üst bölümüne bastırdığınızda iki adet klipsin oturma çıtırtılarını duymalısınız. Zaten şöyle bir yokladığınızda tampon kolayca gelmemelidir. Eğer tamponun iyi şekilde oturtuğundan eminseniz artık vidaları geri takabilirsiniz.
[ img ]
3) KAPAK İŞİ! :)
Dediğim gibi benim sis kiti Clio'ya ait olmadığından "kapak işi" yapmam gerekti. Doğal olarak Modus'un kapakları aracıma uymuyor. Ben de kendi aracımdaki delik olmayan kapakları "bir şekilde" deldim. Ek detay olarak paylaşayım dedim. :))
- 1) Daha önce park sensörü kutusuyla gelen matkap ucunu kullandım bu işlemde.
[ img ]
2) Önce normal uç ile kılavuz delikler açtım.
[ img ]
3) Sonra geniş ucu takarak büyük delikler açtım. Bu şekilde orta kısmı çıkartmış oldum.
[ img ]
4) Keskin bir bıçak ile papatya gibi görünen uçları kestim. Son olarak da balık sırtı şekilli eğe (törpü) ile oval şekli verdim.
[ img ]
Bence güzel de oldu.
[ img ]
4) KABLOLAMA/BAĞLANTILAR
Zurnanın zırt dediği yer. Buraya kadar olan işlemleri kendim yaptım. Olaya daha hakim olsaydım elektrikçiye gerek kalmayacaktı ama yine de iyi oldu. Çocuk, sürücü bölümünden motor kısmına kabloyu geçirdi ve kabaca neyin nereye bağlanacağını hemen buldu.
- Sigortanın bir ucundaki kırmızı kabloyu akünün pozitif kutbuna (sigorta ile röle soketi zaten bağlıdır) bağlayın.
- Sis farlarına giden beyaz kabloyu tamponu monte ederken zaten bağlamıştık. Fakat beyaz kablonun yanındaki siyah kabloyu şaseye (veya akü-negatif'e) bağlayın.
- Gri kabloyu, içerden gelen kabloya bağlayın.
-
Son olarak mavi kabloyu, park lambasına giden mavi kabloya ulayın. Park lambası arkasına 7 kanallı ama 6 kablosu olan bir soket girer. Ulaşmak oldukça zordur. Ben, sol tekerlek davlumbazını ayırıp sağ elimi (kolumu) sokarak ve diğer elemandan "az sağa abi, o değil yukarıdaki, hah o işte!" şeklinde tarif alarak bulup sökebildim soketi. ÖNEMLİ: Mavi kablo mutlaka bu şekilde bağlanmalıdır. Eğer direkt olarak aküye veya aküden gelen bir kabloya ulanırsa, aracın elektrik sisteminden tam bağımsız olarak çalışır. Yani, eğer sis anahtar düğmesi (butonu) açık kalırsa, park'ları kapatsanız da sisler yanmaya devam eder. Hatta (yine eğer sis anahtar düğmesi açık unutulursa) kontak anahtarını kapatıp çıkartsanız bile sisler yanmaya devam eder! Akünün bitmesi tehlikesi!... Ama yok ayrı çalışsın derseniz, mavi kabloyu aküden sigortaya giden kırmızı kabloya ulayabilirsiniz.
[ img ]Yalnız bir noktayı aktarmak istiyorum. Modus'un şemasında, şu ünlü gri kablo sorunsalı yok gibi. Yani içerdeki gri kablo, yine oradaki bir sokete bağlı olan gri kabloyla birleştiriliyor. Ve motor kısmındaki gri kablo ise, yine (eğer yanılmıyorsam) park'lara giden demetin içindeki bir gri kabloya ulanıyor. Yani bu durumda kablo çekilmesine gerek kalmıyor. Fakat çalıştığım elektrikçi de servisteki elemanlar da, döşeli bir kablonun olmadığını, bir adet kablonun içerden dışarıya çekilmesi gerektiğini söylediler. Yapabilirsem, bizim araçlardaki o gri'leri bulup, ölçer cihazıyla kontrol edeceğim. Eğer tahmin ettiğim gibiyse, harbiden güzel bir buluş yapmış olurum. Hadi bakalım...
1) İlk iş, içerden motor kısmına gerekli kabloyu çekmek. Aşağıda görülen fotoğrafta, (sonunda beyaz plastik olan) kalın kablo motor kaputu açma kablosudur. Eleman, hemen solundaki noktadan kalın bir metal tel sokarak motor kısmındaki ECU'nun arkasından çıkartmayı başardı. Telin ucuna gri kablo bağlayarak geri içeri çekti. Bu şekilde içeriye kabloyu almış olduk.
[ img ]
2) Konsolun sol kapağını açın. Fotoğrafta görünen kablo benim park sensörüne aittir, dikkate almayınız. :)
[ img ]
3) Biz içerden müdahale ederek buton panelini çıkarttık. Gerçi tornavida ucu ile nazik davranırsanız da paneli çıkartabilirsiniz. Ürün kutusundan buton ile buton kablolarının bağlı olduğu soket ayrı çıkar. Panelde, butonu takacağınız yerde bulunan düz plastiği (yalancı buton) çıkartın ve gerçek butonu yerleştirin. Kablo+soketi butona takmadan önce bağlantıları gerçekleştirin.
BAĞLANTI #1: Sokete bağlı gri kablo ile, motor kısmından gelen gri kabloyu birbirine bağlayın.
BAĞLANTI #2: Sokete bağlı olan kırmızı kablo, aynı zamanda buton üzerindeki led'in elektrik kablosudur. Kırmızı kabloyu, hemen soldaki far yükseklik ayarı soketine gelen mavi kabloya ulayın. Bu şekilde, parklar kapalı olduğunda buton üzerindeki led çalışmayacaktır.
[ img ]
BAĞLANTI #3: Son olarak, hemen oradaki şase somununu sökerek siyah kabloyu oraya monte edin.
[ img ]
Ve panelimiz hazır!.
[ img ]
4) Motor bölümündeki bağlantılar. Aşağıda çalışma anını görüyorsunuz. Fakat fotoğrafla anlatılacak bir şey değil tabii ki.
[ img ]
O yüzden baktım ki yazıyla fotoğrafla olmayacak, (internet'te onlarca yüzlerce benzer şemalar olsa da) ben anladığım şekilde bir şema oluşturdum. Daha faydalı olacaktır sanıyorum.
[ img ]
Görüldüğü üzere;
THE END!
[ img ]
Aslında son aşama olarak far ayarı yapılması gerekiyordu. Şansıma bu noktada (genel olarak - kabaca) bir sorun olmadığını gördük. Artık bilahare servise uğradığımda baktırırım diye düşünüyorum. Eğer bu işleri seviyorsanız ve kablodur lehimdir eliniz yatkınsa çok rahat yapılacak bir işlem. Bu yazı umarım uygulayacaklara veya merak edenlere faydalı olur.
Kolay gelsin. ;)