[3.x] Park Sensörü Montajı (Cenmax Parkmatic)

Araçlarımızın tüm elektrik ve elektronik donanım ve aksamlarıyla ilgili konular.

[3.x] Park Sensörü Montajı (Cenmax Parkmatic)

İleti Devrim » 03 Aralık 2009 06:46

Merhaba arkadaşlar.

2 hafta önce aldığım Cenmax Parkmatic PM-4117 (Şimdiki adıyla LCD-4105) park sensörü cihazımın montajını nihayet bitirebildim. Okuldaki yoğunluk sebebiyle gündüzleri ilgilenemedim. Bir kaç akşam saat 21-22 suları +1 derecede çalışmam icabetti. O yüzden gecikti maalesef...

Hemen gerekli uyarılarımı yapayım; Aşağıda anlatacağım işlemleri yetkili servise yaptırınız. Kendiniz uğraşacaksanız, oluşabilecek problemlerden şahsım sorumlu olmayacaktır.
Ve unutmadan, Semih arkadaşımıza fikir ve önerilerinden dolayı teşekkür ederim. :)


GEREKLİ MALZEMELER

  • 1 adet Clio III (mümkünse park cihazı olmasın)
  • 1 adet Parkmatic (veya herhangi bir park cihazı)
  • Matkap
  • Tornavida takımı (Yıldız tornavida - "Star" tip 6 köşeli yıldız uç - "T20" olmalıdır.)
  • İzolasyon bandı
  • Cırtcırtlı clips
  • Makas
  • Kalem

Ve şimdi yaptığım işlemleri, 26 adet fotoğrafla bölüm bölüm anlatayım.



1) ARKA TAMPONUN SÖKÜLMESİ

Bu işlem için lütfen [3.1] Tamponların Sökülmesi konusuna göz atınız.

2) SENSÖRLERİN MONTAJI

Öncelikle en dıştaki sensörleri tampon kaşlarına yapmak istemedim. Seviye farkı olmasın istedim. Bir sürtünme veya darb sonucu kaşlarla beraber sensörlerin hasar alması kuvvetli ihtimal. Ayrıca kaşların tam olarak karşıya bakan bir bombesi olmadığı kanaatine vardım. Bu sebeple, iç iki sensörle aynı düzlemde olmalarını tercih ettim.

Tamponu yüz üstü yatırdığımızda, tamponun iç kısmında, plakalık bölgesi civarında iki adet yuvarlak şekil olduğunu görürüz. Bunlar sensör yerleri için işaretlenmiş olabilir. Fakat o daire aralarını ölçtüm ve onlara göre yapmaktan vazgeçtim. (Bkz. Aşağıdaki şekil!) Aşağıdaki şekiller, tampona içten bakışımız olsun. Siyah yerler tampon kaşı ve altında plakalık duruyor. Mavi daireler tamponda fabrikaca belirlenmiş iki daire ve arası 46 cm.

İlk şekilde, "Dört sensör arası eşit mesafe olsun" düşüncesiyle en dıştaki sensörler için bir 46 cm. daha ölçtüğümde tampon kaşının da ötesine geçtiğinden, ben de ikinci şekildeki gibi kendi ölçülerimle devam ettim.
[ img ]

Aşağıda bahsettiğim daire görünüyor. Soldaki bu dairenin az sağ kısmına, tampon kaşının da tam altına denk gelen yere delikler açtım.
[ img ]
[ img ]

Tamponu iç taraftan, Parkmatic ürün kutusundan çıkan özel ucun önce ince kısmıyla deldim. Bunlar net noktalardı. Sonra matkap ucunun sensör genişliğindeki aparatını takıp, dışarıdan index deliklerinden faydalanarak asıl (büyük) delikleri açtım (Aşağıdaki fotoğraf biraz temsilidir. Fotoğraf çekmeyi unutunca, matkabı öylesine koyup çektim. Ehe).
[ img ]
[ img ]

Sıra sensörleri takmaya geldi ki bu işin en kolay kısmı. Aşağıda görüldüğü gibi, sensörlerin arkasındaki UP ifadesine göre tampondaki deliklere yerleştiriyoruz.
[ img ]

Sensörlerin net oturabilmesi için önce, deliklerin kenarındaki çapakları törpü ile temizleyiniz. Kenarlar pürüzsüz olmalıdır. Sensörler, kenarlarındaki tırtık sebebiyle kolay geçmeyecektir. Ama tabii ki bu bir avantaj. Oturtmak için arka ve önden biraz oynatınca tıkır-tukur yerlerine oturacaklardır.
[ img ]




3) TESİSATIN DÖŞENMESİ (Tamponun Takılması)

Aracın ön tarafında doğru uzanacak olan ekran kablosunu sol taraftan alacağım için, bagajın sol döşemesini açtım.
[ img ]

Kabloları aracın orasından burasından geçirmeden önce, uç kısmındaki numarayı diğer ucuna da yazma ihtiyacı duydum.
[ img ]

Sensör kablolarını ilk önce, sol stop kit'ine giden kabloların çıktığı plastik geçitten geçirmeyi düşündüm. Fakat birden aşağıda görülen -kullanılmayan- geçidi fark ettim. Amortisörün az arkasında plastik bir tapa ile kapatılmış bu delik, arka-sol lastiğin üzerindeki davlumbaz boşluğuna açılıyor.
[ img ]

Boşluktan geçen kabloları, aşağıda görülen yerden tampon bölgesine getirdim.
[ img ]

Kablolar hayli uzun olduğundan, tampon üzerinde takılı olan sensörlerle rahatça birleştirdim.
[ img ]

Bu bölümün son işlemine geçmeden önce, tampona ait plaka lambalarını geri taktım ve plaka lamba kabloları ile sensör kablolarını, orada bulunan tutaçlara geçirdim. Bu arada tampon bir elimde, diğer elimle de bagajın içinden kabloları çekiştirdim. Kablo fazlalığını giderdikten sonra tamponu bölgeye oturttum. Merkez kısmı yerleştirdikten sonra diğer birbirine girecek noktaları hâllettim ve yan tarafları takıştırdım. Son olarak da 9 adet vidayı vidaladım (Sol taraftaki vidalar öldürdü beni!).
[ img ]

Bu arada, davlumbaz boşluğundaki kabloları birleştirdim. (Daha sonra kabloları biraz daha içeri (bagaja) çekerek gevşek durmalarını önledim.)
[ img ]




4) TESİSATIN DÖŞENMESİ (Elektrik)

Önceki bölümün sonunda elektrik kablolarını sokete idareten iliştirip bir deneme yapmıştım. Aracı geri vitese alıp, kontağı açtım. Ekranı bagaja koyup, güç kablosunu Parkmatic'e taktığımda sistem çalıştı. Tabii cihaz benim bacaklarımı görüp uyarı vermekte gecikmedi. Biraz oynadım, oyalandım. Sistemin sağlıklı çalıştığına kanaât getirince işleme ara verip, sonraki gün devam ettim.

Bu bölüm bugüne sarktığından, toz girmemesi için kabloların girdiği yeri bantlamıştım. Bu fotoğrafta elektrik bağlantısı görülmektedir. Arka stop'lara giden ana hat üzerindeki izolasyon bandını söktüm. Sarı(+) ve kalın siyah(-) renkteki kablolardan elektriği alıp tekrar izole ettim. Bu arada daha detay bilgi vereyim: Stop kit'ine giren soketi inceleyin. Soket uçları 1'den 6'ya kadar sıralıdır. 5'inci kablo geri vites lambasının beslemesidir(+). 4'üncü kablo ise (görünüşünden belli) tüm beslemelerin şasisidir(-). Parkmatic'in güç kablosundaki kırmızıyı beslemeye, siyahı ise şasiye bağladım...
[ img ]




5) EKRAN KABLOSUNUN DÖŞENMESİ

Öncelikle ben de ekranı dikiz aynasının üzerine konumladım. Kabloyu son derece kolay şekilde, hemen üstteki döşemenin içine soka soka, sol cama kadar geldim. Bu noktada kabloyu daha fazla gizleyemedim. Aşağıda görüldüğü gibi tam sol köşeden geçiş görülüyor.
[ img ]

Direkten aşağıya kadar aldım ama fotoğrafta görülen kısımdan almam gerekti. Konsolun hemen altından tekrar dip-sol plastik döşemenin içine aldım.
[ img ]

Bu şekilde ta arka koltuğa kadar getirdim. Burada, tapasını çıkarttığım plastiğin altından geçirebildim.
[ img ]

Buradan da (fitili sökmüştüm), bagaj kısmına atlayış yapabildim.
[ img ]

Görüldüğü üzere, maceralı yolculuğumuz bagajda son buldu.
[ img ]




6) TESİSATIN DÖŞENMESİ (Paketleme)

Kabloları deliğin tapasından geçirerek tapayı kapadım.
[ img ]

ECU'yu (Parkmatic işlemcisini) aşağıda görüldüğü yere, ürün kutusundan çıkan 3M çift taraflı bant ile yapıştırdım. Oldukça sağlam tuttu. Tüm kabloları bağladım.
[ img ]

Bağlantıları gerçekleştirip her şeyi sabit hâle getirmeye çalıştım.
[ img ]

Bunu da "acaba işe yarar mı" diye yaptım oldu işte. :D Yerse...
[ img ]

Ve döşemeyi kapattım...
[ img ]




SONUÇ
Ve sistem gayet sağlıklı şekilde çalıştı. Gecenin 2'sinde bir kaç manevra ve deneme yaptım. Hiç bir sorun yok, gayet mükemmel.
[ img ]
[ img ]

Her ne kadar çok övgü duysam da henüz bu cihazın günlük hayattaki güzelliğini test edemedim. Hemen bu yazıyı hazırladım.
İlerleyen günlerde fikir belirtmeye bile gerek yok sanırım. Herkes bilir bu cihazın güzelliğini. Ama şu iki denemelerde bile haz aldım. Bunun sürücülükle değil, güvenlikle ilgisi kurulmalıdır. Görülemeyen tehlikelere karşı basit ama önemli bir cihaz. Artı park işini süratlendiren bir ürün.

Tavsiye derim ama montaj işini tavsiye eder miyim bilmiyorum. :D

Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya


Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti Metin » 03 Aralık 2009 07:52

hocam muthıssın sen ya.ellerine emegıne saglık
Metin
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 57
Kayıt: 09 Haziran 2008 06:36
Konum: koceli/izmit

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti oguz1 » 03 Aralık 2009 08:52

Eline sağlık devrim yine güzel iş çıkarmışsın. Birazda üşümüşsün heralde. Yalnız fırlayan puntolardan bahsetmiştin o nereden koptu.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti zengi » 03 Aralık 2009 09:42

elinize sağlık zahmetli olmuş ama iyi iş çıkmış
zengi
ASTSUBAY ÜST ÇAVUŞ
ASTSUBAY ÜST ÇAVUŞ
 
İleti: 98
Kayıt: 15 Kasım 2009 22:31
Marka & Model: Renault ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 65hp Aut.
Kilometre: 28000
Yakıt: opet euro dizel
Lastik Markası: dunlop
İsim ve Şehir: Zafer Aydın

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti impossible » 03 Aralık 2009 13:09

eline sağlık devrim,belli ki oldukça uğraşmıssın diğer işlere nazaran? sen bu arabayı ilerde nasıl satcan merak ediyorum ;)
bilmediğim için soruyorum, ekran geri vitese taktığında mı yanıyor? diğer türlü çok parlak bi ışık ve aynanın bulunduğu yerde, seyir halinde gözünü çok alır ?
impossible
YARBAY
YARBAY
 
İleti: 1445
Kayıt: 21 Ekim 2009 12:45
Konum: ..her daim güney
Marka & Model: Clio DynamiqueTomtom
Motor Tipi & Gücü: 3 x 1.5 dCI 85 hp
Kilometre: 0
Yakıt: değişken
Lastik Markası: Continental
İsim ve Şehir: murat - nazilli > bodrum > antalya

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti ENDER » 03 Aralık 2009 17:57

O çok müthiş çalışmışsın devrim ellerine emeğine sağlık sıra bende hafta sonu hallediyorum ve resimleri koyuyorum
ENDER
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 184
Kayıt: 09 Haziran 2008 12:59
Konum: KOCAELİ
Marka & Model: OPEL/MERİVA 2004
Motor Tipi & Gücü: 1600cc.100hp
Kilometre: 93300
Yakıt: Akpet
Lastik Markası: Michelin
İsim ve Şehir: ENDER/KOCAELİ

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti umurcak » 03 Aralık 2009 18:09

sadece geri viteste iken o ısık yanar devreye girer..devrim abi emegine saglık hakikaten cok önemli bi sorumlulk alarak kalkısılacak bir iş yane kolay deil sahsen ben yapamazdım :D
umurcak
ÜSTEĞMEN
ÜSTEĞMEN
 
İleti: 432
Kayıt: 28 Eylül 2008 01:03
Konum: İSKENDERUN
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 16V
Kilometre: 0
Yakıt: opet 95 oktan
İsim ve Şehir: UMUR-iskenderun

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti impossible » 03 Aralık 2009 18:17

umurcak demiş ki:sadece geri viteste iken o ısık yanar devreye girer..devrim abi emegine saglık hakikaten cok önemli bi sorumlulk alarak kalkısılacak bir iş yane kolay deil sahsen ben yapamazdım :D

öyle olsa da aynanın üstünde olması bence pek doğru diil, sonuçta ayna muhakkak kullanılması gerekli birşey,ben anlam veremem aynası kırık yada kapalı seyreden sürücülerin nasıl gidebildiğini, eksiklik hissederim ben
impossible
YARBAY
YARBAY
 
İleti: 1445
Kayıt: 21 Ekim 2009 12:45
Konum: ..her daim güney
Marka & Model: Clio DynamiqueTomtom
Motor Tipi & Gücü: 3 x 1.5 dCI 85 hp
Kilometre: 0
Yakıt: değişken
Lastik Markası: Continental
İsim ve Şehir: murat - nazilli > bodrum > antalya

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti CHIEF » 03 Aralık 2009 19:55

Devrim yine ortaya bir Devrim Klasiği çıkartmışsın..Eline sağlık....

Güle güle kullan...

(Bende seninki kadar olmasada geçenlerde ufak bir proje daha yaptım. Yakında paylaşacagım..)
CHIEF
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 126
Kayıt: 27 Eylül 2008 12:35
Konum: İZMİR
Marka & Model: Clio III
Motor Tipi & Gücü: 1,2 Aut. LPG
Kilometre: 35
Yakıt: Shell
Lastik Markası: Mıchelin
İsim ve Şehir: Bitki Hayvan

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti semih89 » 03 Aralık 2009 20:07

Eline sağlık devrim abi azmin sonu :) ben de ekranlı cd-dvd çalar aldım onu takmakla uğraştım taktım ama bakalım :) resim falan çekemedim doğrusu
semih89
YARBAY
YARBAY
 
İleti: 1052
Kayıt: 10 Nisan 2009 20:43
Marka & Model: Clio Dynamique
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 85bg
Kilometre: 35000
Yakıt: EuroDizel Opet
İsim ve Şehir: ltba

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti Devrim » 03 Aralık 2009 21:46

Sağol Semih. Çalışmanın detaylarını bekliyoruz. :)

Arkadaşlar, teşekkürler sözleriniz için. Evet biraz üşüdüm. Bazı yerler de zorlamadı değil. Aslında tam bahar veya yaz aylarında yapılacak bir iş...

oguz1 demiş ki:...Yalnız fırlayan puntolardan bahsetmiştin o nereden koptu.
Punto fırlamadı da, tamponun yan kısımlarını çıkartırken çentikler biraz zarar gördü. Kırılma ve çatlama oldu. Ama tamponun ucunu tutan ikişer vida çok sağlamlar. Kırık çıkık hiç bir şey belli değil şu an...

impossible demiş ki:
umurcak demiş ki:sadece geri viteste iken o ısık yanar devreye girer..devrim abi emegine saglık hakikaten cok önemli bi sorumlulk alarak kalkısılacak bir iş yane kolay deil sahsen ben yapamazdım :D
öyle olsa da aynanın üstünde olması bence pek doğru diil, sonuçta ayna muhakkak kullanılması gerekli birşey,ben anlam veremem aynası kırık yada kapalı seyreden sürücülerin nasıl gidebildiğini, eksiklik hissederim ben
Park cihazının ekranı, aynanın fonksiyonuna engel değil. Ayna da ekran da istedikleri yöne çevrilir durumdalar. Bu şekilde, hem geri gidişlerde hem aynaya hem de rakamlara bakmak açısından pratik olabilir. Diğer başka yerlere de alınabilir ama dikey ve yatay olarak sürekli göz açısını değiştirmek yorar diye düşünüyorum.

Ayrıca istenilirse ekran sökülerek, yarım santim daha yukarı yapıştırılabilir.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti omeralemdar » 03 Aralık 2009 21:48

devrim kardeşim ***** yıldız ve bravo abi anlatım resimler herşey harika
arabayı dagıtmışsın sonra tekrar toplamışsın bunu <izmitten bir metin yapardı> helal olsun devrim güle güle kullan süper olmuş
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti dafkanat » 03 Aralık 2009 23:15

Devrim, ben de park sensörünü ustaya yaptırdım. Uğraşacak mekânım yoktu çünkü. Neyse, aynanın üstüne yerleştirdiğin ekranı, ben de ilk oraya yerleştirdim ama ne yazıkki park sırasında genellikle sağ ve sol dikiz aynalarna baktığımız için, o ekranın dıştaki sol ve sağ dikiz aynalarının hizasında olması gerektiği kanısına vardım ve konsolun tam ortasına hafif bana dönük ön cama dayalı bir şekilde yerleştirdim. Bu sayede hem sensörün ölçtüğü mesafeleri hem de dikiz aynalarından aracın yan taraflarını net bir şekilde görebiliiyirum.

Tavsiyem o ekranı bir de benim dediğim yere alıp iki araç arasına park ederek dene.
dafkanat
ÜSTEĞMEN
ÜSTEĞMEN
 
İleti: 496
Kayıt: 08 Haziran 2008 23:56
Konum: Uşak
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: Benzin+LPG(LR)
Kilometre: 120000
Yakıt: Lukoil
Lastik Markası: Michelin Energy Save
İsim ve Şehir: Doğan-UŞAK

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti eylber » 04 Aralık 2009 01:31

Hocam pes yahu vallahi pes bir insanın bu kadarmı elinden iş gelir ben hayatta yapamam bu işi Allah'tan arabayı alırken hediye ettiler şu park sensörünü yoksa tıpış tıpış parayı bayılıp taktırırdım inanki ama müthiş bir kolaylık ve mutlaka olması gereken bir alet her araçta tekrar tebrikler Devrim. :good:
eylber
TEĞMEN
TEĞMEN
 
İleti: 269
Kayıt: 17 Ekim 2008 18:27
Marka & Model: MEGANE 3 HB PRİVİLEG
Motor Tipi & Gücü: 1.5 DCI 105BG
Kilometre: 15000
Yakıt: Total EXCELLIUM,
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul

Re: Park Sensörü Montajı (Parkmatic)

İleti vipsezgin » 04 Aralık 2009 19:51

devrım abıcm masallah dıyorum sana yaa süpersın :Bravo:
vipsezgin
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1119
Kayıt: 09 Haziran 2008 07:55
Konum: Tekirdağ / Çorlu
Marka & Model: Renault Clio II
Motor Tipi & Gücü: 1,6 16V
Kilometre: 88750
Yakıt: Shell opet
Lastik Markası: Lassa
İsim ve Şehir: SEZGİN / ÇORLU


Sonraki

Elektrik & Elektronik

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 111 misafir