[3.x] Kriko Takımı ve Yedek Lastik (Stepne)

Araçlarımızın yürür aksamlarına dair herşey; Fren sistemi, lastikler, jant'lar, süspansiyon sistemi, amortisörler vb...

[3.x] Kriko Takımı ve Yedek Lastik (Stepne)

İleti Devrim » 04 Ağustos 2008 00:07

Selam arkadaşlar...

Ortak kümesi olan iki ayrı konuya değinmek istedim...

KRİKO TAKIMI

Daha doğrusu kriko sorunsalı demek gerek. Uzun süre önce aracın altına dikktli bakabilmek için, bagajdan krikoyu çıkartmıştım. Ama işimiz bittikten sonra yerine (o bagajdaki plastik kalıba) bir türlü yerleştirememiştim. Gerçi "çok basit aslında" diyebilirsiniz ama yine de biri iki fotoğrafla yazmak istedim:

  • Kriko takımını bagajdan çıkardığınızda görünüm bu şekilde olması lazım (diye düşünüyorum). Krikoyu yüz üstü, sarı etiket yukarı gelecek şekilde koyuyoruz.

    [ img ]

  • Fakat plastik kaba yerleştirirken, şöyle bir icat yapmışlar: Aşağıdaki parçayı...

    [ img ]

    ...aşağıdaki şekilde geriye doğru getirmek gerekiyor ki plastik kaba oturtabilelim!. Eğer -özellikle ilk kullanımda- çıkartırken dikkat etmezseniz, tekrar yerine koyarken iş bir bilmeceye dönüşüyor!.

    [ img ]

  • Normalde, krikoyu plastik kaba öylesine koyduğunuzda, aşağıdaki gibi oturmuyor gibi görünüyor.

    [ img ]

  • Aşağıda, sol elimi geçirdiğim yerden o oynak kısmı geriye ittim, sağ elimle de krikoyu yerine (aşağı) doğru ittim ve oturdu!

    [ img ]

    Yahu arkadaş! Bu işe ne gerek var? Megane'lardaki gibi yap bagaja bir oyukluk, koy oraya stepneyi ve aletlerini! Alt tarafa koymuş stepneyi, icat yapmış kafasına göre. Anlamak mümkün değil bu adamları. Stepne de kararmış tozlanmış zaten dışarda beklediği için! Bagajın içinde daha güvende dursa ya!...
    :evil:

Neyse...


STEPNE İNDİRME & YELEŞTİRME

Diğer konuda yedek lastiğin değişim için bagajın altından alınması ve takılması... Aracını sıfır alanlara, sanırım servisteki usta anlatmıştır, yedek lastiğin nasıl indirileceğini ve geri yerine yerleştirileceğini... Bana buradaki usta anlattı ama "enteresan" bir işlem olduğu için, boş bir vakitte tekrar uygulamadıkça insan huzursuz oluyor, "neydi, nasıl olacaktı?" falan diyor...

Aşağıda bu bir iki işlemi fotoğrafladım. Aslında, gayet kolay bir işmiş! Öncelikle bagaj halısını ve kriko takımını almak gerekiyor.

  • İlk görünüm bu. Beyaz plastik bilezik (kapak) aşağıda ve sıkı. Bu bilezik, lastiği düşürmek için vuracağımız siyah plastiğin yanlışlıkla çalışıp, seyir esnasında lastiği yere atmaması için bir emniyettir.

    [ img ]

  • Önce o beyaz bileziği iyice gevşetiyoruz. Göründüğünden uzun zaman alabilir. Maximum yüksekliğe gelince, yay onu yukarı atacaktır... Bu noktadan sonra (Şimdi ayaklara dikkat beyler bayanlar), el ayamızın bilekten destekli noktasını oradaki siyah plastiğe (PUSH yazılı yere), ok yönünde vuruyoruz. Çok da "vurmak" denemez. Sertçe "kaktırsanız" da lastik düşüyor!. Bu arada aşağıdaki fotoğrafı -niyeyse- yan açıdan çekmişim. Göreceksinizdir ki siyah plastik size bakıyor durumdadır.

    [ img ]

  • Aracın altına bi' gürültüyle düşen lastiği dışarı doğru çekiyoruz. Lastiğin altındaki kızağı farkedersiniz. Kızağın ortasında, yedek lastiğin merkezinden yukarı çıkan sert plastik bir çubuk göreceksiniz. Bagajdaki o vurduğumuz siyah plastiğe bağlı bir çelik telin, plastik çubuğa bağlı olduğunu görürsünüz.

    [ img ]

  • Çelik telin baş kısmını, teli aşağı doğru itip kurtarıyoruz. Tekrar takarken de benzer hareketle teli buraya takacağız.

    [ img ]

  • Lastiği tekrar bagaj altına alırken, -aşağıdaki foto'daki gibi- ben önce bagajdaki plastik tutamacı hafifçe (yavaşça) çekerek, lastiğin sürüklenip bagajın tam altına pozisyonlanmasını sağlıyorum ve çelik telin bagajın altında mümkün olduğunca dik konuma gelmesini sağlıyorum.

    [ img ]

  • Bundan sonra sol elimle bagajın üst kısmından destek alarak, lastiği sert ve ani bir hareketle bagajın altına kilitliyorum (gürültü oluşması normaldir). Talimatlarda çekiş kuvveti için 20 Kg'lık bir toplam ağırlıktan bahsediliyor ama o kadar hissetmedim ben...

    [ img ]

  • Lastiğin, bagajın altına kilitlendiğinden emin olduktan sonra beyaz plastik bileziği sonuna kadar sıkıştırın (çevirme işlemi uzun sürebilir). "Tak" şeklinde (ya da ufak bir cayırtı) ses çıkartıncaya kadar sıkın. En son olarak siyah tutamacı yerine yerleştirebilirsiniz.

    [ img ]


HATIRLATMA (EK BİLGİ)

Bu arada arkadaşlar bir noktayı eklemek istiyorum...

:!: Yedek lastiği düşürdük, çektik kendimize doğru ve yedek lastiğe takılı olan çelik teli de lastikten kurtardık (Bkz. 8'inci foto). Bu noktadan sonra, lastiği düşürmek için vurduğumuz siyah tutacağı yerinden kaldırmamak iyi olur! Aslında bu parçanın içinde bir makara var ve çelik teli toplamaya yarar (Makaralı metal mezro'lar gibi). Yani tutamacı kaldırdığınızda, çelik tel yukarı doğru toplanacak, telin ucundaki metal başlık, aşağıdaki foto'da sarı ile dairelediğim merkez noktaya kadar gelecektir.

Siyah tutamacımızın altında beyaz bir plastik tetik bulunur (Bkz. Aşağıdaki foto - kırmızı daire). Bunun sayesinde makara, oturduğu yerde çalışmaz. Tutacağı kaldırdığınız anda makara çelik teli içine toplar.

[ img ]


:idea: Yanlışlıkla bu duruma düşersek o metal başlığı tekrar yedek lastiğe takabilmek için yapılması gereken şudur;

  • Öncelikle yukarıdaki gibi, sol elimizle siyah tutacağı sonuna kadar çekin ki içindeki tüm tel dışarıya çıksın. Bu arada metal kafa, merkezde (sarı daire) takılı duracaktır.
  • Aşağıdaki fotoğrafta baş parmağımın altındaki o beyaz butona basın. Bu düğme makaranın çalışmamasını sağlar. Sakın bırakmayın yoksa tüm çelik tel tekrar makaraya ($) dolar.
  • Şimdi tutamacı merkez noktaya doğru yaklaştırın ki çelik tel bagajın altına doğru sarksın.
  • Çömelin. Sol kolunuz bagajın içindeyken, sağ kolunuzla bagajın "altına" uzanarak çelik teli yakalayın ve çekin.
Bundan sonra düğmeyi bıraksanız da olur. Artık telin başını yedek lastiğe tekrar geçirebilirsiniz...

[ img ]

Ayrıntı bir iş işte... :)

***

Hiç anlatılmamış olduğundan yazayım dedim, bulunsun. Tecrübe edenler etmiştir zaten.
Ama her hafta lastiğimiz patlamadığından bu konuda tecrübesi olmayanları aydınlatır diye düşündüm...

Bu alet edavatlara ihtiyacınızın olmaması ve lastiklerimizin hiç patlamaması dileklerimle...
:beer:

NOT: FOTOĞRAF ADRESLERİ DÜZELTİLMİŞTİR. GEÇİCİ PROBLEM İÇİN ÜZGÜNÜM.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya


Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti DOGAN » 04 Ağustos 2008 08:47

valla allah razı olsun sen be inan hep yapmaya erindiğim ama çok da merak ettiğim bir konuydu
şimdi bunları print edip aracımın kullanım kılavuzunun yanına koyucam gerçi kılavuz kayboldu ama neyse :lol:
ellerin dert görmesin devrimcim... :!:
DOGAN
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 331
Kayıt: 09 Haziran 2008 09:44
Konum: Pendik/İST.
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,4 16V. 98 Bg.
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: Doğan & Pendik/IST.

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti vipsezgin » 04 Ağustos 2008 08:50

devrım abı süpersın :P cok tesekkur ederız
vipsezgin
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1119
Kayıt: 09 Haziran 2008 07:55
Konum: Tekirdağ / Çorlu
Marka & Model: Renault Clio II
Motor Tipi & Gücü: 1,6 16V
Kilometre: 88750
Yakıt: Shell opet
Lastik Markası: Lassa
İsim ve Şehir: SEZGİN / ÇORLU

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti omeralemdar » 04 Ağustos 2008 09:57

DEVRİM ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM ANLATIŞ& RESİMLEME MÜTHİŞ TERRAR TEŞEKKÜR EDERİM :roll: :roll: :lol:
DEVRİM MUSAİT OLDUGUNDA BİRDE ŞU KRİKONUN İŞLEVİNİ BÖYLE GÜZEL ANLATABİLSEN SÜPER OLACAK :!:
BENİM BAŞIMA BİR KERE ONU KRİKOYU KULLANMAK GELDİ ONUDA BECEREMEDİM ELİMİ HER ÇEVİRİŞTE YERE SÜRTTÜM MUTLAKA KOLAY BİR YOLU VARDIR AMA O YOLU BULMAK LAZIM :!: :!:
EMEKLERİNE SAGLIK HARİKA BİR ÇALIŞMA OLMUŞ :roll: :lol: :roll: :roll: :lol: :roll: :lol:
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti Devrim » 04 Ağustos 2008 18:57

Hemmen abi. Benim için bir zevk. Muhtemelen bu hafta içi ayrıntılı fotoğraflarla anlatırım kriko işini...
Hatta şu yedek lastik indirmeyi daha detaylandırayım diyorum...

meroz demiş ki:...anlamam-çözmem için bir kaç defa bakmam hatta uygulama yapmam lazım...
Aslıdna gerçekten, bir iki kez baksanız hemen olay akılda kalır. Açıkcası ben de ne zamandır (kaç ay oldu) bakayımdiyorum. Yolda lastik patlasa nasıl yapacağız, rezil olmayalım diye düşünüyordum. Bi boş vakitte sıkılırken aklıma geliverdi, zıpladım yerimden baktım ki oh, çok gıcık bir işlem değilmiş...

Faydası olduysa ne mutlu bana!.
;)
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti omeralemdar » 04 Ağustos 2008 19:35

DEVRİM DOĞAN'IN DEDİĞİ GİBİ WORD DOSYASINA EKLEDİM PRİNT EDİP ARAÇTA BULUNDURACAGIM HER BAKTIĞIMDA SENİ HATIRLAYIP ALLAH RAZI OLSUN& İYİKİ VARSIN VE VARLAR BENİM KARDEŞLERİM DİYECEĞİM SAGOL VAR OL :roll: :roll:
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti DOGAN » 06 Ağustos 2008 13:40

ben buradaki takımlara ilave olarak bir tanede bijon anahtarı almak zorunda kaldım nedeni ise 1 takım kilitli bijon alıp
monte etmem.malum jantlar çalınmasın değilmi..?bu arada anahtarı koyacak bir yer bulamadım kocaman bagajda iyimi :lol:
DOGAN
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 331
Kayıt: 09 Haziran 2008 09:44
Konum: Pendik/İST.
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,4 16V. 98 Bg.
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: Doğan & Pendik/IST.

KRİKO KULLANIMI

İleti Devrim » 06 Ağustos 2008 18:04

Bu iletide krikonun kullanımını fotoğraflamak istedim.

Sanırım Megane'ların kriko'su bildiğimiz klasik tip. Pederin eski aracındaki de öyleydi. Ama yine bizim Clio'larımızdaki kriko yeni bir anlayış (en azından ben yeni gördüm).

:!: Öncelikle -çok iyi bildiğiniz gibi- kriko işlerine girmeden önce aracımızı 1'inci vitese atıp, el frenini güzelce çekiyoruz!.

Aşağıda, krikomuz görünüyor. Sol tarafındaki tuhaf başlık yere yapışacak olan kısım. Hemen üstündeki beyaz plastik ile aracın altına geçecek kafadır.
[ img ]

Aracımızın yan - arka ve ön kısımlarında bulunan -deyim yerindeyse- "oyuk" çıkıntılar vardır. Aşağıdaki iki foto bunları göstermektedir.
[ img ]

Ürkünç bir mağara görüntüsünü andırıyor ama aracın altı öyle. :) "Oyuk" çıkıntı burada daha belirgin. Buraya, krikomuzdaki beyaz plastik kafa oturacak.
[ img ]

Krikomuzu konumlamamız aşağıdaki gibi olmalıdır. Oynak metal kafa yerde, plastik kafa da yukarı bakacaktır. Bu durumda, krikomuzun bir dengesi yoktur; bırakırsanız düşer. Ancak araç kaldırma esnasında, gerek metal parçaları gerekse kuvvetsiz gibi görünen plastik kafa herhangi bir zarar görmeden çalışıyorlar...
[ img ]

Krikoyu aracımızın altına, aşağıdaki gibi "takmalıyız". Öncelikle isterseniz, krikoyu araç altına koymadan önce kriko kolunu bir süre çevirerek, beyaz plastik kafanın dışarı çıkmasını sağlayabilirsiniz. Belli bir yüksekliğe ulaşınca da krikoyu aracın altına yerleştirip, plastik kafayı dikkatli şekilde "oyuk" kısma sağlam şekilde oturtabilirsiniz.
[ img ]

Diğer bir görünüm...
[ img ]

Aşağıdaki iki foto'da da aracımız, lastik değişimi yapılabilecek kadar kaldırılmış hâldedir.
İlk tecrübelerde kriko kolunu çevirmekte zorlanabilirsiniz ama bir süre sonra kolun "açısını" ve "çalışma prensibini" çözdükten sonra bu işi seri yapmak mümkün...
Aracı kaldırırken, süspansiyon sisteminin kaldırma etkisi azaldıkça krikonun zorlanmaya başladığını hissedersiniz. Eğer krikoyu iyi (sağlam) pozisyonlamışsanız hiç gerilime gerek yok. Krikomuz gayet sağlam. Sadece ağırlık arttıkça kriko kolunu doğal olarak size bir miktar mukavement uyguluyor o kadar...
[ img ]

[ img ]

Kolay gelsin...
Kullanmanıza gerek olmaması dileklerimle... 8-)
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti omeralemdar » 06 Ağustos 2008 20:22

DEVRİM CANIM KARDEŞİM ÇOK TEŞEKKÜR EDRİM SAGOL VAR OL DOSYAMA EKLEYECEGİM MAKARAYIDA
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti Devrim » 06 Ağustos 2008 21:01

Rica ederim, faydalı oluyorsa ne mutlu bana...
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti DOGAN » 07 Ağustos 2008 03:15

valla ilhinç bir sistem ama baya hoşuma gitti bu arada bir çeki demirimizin olduğunuda sayende öğrenmiş oldum :lol:
geçenlerde bir yerde görmüştüm 60 ytl ama kaybetmeyin ;) gerçekten helal olsun hiç erinmeden detaylı fotolu anlatıyorsnun ya tekrar teşekkürler :!:
DOGAN
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 331
Kayıt: 09 Haziran 2008 09:44
Konum: Pendik/İST.
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,4 16V. 98 Bg.
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: Doğan & Pendik/IST.

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti Devrim » 07 Ağustos 2008 17:52

Ben teşekkür ederim arkadaşlar...

DOGAN demiş ki:geçenlerde bir yerde görmüştüm 60 ytl ama kaybetmeyin ;)
Ya evet, artı iyi de sağlam şeyler ha. Bir arkadaş gördü de şaşırdı. Normalde hani şu artı (+) şeklinde anahtarlar olurdu ya kocaman.. Ondan daha pratik en azından ve her iki metal de (çekici ve bijon anahtarı) oldukça kalın, sağlam...

DOGAN demiş ki:gerçekten helal olsun hiç erinmeden detaylı fotolu anlatıyorsnun ya tekrar teşekkürler :!:
Sağol abi... Arabayı seviyorum, bir... Fotoğraf çekmeyi ayrı bir severim, iki... Herhalde krikoları da seviyorum. :D :D :D :mrgreen:
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Yedek Lastik & Kriko Takımı

İleti omeralemdar » 07 Ağustos 2008 18:27

CANLAR :roll: DEVRİME HAKKINI TESLİM ETMEK LAZIM RESİMLER& ANLATIM HARİKA ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM SAĞOL VAROL :roll: :roll:
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA


Sonraki

Yürür Aksamlar & Lastikler

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 11 misafir