Merhaba arkadaşlar.
2 hafta önce aldığım Cenmax Parkmatic PM-4117 (Şimdiki adıyla LCD-4105) park sensörü cihazımın montajını nihayet bitirebildim. Okuldaki yoğunluk sebebiyle gündüzleri ilgilenemedim. Bir kaç akşam saat 21-22 suları +1 derecede çalışmam icabetti. O yüzden gecikti maalesef...
Hemen gerekli uyarılarımı yapayım; Aşağıda anlatacağım işlemleri yetkili servise yaptırınız. Kendiniz uğraşacaksanız, oluşabilecek problemlerden şahsım sorumlu olmayacaktır.
Ve unutmadan, Semih arkadaşımıza fikir ve önerilerinden dolayı teşekkür ederim. :)
GEREKLİ MALZEMELER
- 1 adet Clio III (mümkünse park cihazı olmasın)
- 1 adet Parkmatic (veya herhangi bir park cihazı)
- Matkap
- Tornavida takımı (Yıldız tornavida - "Star" tip 6 köşeli yıldız uç - "T20" olmalıdır.)
- İzolasyon bandı
- Cırtcırtlı clips
- Makas
- Kalem
Ve şimdi yaptığım işlemleri, 26 adet fotoğrafla bölüm bölüm anlatayım.
1) ARKA TAMPONUN SÖKÜLMESİ
Bu işlem için lütfen [3.1] Tamponların Sökülmesi konusuna göz atınız.
2) SENSÖRLERİN MONTAJI
Öncelikle en dıştaki sensörleri tampon kaşlarına yapmak istemedim. Seviye farkı olmasın istedim. Bir sürtünme veya darb sonucu kaşlarla beraber sensörlerin hasar alması kuvvetli ihtimal. Ayrıca kaşların tam olarak karşıya bakan bir bombesi olmadığı kanaatine vardım. Bu sebeple, iç iki sensörle aynı düzlemde olmalarını tercih ettim.
Tamponu yüz üstü yatırdığımızda, tamponun iç kısmında, plakalık bölgesi civarında iki adet yuvarlak şekil olduğunu görürüz. Bunlar sensör yerleri için işaretlenmiş olabilir. Fakat o daire aralarını ölçtüm ve onlara göre yapmaktan vazgeçtim. (Bkz. Aşağıdaki şekil!) Aşağıdaki şekiller, tampona içten bakışımız olsun. Siyah yerler tampon kaşı ve altında plakalık duruyor. Mavi daireler tamponda fabrikaca belirlenmiş iki daire ve arası 46 cm.
İlk şekilde, "Dört sensör arası eşit mesafe olsun" düşüncesiyle en dıştaki sensörler için bir 46 cm. daha ölçtüğümde tampon kaşının da ötesine geçtiğinden, ben de ikinci şekildeki gibi kendi ölçülerimle devam ettim.
[ img ]
Aşağıda bahsettiğim daire görünüyor. Soldaki bu dairenin az sağ kısmına, tampon kaşının da tam altına denk gelen yere delikler açtım.
[ img ]
[ img ]
Tamponu iç taraftan, Parkmatic ürün kutusundan çıkan özel ucun önce ince kısmıyla deldim. Bunlar net noktalardı. Sonra matkap ucunun sensör genişliğindeki aparatını takıp, dışarıdan index deliklerinden faydalanarak asıl (büyük) delikleri açtım (Aşağıdaki fotoğraf biraz temsilidir. Fotoğraf çekmeyi unutunca, matkabı öylesine koyup çektim. Ehe).
[ img ]
[ img ]
Sıra sensörleri takmaya geldi ki bu işin en kolay kısmı. Aşağıda görüldüğü gibi, sensörlerin arkasındaki UP ifadesine göre tampondaki deliklere yerleştiriyoruz.
[ img ]
Sensörlerin net oturabilmesi için önce, deliklerin kenarındaki çapakları törpü ile temizleyiniz. Kenarlar pürüzsüz olmalıdır. Sensörler, kenarlarındaki tırtık sebebiyle kolay geçmeyecektir. Ama tabii ki bu bir avantaj. Oturtmak için arka ve önden biraz oynatınca tıkır-tukur yerlerine oturacaklardır.
[ img ]
3) TESİSATIN DÖŞENMESİ (Tamponun Takılması)
Aracın ön tarafında doğru uzanacak olan ekran kablosunu sol taraftan alacağım için, bagajın sol döşemesini açtım.
[ img ]
Kabloları aracın orasından burasından geçirmeden önce, uç kısmındaki numarayı diğer ucuna da yazma ihtiyacı duydum.
[ img ]
Sensör kablolarını ilk önce, sol stop kit'ine giden kabloların çıktığı plastik geçitten geçirmeyi düşündüm. Fakat birden aşağıda görülen -kullanılmayan- geçidi fark ettim. Amortisörün az arkasında plastik bir tapa ile kapatılmış bu delik, arka-sol lastiğin üzerindeki davlumbaz boşluğuna açılıyor.
[ img ]
Boşluktan geçen kabloları, aşağıda görülen yerden tampon bölgesine getirdim.
[ img ]
Kablolar hayli uzun olduğundan, tampon üzerinde takılı olan sensörlerle rahatça birleştirdim.
[ img ]
Bu bölümün son işlemine geçmeden önce, tampona ait plaka lambalarını geri taktım ve plaka lamba kabloları ile sensör kablolarını, orada bulunan tutaçlara geçirdim. Bu arada tampon bir elimde, diğer elimle de bagajın içinden kabloları çekiştirdim. Kablo fazlalığını giderdikten sonra tamponu bölgeye oturttum. Merkez kısmı yerleştirdikten sonra diğer birbirine girecek noktaları hâllettim ve yan tarafları takıştırdım. Son olarak da 9 adet vidayı vidaladım (Sol taraftaki vidalar öldürdü beni!).
[ img ]
Bu arada, davlumbaz boşluğundaki kabloları birleştirdim. (Daha sonra kabloları biraz daha içeri (bagaja) çekerek gevşek durmalarını önledim.)
[ img ]
4) TESİSATIN DÖŞENMESİ (Elektrik)
Önceki bölümün sonunda elektrik kablolarını sokete idareten iliştirip bir deneme yapmıştım. Aracı geri vitese alıp, kontağı açtım. Ekranı bagaja koyup, güç kablosunu Parkmatic'e taktığımda sistem çalıştı. Tabii cihaz benim bacaklarımı görüp uyarı vermekte gecikmedi. Biraz oynadım, oyalandım. Sistemin sağlıklı çalıştığına kanaât getirince işleme ara verip, sonraki gün devam ettim.
Bu bölüm bugüne sarktığından, toz girmemesi için kabloların girdiği yeri bantlamıştım. Bu fotoğrafta elektrik bağlantısı görülmektedir. Arka stop'lara giden ana hat üzerindeki izolasyon bandını söktüm. Sarı(+) ve kalın siyah(-) renkteki kablolardan elektriği alıp tekrar izole ettim. Bu arada daha detay bilgi vereyim: Stop kit'ine giren soketi inceleyin. Soket uçları 1'den 6'ya kadar sıralıdır. 5'inci kablo geri vites lambasının beslemesidir(+). 4'üncü kablo ise (görünüşünden belli) tüm beslemelerin şasisidir(-). Parkmatic'in güç kablosundaki kırmızıyı beslemeye, siyahı ise şasiye bağladım...
[ img ]
5) EKRAN KABLOSUNUN DÖŞENMESİ
Öncelikle ben de ekranı dikiz aynasının üzerine konumladım. Kabloyu son derece kolay şekilde, hemen üstteki döşemenin içine soka soka, sol cama kadar geldim. Bu noktada kabloyu daha fazla gizleyemedim. Aşağıda görüldüğü gibi tam sol köşeden geçiş görülüyor.
[ img ]
Direkten aşağıya kadar aldım ama fotoğrafta görülen kısımdan almam gerekti. Konsolun hemen altından tekrar dip-sol plastik döşemenin içine aldım.
[ img ]
Bu şekilde ta arka koltuğa kadar getirdim. Burada, tapasını çıkarttığım plastiğin altından geçirebildim.
[ img ]
Buradan da (fitili sökmüştüm), bagaj kısmına atlayış yapabildim.
[ img ]
Görüldüğü üzere, maceralı yolculuğumuz bagajda son buldu.
[ img ]
6) TESİSATIN DÖŞENMESİ (Paketleme)
Kabloları deliğin tapasından geçirerek tapayı kapadım.
[ img ]
ECU'yu (Parkmatic işlemcisini) aşağıda görüldüğü yere, ürün kutusundan çıkan 3M çift taraflı bant ile yapıştırdım. Oldukça sağlam tuttu. Tüm kabloları bağladım.
[ img ]
Bağlantıları gerçekleştirip her şeyi sabit hâle getirmeye çalıştım.
[ img ]
Bunu da "acaba işe yarar mı" diye yaptım oldu işte. :D Yerse...
[ img ]
Ve döşemeyi kapattım...
[ img ]
SONUÇ
Ve sistem gayet sağlıklı şekilde çalıştı. Gecenin 2'sinde bir kaç manevra ve deneme yaptım. Hiç bir sorun yok, gayet mükemmel.
[ img ]
[ img ]
Her ne kadar çok övgü duysam da henüz bu cihazın günlük hayattaki güzelliğini test edemedim. Hemen bu yazıyı hazırladım.
İlerleyen günlerde fikir belirtmeye bile gerek yok sanırım. Herkes bilir bu cihazın güzelliğini. Ama şu iki denemelerde bile haz aldım. Bunun sürücülükle değil, güvenlikle ilgisi kurulmalıdır. Görülemeyen tehlikelere karşı basit ama önemli bir cihaz. Artı park işini süratlendiren bir ürün.
Tavsiye derim ama montaj işini tavsiye eder miyim bilmiyorum. :D