Güvenlik Sistemleri

Araçlarımızın tüm elektrik ve elektronik donanım ve aksamlarıyla ilgili konular.

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti DOGAN » 09 Haziran 2008 19:15

abi sırf o sesi dumamak için yine takarım,çokmu aramışlar o sesi.eminim yıllar süren arge sonucu bulmuşlardır :D
DOGAN
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 331
Kayıt: 09 Haziran 2008 09:44
Konum: Pendik/İST.
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,4 16V. 98 Bg.
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: Doğan & Pendik/IST.


Re: Güvenlik Sistemleri

İleti dafkanat » 09 Haziran 2008 21:15

oemniyet kemerinden gelen sesi kestirmek için servise gittim ama hiç kurcalamasak daha iyi dediler. vardır bir bildikleri dedim bende geri döndüm.hava yastığı ile ilgili olabilir denildiği gibi.
dafkanat
ÜSTEĞMEN
ÜSTEĞMEN
 
İleti: 496
Kayıt: 08 Haziran 2008 23:56
Konum: Uşak
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: Benzin+LPG(LR)
Kilometre: 120000
Yakıt: Lukoil
Lastik Markası: Michelin Energy Save
İsim ve Şehir: Doğan-UŞAK

ABS

İleti oguz1 » 09 Haziran 2008 21:32

ABS nedir?

ABS, kullanıldığı taşıtın kararlılığını, manevra ve durma yeteneğini artırabilen bir fren sistemidir. Dört-tekerlek ABS, tekerlek kilitlenmesini önleyerek, sürücülere acil frenleme durumlarında kararlılık ve yön kontrolü sağlamaktadır. İlk kez 1936 yılında Almanya'da geliştirilen ve patenti alınan ABS, Almanca "antiblockiersystem." teriminden kısaltılmıştır ve İngilizcesi de benzer anlamdaki Anti-lock Brake System dir. ABS, her tekerleğin yakınında dönme hızını algılayarak tekerleklerin çekiş kaybettiği ve kilitlenmek üzere olduğunu algılayan sensörlere sahiptir. Elektronik kontrol ünitesi (ECU- Electronic Kontrol Unit) bu sinyalleri değerlendirerek, fren basıncını değiştirmek yoluyla tekerlek kilitlenmesini önleyen hidrolik kontrol ünitesine (HCU- Hydraulic Kontrol Unit) komutlar gönderir.

ABS nasıl çalışır?
Sürücü dört-tekerlek ABS 'li bir taşıtın fren pedalına sertçe bastığında, sistem otomatik olarak fren basıncını dört tekerlekte düzenleyerek, tekerlek kilitlenmesini önlemek üzere her tekerleğin fren basıncını bağımsız olarak ayarlar. ABS, frenleri saniyede 18 defa kadar pompalayarak, sürücülere belirli ölçüde yönlendirme yeteneği kazandırmaktadır.

Dört tekerlek ve iki arka tekerlek ABS'lerin farkı
Dört-tekerlek ABS, acil durma koşullarında taşıt kararlılık ve geliştirilmiş manevra yeteneğini sürdürmek için tasarlanmıştır. Dört-tekerlek ABS donatılmış bir taşıtta frenleme sistemi, dört tekerleğin her birinde tekerlek kilitlenmesini önleyerek, sürücüye geliştirilmiş yönlendirme kontrolü sağlamak için frenleme basıncını düzenler.
Arka-tekerlek ABS ise, daha çok kamyonet, minibüs ve spor taşıtlarda görülmekte ve sadece arka tekerleklerin tekerlek kilitlenmesini önlemek için kullanılmaktadır. Bu sistem sürücüye doğrultu kararlılığını sürdürmek ve taşıtın arkasının yanlara kaymasını önlemekte yardımcı olmaktadır. Arka-tekerlek ABS sistemlerinde ön tekerleklerin hâlâ tıpkı geleneksel frenlerdeki gibi kilitlenme eğilimi vardır. Eğer kilitlenme olursa, sürücü fren pedal basıncını ön tekerleklerin tekrar dönmeye başlamasına yetecek kadar azaltmalıdır. Böylece sürücü taşıtı yönlendirebilir.

ABS'nin çalıştığı nasıl anlaşılır?
ABS'lerin çoğunda sistemin etkin hale gelmesi sürücü tarafından anlaşılabilmektedir. Sürücü mekanik bir ses duyar ve bazı basınç dalgalanmalarını veya fren pedalının sertliğinin daha da arttığını hisseder. Gürültü işitildiğinde veya basınç dalgalanmaları hissedildiğinde, ayağın fren pedalında tutulması önemlidir. Sert basınç uygulamasına devam edilmelidir.

ABS ile yapılması ve yapılmaması gerekenler
Uygun kullanılması halinde dört-tekerlek ABS güvenli ve etkin bir frenleme sistemidir. Maksimum güvenlik ve sistemin tüm avantajlarından yararlanmaları için, sürücülerin ABS sistemlerinin nasıl çalıştığını doğru olarak bilmeleri ve uygulamaları gerekmektedir. Bu kurallar aşağıda sıralanmıştır:

Ayağınızı frenin üzerinde tutun
Yönlendirme yaparken dört-tekerlek ABS'nin uygun çalışmasını sürdürmek için fren üzerinde sert ve sürekli basıncı koruyun. Fren pedalı salınımlar yaparken bile freni pompalamaktan kaçının. Ancak, arka-tekerlek ABS ile donatılmış taşıtlarda, ön tekerleklerin geleneksel frenler gibi kilitlenme eğilimi vardır. Eğer kilitlenme olursa, sürücü taşıtı yönlendirebilmek için, fren pedal basıncını ön tekerleklerin tekrar dönmeye başlamasına yetecek kadar azaltmalıdır.

Durmak için yeterli mesafe bırakın
İyi koşullarda öndeki taşıtlar üç saniye, kötü koşullarda daha fazla süre geriden takip edilmelidir.

ABS ile sürüş pratiği yapın
ABS çalışırken meydana gelen basınç dalgalanmalarının nasıl hissedildiğini öğrenin. Acil frenleme yapmak için boş alanlar ve park yerleri uygun olabilir.

Aracın kullanım kataloguna bakın
ABS ile ilgili ilave sürüş bilgileri için aracın kataloguna bakmayı ihmal etmeyin.

ABS'li taşıtı çılgınca kullanmayın
ABS'li taşıt size virajları hızlı dönme, şeritleri ani değiştirme veya ani manevralar yapma hakkı vermez. Bu tür davranışlar ne uygun ne de güvenlidir.

Frenleri pompalamayın
Dört tekerlek ABS'li taşıtlarda freni pompalamak, sistemi açıp kapatmaktadır. ABS frenleri sizin yerinize otomatik ve çok daha hızlı oranda pompalamakta ve iyi yön kontrolü sağlamaktadır.

Direksiyonu unutmayın
Dört tekerlek ABS, acil frenleme durumunda sürücünün yön kontrolü yapmasını sağlar. Yönlendirme sırasında taşıt tam olarak duruncaya kadar, ayağınızı fren pedalına sertçe basılı olarak tutun. Ayağınızı fren pedalından ayırmayın zira bu ABS'yi ayırır. ABS ile frenleme sırasında yönlendirme yeteneğiniz olsa bile, taşıtınız kaygan yolda kuru yoldaki kadar keskin dönemeyebilir. Arka-tekerlek ABS'li taşıt kullanan sürücüler dikkatli ve sertçe fren yapmalı ve tekerleklerin kilitlenmeye başladığını hissettiklerinde, basıncı bir miktar azaltmalıdırlar.

Mekanik gürültüler ve/veya küçük pedal titreşimlerinden paniklemeyin
ABS-donatılmış taşıtla fren yaparken meydana gelen mekanik gürültüler ve/veya küçük pedal titreşimlerinden paniklemeyin. Bu koşullar normaldir ve sürücünün ABS'nin çalıştığını anlamasını sağlar.

ABS genellikle geleneksel frenlerden daha çabuk durdurur ancak, fizik kanunlarını değiştiremez
ABS genellikle ıslak yüzeylerde ve buzlu veya sertleşmiş kar kaplı yollarda iyi frenleme sağlayabilmektedir. Her ne kadar genellikle geleneksel sistemlerdeki sert frenlemede karşılaşılan tehlikeli tekerlek kilitlenmesi kadar olmasa da, kumlu çakıllı yollarda veya yeni yağmış kardaki frenlemede durma süreleri daha uzun olabilir.

Yeni bir konu devamı yarın........ ;) (dizi film gibi oldu)
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti ufuk5414 » 10 Haziran 2008 22:58

emniyet kemeri kesinlikle hava yastığına bağlı.emniyet kemeri derecesine göre hava yastığı şişiyor.sakın kemeri boşta takılı tutmayın yani arkanızdan dolandırıp takmayın bi kaza durumunda boğar sizi hava yastığı (tabi açılırsa)...
ufuk5414
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 124
Kayıt: 09 Haziran 2008 10:19
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5 dci
Kilometre: 60000
Yakıt: SHELL GTL+
Lastik Markası: BRİDGESTONE TURANZA
İsim ve Şehir: SAKARYA

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti DOGAN » 10 Haziran 2008 23:45

birde geçenlerde arkadaşlardan biri araçlarımızda güzel bir şey keşfetmişti kim unuttum valla.
olay şu sürücü koltuğunun altında bir bir düğme benzeri bir şey koltuğu ileri geri kaydırırkenaçılıp
kapanıyormuş hiç dikkat ettinizmi bilmiyorum.bunun amacı sürücü koltuğu fazla geri çeildiği vakit
sürücünün uzun boylu olduğundan airbag'in patlama şiddeti artıyormuş...
koltuk öndeyken ise sürücü direksiyona yakın muamelesi yapıp şiddeti düşürüyormuş...
gerçi bunları biliyorsunuzdur ama açıklamada fayda olabilir..!
DOGAN
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 331
Kayıt: 09 Haziran 2008 09:44
Konum: Pendik/İST.
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,4 16V. 98 Bg.
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: Doğan & Pendik/IST.

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti oguz1 » 11 Haziran 2008 12:28

Güvenliğe devam edelim.

AFU Nedir?

Acil (Panik) Fren Destek Sistemi Yapılan kaza analizlerinde, çoğu sürücünün bir panik anında hızla tepki vererek frene bastığı, ancak çoğunun özellikle deneyimsiz olanların tereddüt geçirerek pedala yeterli kuvveti uygulayamadığı ortayaçıkmıştır. Sürüş simülatörleriyle yapılan deneylerde de benzer sonuçlar elde edilmiştir. Önlerine anidenengeller çıkarılan erkek ve bayan sürücülerin % 90’ı frene yeterli şiddette basmakta çok geç kalmaktadırlar. Bu durumda ise tekerleklere azami fren gücü uygulanamamakta ve Bloke OlmayıÖnleyici Fren Sistemi devreye girmemektedir. Gerek standart ve gerekse takviyeli (servo) fren donanımlarında tekerleklere uygulanan basınç, sürücünün fren pedalına yaptığı basınçla doğru orantılıdır.Acil Fren Destek Sistemi, sürücünün fren pedalına ani olarak bastığını algıladığı andan itibarentekerleklere azami fren basıncını uygulamaktadır. Bu durumda mevcut Bloke Olmayı Önleyici FrenSistemi donanımı devreye girerek lastiklerin bloke olmasını önlemekte, böylece hem direksiyon hâkimiyetinin devamını sağlamakta, hem de aracın en az süre ve mesafede durmasını temin etmektedir.

Fren ana silindiri üzerine monte edilen fren pedalı algılayıcısı, pedalın konum bilgisini Acil Fren Destek Sistemi mikroişlemcisine göndermektedir. Mikroişlemci, pedal konumunu sürekli izlemekte ve sürücünün normalde ki fren pedalına basma hızını kaydetmektedir. Eğer sürücü pedala çok kısa süreli olsa bilenormalden daha hızlı basarsa, mikroişlemci sürücünün panik durumu ile karşılaştığına karar vermektedir. Bu kararı vermede, araç hızı bilgisinden de faydalanılmaktadır. Araç hızı bilgisi, tekerlekler üzerinemonte edilmiş Bloke Olmayı Önleyici Fren Sistemi sensörleri tarafından CAN veri yolu ile iletilmektedir.Acil frene karar verilmesi durumunda, hidrolik pompası çıkışındaki selenoid valf harekete geçirilerekpompanın tüm basıncı sisteme uygulanmaktadır. Sürücünün pedalı bırakması durumunda ise bu valf derhal kapatılarak fren desteği devreden çıkarılmaktadır. Acil Fren Destek Sistemi, genellikleTaşıt Savrulma Kontrol Sistemiyle beraber çalışmaktadır.

Yarın devam edelim başka güvenlik konusuyla.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti DOGAN » 11 Haziran 2008 19:50

araçlarımızda neler varmış be kardeşim 8-)
DOGAN
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 331
Kayıt: 09 Haziran 2008 09:44
Konum: Pendik/İST.
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,4 16V. 98 Bg.
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: Doğan & Pendik/IST.

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti ufuk5414 » 11 Haziran 2008 23:04

şahsen ben allah ne verdiyse devam.bu panodan çok şey öğrendim ve öğreniyorum...sağolun devammm....
ufuk5414
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 124
Kayıt: 09 Haziran 2008 10:19
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5 dci
Kilometre: 60000
Yakıt: SHELL GTL+
Lastik Markası: BRİDGESTONE TURANZA
İsim ve Şehir: SAKARYA

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti oguz1 » 12 Haziran 2008 07:10

Devam edelim arkadaşlar bu konu biraz daha ilginç, bilgi sahibi olmayan epey arkadaş olduğunu zannediyorum.

SRP Airbag Nedir ?

SRP : System for Restraint and Protection

Yani "Sınırlama ve Koruma Sistemi". Airbag (Havayastığı) 'in bir diğer ismi. Bu "SRP" adı ilk nesil havayastıklarında kullanılmıştır. Daha sonra "SRP 2" adında ikinci nesil ortaya çıkmıştır. Bu 2 ismi arka arkaya kullanan firmalardan biri "Renault" dur. Bu iki nesil arasında çok büyük farklar yoktur. Sadece havayastıklarını kontrol eden sistemlerde ufak yapısal değişiklikler vardır. Çalışma prensipleri aynıdır.


SRS Airbag Nedir ?

SRS : Supplementary Restraint System

Yani "İlave Sınırlama Sistemi". Bu da havayastığının diğer isimlerinden biridir. Bu ismin kullanılmasının "asıl" sebebi, sürücülere "Havayastığı, emniyet kemerine ek olarak geliştirilmiş bir güvenlik donanımıdır" kelimesini sürekli olarak hatırlatmaktır. Çünkü hepimizin bildiği gibi (özellikle Türk zekası bu konuda ileri seviyededir) havayastığı olan araçlarda bazı "akıllı" kullanıcılar, sırf havayastığı uyarı ışığı sönsün, rahatsız etmesin diyerek, emniyet kemerini takmakta ancak emniyet kemeri kendi üzerinden değil, koltuk üzerinden geçmektedir (!) yani sürücü emniyet kemeri takılmış koltuğa oturmaktadır (!)


Unutulmaması gereken şudur :

Günümüz araçlarında şu koruma sistemleri mevcuttur :

1. Emniyet Kemeri

2. Emniyet kemeri gergi kontrol sistemi

3. Havayastığı

Bu 3 donanım "AYNI ANDA ÇALIŞMAK ve KORUMAK ÜZERE" tasarlanmıştır. Yani birini devre dışı bıraktığınızda "koruma" faktörü ortadan kalkar.


Emniyet kemeri gergi kontrol sistemi nedir ?

Bunun da adının "suyu" çıkarılmıştır. Ancak piyasada genel olarak kullanılan adı "piroteknik emniyet kemeri" dir. (pyrotechnic yazan üreticiler de mevcut - allah başımızdan eksik etmesin !)

Bu sistem, emniyet kemerinizi taktığınız yuvayı tutan bir hareketli halat, bu halatın ucunda bulunan piston ve pistonun içinde hareket edeceği bir tüpten oluşur. Tüp içinde gazla harekete geçen bir tertibat vardır. Bu tertibat, "havayastığı ile eş zamanlı" olarak, kaza anında direksiyona ya da konsola doğru yaklaşan yolcuyu, kemer sıklığını ayarlayarak koltuğa doğru çeker. Yani sizi koltuğa sıkı sıkı yapıştırır. Bu geri çekme, havayastığının işlevini ve koruma düzeyini biraz daha artırır.


Peki SRP ve SRS arasındaki fark nedir ?

Aslında fark SRP ve SRS arasında değil. SRS ismine geçiş, Havayastıkları ve Gergi kontrollü emniyet kemerlerinin kombine kullanılmaya başladığı döneme rastlar. Aynı zamanda SRS sistemi, "ikili açılma düzeyine / zamanına sahip" havayastıklarının kullanılmaya başladığı döneme rastlar.


İkili açılma düzeyine / zamanına sahip havayastığı nedir ?

Bu tip havayastıkları, "çarpma sırasında oluşan enerjiye göre" ve "kademeli" olarak şişer. Yani ufak darbelerde havayastığı daha az ve daha yumuşak şişer. Şiddetli darbelerde ise tam boyutta şişer ve diğer boyuta göre biraz daha serttir (daha doğrusu yolcunun baş hareketini daha iyi emecek şekile gelir)

Aynı zamanda bu havayastıkları, duruma göre kademeli olarak da şişebilir. Yani çarpma durumunda, yumuşaktan biraz daha sert yüzeye doğru kademeli olarak şişer.

Ancak karıştırılmaması gereken nokta bu "kademeli" sistem "SRS" değildir. Bu adı üzerinde başlı başına "kademeli açılan havayastığı sistemidir". Karıştırılmaması gereken nokta budur.


Sonuç olarak;

SRP ve SRS, havayastıklarının "dönemlere" göre aldıkları isimdir. Aralarında "teknolojik yapı farkı yoktur". Zaten teknolojik yapı farkı olan sistemler "ayrıca belirtilir". Yani kademeli sistem ise, üretici bunu "açıkca" yazar. Kademeli sistemin SRS ile ya da SRP ile bağlantısı yoktur.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti ufuk5414 » 12 Haziran 2008 14:57

harikasın.cidden bunu çok merak ediyordum...sağol paylaşım için
ufuk5414
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 124
Kayıt: 09 Haziran 2008 10:19
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5 dci
Kilometre: 60000
Yakıt: SHELL GTL+
Lastik Markası: BRİDGESTONE TURANZA
İsim ve Şehir: SAKARYA

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti oguz1 » 13 Haziran 2008 07:08

Önemlideğil arkadaşlar, bilgi paylaşmanın güzel bir duygu olduğunu düşünüyorum. Çeşitli konularla devam edeceğim.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti omeralemdar » 18 Haziran 2008 23:04

TENKOLOJİ GELİŞİYOR ARAÇLAR HIZLANIYOR YENİ GÜVENLİK SİSTEMLERİ OLUYOR YİNEDE TEMKİNLİ KULLANMAKTA YARAR VAR BİR AVUÇ MICIR BAŞIMIZA GELMEDİK OLAYLAR AÇABİLİR DİKKAT!!
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti omeralemdar » 25 Haziran 2008 23:11

<oguz1>MURAT ABİDEN
ABSli fren kullanımı normal ABS siz arac kullanımı ile tamamen farklı mantıkladır. Ve suna emin olabilirsin ki absli arac sahibi olanların %80 i, belki de 90’ı bu sistemin nasıl kullanılacagını bilmez. Karlı zemin için dediğinde haklısın, durus mesafesi kesinlikle uzar, zaten profesyonel suruculer karlı havada ABS sigortasını cıkararak sistemi devre dışı bırakırlar ama bu da amatorler için pek tavisye edilir bir durum degildir ABS sitemi ve kullanımı için ciddi bilgi edinmek isteyenler için asagıdaki notların faydalı olacagı kanaatindeyim:
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti omeralemdar » 25 Haziran 2008 23:18

* HAVA YASTIĞI DOSYASI
*AIRBAG (Havayastığı) BİR KOMPRESÖR TARAFINDAN ŞİŞİRİLİR

<oguz1> MURAT ABİDEN
Hiç "45 milisaniyede" ortalama bir yastık büyüklüğünde alana hava pompalayan kompresör gördünüz mü ? Eğer gördüyseniz, bu kompresör o küçük direksiyon kolonuna sığar mı ?
Yani bu düşünce açıkça yalandır....
Havayastığı, elektro-kimyasal bir olay ile şişer. Havayastığı direksiyona, bu sistem ise direksiyon kolonuna bağlıdır. Direksiyon kolonu, bildiğiniz tesisat borusundan farklı değildir. İç içe geçmiş 1-2 milden oluşur.
Direksiyon kolonu içinde, toz halinde bir madde vardır havayastığı olan sistemlerde. Bu toz halindeki maddeye bir elektrik tesisatı bağlıdır. Bu elektrik tesisatına giden akım ise MERKEZİ İŞLEM BİRİMİ yani Motor ve Araç Yönetim Sistemi tarafından yönetilir. Herhangi bir darbede, ÖN TAMPONDAKİ sensörler darbenin şiddetini ve enerjisini hesaplaması için bu merkezi işlem birimine sinyaller gönderir. Bu birim gelen verileri değerlendirir ve hesaplanan duruma göre havayastığının açılıp açılmamasına karar verir. Eğer açılması gerekiyor ise, bir elektrik akımını direksiyon kolonu içindeki bu toz halindeki maddeye gönderir. Elektrik akımı ile DİREKT OLARAK GAZ HALİNE geçen toz madde basınç ile direksiyon kolonundan boşalarak, direksiyon içerisindeki havayastığını şişirir. Tüm gaz boşaltıldığında havayastığı yavaş yavaş söner...
Önemli Not : ÖN HAVAYASTIKLARI ARACIN ARKASINDAN ALINAN DARBELERDE ETKİSİZDİR. ZATEN AÇILMAZ. Bu tip darbeler için, Volvo gibi üreticiler "KAMÇI ÖNLEME SİSTEMLERİ" geliştirmişlerdir. Bu sistemler, herhangi bir arkadan darbede, koltukları belirli bir açıya getirerek ve aynı zamanda kafalıkları sürücü ve yolcu başlarına yakın tutarak bel ve sırt zedelenmelerini minimuma indirir.
Önemli Not : Yan darbelerde aktif hale gelen yan ve perde havayastıkları da aynı prensip ile çalışır ve sensörleri de orta kapı direklerinde mevcuttur. Amaç yan darbelerde, baş ve omuz yaralanmalarını azaltmaktır.
Sıkça sorulan bir soruya ek cevaptır :
AIRBAG'in açılması "güçle" bağlantılı olmayıp, SRS/SRP ünitesinin darbe sırasındaki enerji miktarına göre yaptığı hesaplamalara göredir. Yani 30-40km/h hızda da açılabilir, 90km/h hızda da açılabilir. Önemli olan çarpma açınız, çarpma sırasında oluşan enerji ve aracınızın çarpma sırasındaki gövde elemanlarının burulma oranıdır. Tüm bunlar "birlikte" ele alınır.
Üst üste yapılan frenlemelerde ABS şişmesi söz konusu değildir. Şişen gibi görünen fren balatalarıdır. Daha doğrusu üst üste yapılan frenlemelerde fren disklerinin yeterince soğutulmaması sebebi ile ve balataların bu sıcaklıktan dolayı etkilenmesi sebebi ile fren mesafesinin "normal" olarak uzamasıdır. Ayrıca bu uzama sadece "ABS" li araçlarda değil, tüm araçlarda karşılaşılabilecek bir durumdur. Asıl olan "fren disk ve balatalarının" soğutulmasının önemidir. Bu da fren diski üzerindeki hava kanalları ya da deliklerinin yapısı ve sayısı, jant kollarının aralıkları ve aynı zamanda aracın çamurluk ve gövde yapısının aerodinamik yapısı ile bağlantılıdır.
*Trafik Güvenliği - Hava Yastığı Hazırlayan Kaynak : Aybak Sürücü Kursları
Hava yastıkları önden ve öne yakın çarpmalar için tasarlanmış güvenlik donanımlarıdır. Bu tip çarpmalar, yolcuların ölümünün yarısından daha fazlasına yol açmaktadır. Hava yastığı kafa ve göğüs yaralanmalarını azaltmak üzere ve çarpmanın şiddeti orta ya da ciddi düzeyde ise açılacak şekilde tasarlanmıştır.
Bu durum, hava yastığının yaklaşık olarak saatte 20 km.nin üzerindeki hızlarda meydana gelen çarpmalarda açılacağı anlamına gelir. Hava yastığının görevini yerine getirebilmesi için, içinde tutulduğu hazneden saatte yaklaşık 320 km.ye eşit bir hızla çıkması gerekir. Bu özellikle çocuklar olmak üzere, çok yakın oturan kişilere zarar verebilecek çok büyük bir güç anlamına gelir.
NHTSA (ABD, Ulusal Otoyol Trafik Güvenliği Dairesi) tarafından yapılan bir gerçek çarpışma deneyinde emniyet kemeri ve hava yastığının birlikte kullanımının ciddi kafa çarpmalarının % 75'ini, ciddi göğüs yaralanmalarının % 66'sını önlemede etkili olduğu görülmüştür.
Ancak bu donanım aracın ön koltuğunda seyahat etmekte olan küçük çocuklar için bir tehdit oluşturmaktadır. Çalışmalar, araçta yolcular için hava yastığı olsun olmasın çocukların arka koltukta oturmalarının % 29 daha güvenli olduğunu göstermektedir. Bir otomobilde maksimum güvenlik için şu önlemlerin alınması tavsiye edilmektedir.
• Bir çocuk asla ön koltukta geriye dönük çocuk koltuğu içinde seyahat etmemelidir. Çünkü çocuk koltuğu bu durumda fırlayan hava yastığına çok yakın bir konumdadır.
• Ön koltukta oturan çocuklar eğer emniyet kemeri uygun olmayan bir şekilde bağlanmışsa, emniyet kemeri yoksa, doğru pozisyonda oturmuyorlarsa ya da emniyet kemerinin doğru bağlanması için boyları çok küçükse ölümcül bir risk altındadırlar. Bir çarpma anında kolayca öne fırlayabilirler ve şişen hava yastığı başlarına ya da boyunlarına şiddetle çarpabilir.
• Çocuklar için en önemli olan yön, yaş ve boylarına en uygun çocuk güvenlik koltuklarında kemerleri bağlı olarak arka koltukta oturmalarıdır.
• Sürücü ve tüm yetişkin yolcular, özellikle boyu 1.65 cm'den düşük olanlar, emniyet kemerlerini doğru bir biçimde bağlamalıdırlar ve ön koltuk yeterince geriye çekilmiş olarak seyahat etmelidirler.
• Araçta hava yastığı olsa bile, bir kişi emniyet kemeri yoksa çok ciddi bir şekilde yaralanabilir ya da ölebilir. Bir çarpma anında emniyet kemeri takıyor olmak kişinin içeride bulunan şeylere çarpmasını engelleyebilir.
• Hava yastığı yalnızca "tamamlayıcı bir önlem"dir. Bir başka deyişle hava yastığı, aracın ön kısmının bir yere çarpması halinde açılmak üzere tasarlanmıştır. Aracın yuvarlanması, yandan, arkadan çarpma halinde ya da düşük hızlardaki çarpışmaları için tasarlanmamışlardır.
*HAVA YASTIĞI İÇİN GÜVENLİK İPUÇLARI
• Sürücü, direksiyondan en az 25 cm mesafede olmalıdır.
• Ön koltukta oturan sürücü uygun pozisyonda ve koltuk mümkün olduğunca geriye çekilmiş olarak oturmalıdır.
• Emniyet kemeri her zaman ve doğru biçimde takılmış olmalıdır.
• Eğer hava yastıkları devre dışı bırakılmamışsa, ön koltukta asla yüzü geriye bakan çocuk güvenlik koltuğu kullanılmamalıdır.
• Hava yastığı ön koltukta oturan çocuklar için ölümcül bir risk taşır. Ancak ön koltukta hava yastığının olmaması burayı 12 yaşın altındaki çocuklar için güvenli bir yer haline getirmez. Önde hava yastığı olmasa bile 12 yaşın altındaki çocuklar arka koltukta daha güvendedirler.
• Eğer direksiyonunuz ayarlanabiliyorsa başınıza doğru değil göğsünüze doğru konumlandırınız.
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Güvenlik Sistemleri

İleti omeralemdar » 25 Haziran 2008 23:19

*TERİMLERDEN ÖRNEKLER
ABS: Fren anında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen sistem.
AIRBAG: (Hava Yastığı): Kazalarda son derece yararlı ek koruma sistemi.
TURBO: Motor yanma odasına normalden daha fazla hava ve yakıt verilerek motorun gücünün artırılmasını sağlayan sistem.
OVERDRİVE: (Ekonomi Vitesi): Düşük yakıt tüketimi sağlayan vites.
KATALİTİK KONVERTÖR: Motordan çıkan zararlı maddeleri zararsız maddelere dönüştürüyor.
TUBELES: Şambyeli olmayan lastik.
TORK: Döndürme kuvveti.
HP-PS-BG (Beygir Gücü): Motorun gücünü ifade eden terimler.
IMMOBILIZER (Elektronik Motor Kilidi): Kontak anahtarının çıkarılmasının ardından hırsızlığa karşı motorun elektronik olarak kilitlenmesini sağlayan sistem.
INTERCOOLER: Turbo motorlarda havanın soğutulması için kullanılan ek soğutucu.
CRUISE CONTROL: Araçları belli bir hızda tutan ve sürücünün ayağını gazdan çekmesine olanak tanıyan sistem. Hız sınırlayıcı.
ABC: Otomobilin yana yatmasını, süspansiyonun içindeki havanın basıncı ile oynayarak engelleyen elektronik sistem.
A/C: Klima.
ACC: Trafikteki diğer araçların hızına uyan ve aradaki mesafeleri düzenleyen sistem.
ASR: Çekiş sağlayan tekerleklerin boşa dönmesini engeller ve sürüş stabilitesini yükseltir.
AWD: 4 tekerlekten çekiş.
DISTRONIC: Elektronik takip sistemi. Sistem öndeki araçla olan mesafe tehlikeli şekilde azalınca motor gücünü azaltıyor ya da fren yapıyor.
DSP: Sürücünün kullanım tarzına göre vites değişimini hızlı ya da konforlu yapan akıllı otomatik şanzıman.
*SÜRÜCÜYÜ UYARAN SİSTEM
'DDAS' terimi ise otomobil kullanırken uyuklamaya başlayan ya da sağlığı bozulan sürücüyü tehlikeden korumak için geliştirilen sistem olarak adlandırılıyor.
Bu sisteme sahip otomobilin sürücü bileğine bir algılayıcı takıyor, algılayıcı sürücünün kalp atışlarını izliyor. Kalp atışlarının yavaşlaması ya da düzensizleşmesi halinde sistem sürücüyü ikaz ediyor.
Otomobilin konforunu ve güvenliğini artırmak için geliştirilen diğer bazı terimler ve anlamları ise şöyle:
EAS (Aktif Direksiyon Kilidi): Acil durumlarda sürücünün aracının kontrolünü kaybetmesini engelliyor.
EBD-EBV: Elektronik fren gücü dağıtıcısı.
EDLS: Elektronik diferansiyel kilidi.
EPS: Elektrik motorlu hidrolik direksiyon sistemi.
ESP: Elektronik savrulma önleyici sistem.
ETC: Elektronik traksiyon kontrolü.
ETS: Elektronik stabilite sistemi. ASR ile ilişkili olarak çalışıyor.
GPS: Uydu yardımı ile aracın yerini ve pozisyonunu belirliyor.
MPI: Çok noktalı enjeksiyon. Yakıtın en uygun şekilde yanmasını sağlar.
MPV: Çok amaçlı araç.
SLS: Otomobilin yüksekliğini otomatik olarak ayarlayan sistem.
TAS: Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza anında otomatik olarak
yardım çağrısı gönderiyor.
TIPTRONIC: Şanzıman ister otomatik ister manuel kullanılabiliyor.
TPC: Elektronik lastik basınç kontrolü.
YAĞMUR SENSÖRÜ: Camlar ıslandığında silecekleri otomatik olarak çalıştırıyor, tavandaki pencereyi kapatıyor.
ASC: İlk kalkış ve hızlanma sırasında patinajı önlüyor.
ASDC: Hızı otomatik olarak kontrol eden lazerli sistem. Önde giden araçla arada güvenli mesafe kaybolduğunda veya başka bir deyişle, önde giden araca fazla yaklaşıldığında sürücüyü uyarıyor.
PDC: Park mesafe kontrolü.
ITS: Yandan gelebilecek darbelere karşı koruyuculuk yapmak üzere konulan hava yastıkları.
ITL: Yollardaki sarsıntıyı en aza indiren süspansiyon sistemi.
IDS: Gösterge panelindeki tüm bilgileri ön cama yansıtan sistem.
GCC: Otomobilin farlarının aydınlattığı alanın dışında kalan görüntüyü kızılötesi olarak yol bilgisayarının ekranına aktaran sistem.
ECAS: Elektronik kontrollü, havalı süspansiyon. Aracın yerden açıklığını azaltıyor ya da çoğaltıyor.
ECS: Elektronik kontrollü süspansiyon.
EDC: Elektronik amortisör kontrolü.
EDS: Karlı, buzlu, kumlu zeminlerde aracın çekişten düşmesini önleyen çekiş kontrol sistemi.
FPS: Kaza anında yakıt akışını kesen ve yangını önleyen sistem.
Kaynak: Vatan Gazetesi
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA


Sonraki

Elektrik & Elektronik

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir