Aracınızın az yakmasını istiyorsanız birkaç öneri

Motor tipleri (Benzinli, Dizel ve LPG), Yakıtlar çeşitleriyle ilgili konular...

Aracınızın az yakmasını istiyorsanız birkaç öneri

İleti oguz1 » 15 Şubat 2014 22:09

2006 yılında kurucu ekibimizle tanıştığımız forumda paylaştığım yazıyı tekrar yayınlıyorum. Umarım faydası olur.

*Otomobil kullanmak kimi zaman bir tutku kimi zaman bir ihtiyaç. Fakat sürekli artan akaryakıt fiyatları otomobili gerekli olduğunda kullanmayı daha zorunlu hale getiriyor. Artan yakıt fiyatlarına müdahale etmek söz konusu olmadığından ötürü araç kullanırken masrafları azaltmanın farklı yöntemlerini uygulamak gerekiyor.

*İşte sürüş keyfini yaşarken cüzdanınızı rahatlatmanın 15 yöntemi...

*Virajlarda fren yapmak enerji kaybına sebep olmaktadır.

* Viraja gererken fren yapılarak düşürülen hız, viraj çıkışında gaz verilerek, yani fazladan yakıt harcanarak geri kazanılabilir. Bu nedenle virajlara kontrollü girmek, yakıt tüketimini düşürmek açısından oldukça faydalıdır

* Yapılan araştırmalar virajlarda kontrollü seyretmeyen ve sert fren yapan sürücülerin 100 km'de normalden 4.5 litre daha fazla yakıt harcadıklarını ortaya koymuştur.
*Ne kadar hızlı giderseniz, o kadar fazla rüzgar direnci ile karşı karşıya kalırsınız. Aracınız da hızlı gitmek için o kadar fazla yakıt tüketir.

* Hız limitinin sadece 12 km/s üzerinde seyretmek yakıt ekonomisini etkileyebilir.

*Yaz aylarında gece benzin almaya çalışın

*Yaz aylarında özellikle akşam-gece-sabah saatlerinde benzin satın alınmalı. Soğuk saatlerde benzin satın alarak hem benzin buharlarının atmosfere kaçmasını önlersiniz hem de daha yoğun benzin satın alırsınız.

* Unutmayınız ki yakıt pompası yakıt hacmini ölçer, yakıt yoğunluğunu ölçmez.Yakıt yoğunluğu arttıkça daha ağır benzin satın almış olursunuz. Bu nedenle, kaliteleri onaylı yakıt istasyonu zincirlerini tercih etmek daha mantıklı.

* Yakıt depo kapağı mutlaka sızdırmaz olmalıdır.Depo kapağından benzin buharlaşmamalıdır.

*Ucuz ancak kalitesiz yakıt satılan istasyonları tercih etmek, sadece kısa süreli tasarruf sağlar. Tutumlu çalışabilmesi için motorun içinin temiz olması gerekiyor. Supaplar ve yanma odalarında meydana gelebilecek birikimler, lambada sensörü ve katalitik konvertörün görev yapmasını engellediğinden, motorun uzun dönemde daha fazla yakıt tüketmesine neden oluyor.

*Aracın üzerinde bulunan portbagajı kullanmadığınız zamanlarda çıkarın. Bu portbagajlar aracınızın aerodinamik randımanını etkiler.

* Otomobilin üzerine doğru bir şekilde monte edilmiş port bagaj, tüketimi 100 km'de yaklaşık 1 litre artırır. Tavana monte edilen alçak ve aerodinamik yapılı port bagaj kutuları, yakıt tüketiminin daha az olmasını sağlamanın yanında rüzgar gürültülerini de düşürüyor.

*Olması gereken vitesten düşük viteslerde aracı kullanarak %45’e varan daha fazla yakıt tüketimine, motorun yorulmasına ve yıpranmasına neden olursunuz. Motoru yormamak için aracınız mümkün olduğunca uygun viteste kullanılmalı.

* Alçak devir ve yüksek vites kullanılarak ilerleme yöntemi, en büyük faydayı yüksek torklu motorlarda sağlıyor. Bu yöntemin diğer bir faydası da, motor aşınmalarını ciddi oranda düşürmesi.

*Hızlı kalkışlardan ve duruşlardan kaçınarak ani fren yapmaktan kaçınmak gerekiyor.

* Sanılanın aksine, olması gerekenden daha fazla gaz vermek, daha az vermekten daha iyidir. Çünkü ayak, gaz pedalından her çekildiğinde motorun frenlenmesi, güç ve yakıt kaybı anlamına geliyor.

*Hızlı kullanım, yüksek tüketim anlamına geliyor. Çünkü artan hız, hava sürtünme direncinin artmasına neden oluyor. Alt vitesler daha fazla kullanıldığından, çok yavaş gitmenin de tüketimi artırdığını unutmamak gerekiyor. Ancak homojen olmayan bir kullanım tarzı, tüketimi çok daha fazla artırıyor.

* Uzun mesafeli yolculuklarda otomatik hız sabitleme sistemi kullanın. Otomatik hız sabitleme sistemi yakıt tüketimini azaltmaya katkıda bulunur.
*Aracınızın vitesini nazikçe fakat hızlı olarak değiştirmek gerekiyor.

* Daha erken vites yükselten sürücü, kilometre başına daha az krank milli hareketiyle ilerlemeyi başarır. Bu da silindirlerin hava-yakıt karışımıyla doldurulma sayısını, yani harcanan yakıtın miktarını azaltır. Dizell motorlarda 2000-2500 devir aralığında vites değiştirmek yakıt sarfiyatını önemli oranda azaltacaktır.

*Lastiklerin asfalt üzerinde sorunsuz ilerlemesini engelleyecek tüm unsurların ortadan kaldırılması gerekiyor. Basıncın, aracın maksimum dolulukta kullanılması tavsiye edilen rakamdan daha yüksek olmaması gerekiyor. Aksi takdirde konfor olumsuz etkileniyor ve aracın yürüyen aksamı zarar görebiliyor.

* Çünkü normal basınçlı kullanımda lastiklerin absorbe ettiği küçük zemin bozukluklarının yükü, maksimum basınçta süspansiyona ek yük getiriyor. Bu sırada ileri geri hareketleri hızlanan süspansiyon, hareketi ısı enerjisine dönüştürüyor ve bu fazladan enerji de yine yakıt deposundan karşılanıyor.

*Fazla yük taşıyorsanız fazla yakıt tüketiyorsunuz demektir. Yapılan araştırmalara göre, her 50 kg'lık yük ortalama yakıt tüketimini yaklaşık yüzde 7 oranında artırıyor.

* Bu durumun olumsuz etkileri, özellikle ortalamanın üzerinde hızlanma ve fren yapılan kalabalık şehir trafiğinde daha da artıyor.
*Duran bir otomobilin güce ihtiyacı yoktur. Buna rağmen motor çalışmaya devam ediyorsa, boşa yakıt harcanıyor demektir.

* Durur pozisyonda saatte 1-2 litre arasında olan fazladan yakıt tüketimi, kulağa az gibi geliyor. Ancak adım adım ilerlenen sıkışık şehir trafiğinde bu rakam, 100 km'de yaklaşık 4-5 lt fazladan tüketmek anlamına geliyor.

*Gereksiz durumlarda klimayı açık tutmak ya da arka cam rezistansını açık unutmak da yakıt tüketimini artırıyor.

* Ilık havalarda klima yerine fan kullanarak tasarruf edilebilir.
** Eski ve kirli yağ filtreleri motor verimliliğini düşürür ve yıpratır.

* Tıkanmış hava filtreleri, kurumlanmış bujiler ya da hafif de olsa sürekli bir fren etkisi yaratan kilitlenmiş fren balataları, yakıt tüketimini çok fazla artırıyor.

*Viskozitesi 0-30 ile 0-40 arasında değerlerde olan tam sentetik yağlar oldukça pahalı olmasına rağmen sağladıkları enerji tasarrufu oranları da araçlara göre büyük değişkenlikler gösterebiliyor.

* Bu tür yağlardan en büyük fayda,çoğunlukla kısa mesafelerde araç kullanan, yani motor henüz tam ısınamadan işine ulaşanların otomobillerinde elde ediliyor. Her yıl yağlarını değiştirmek zorunda olan araç sahiplerinin bu tip yağları kullanarak tasarruf etmeleri imkansız.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir


Re: Aracınızın az yakmasını istiyorsanız birkaç öneri

İleti karabudun » 02 Mart 2014 01:19

Paylaşım için teşekkür ederim. Arka cam rezistansının yakıt tüketimini etkilediğini bilmiyordum. Çok ilginç.
karabudun
UZMAN ONBAŞI
UZMAN ONBAŞI
 
İleti: 36
Kayıt: 18 Mart 2013 19:55
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2
Kilometre: 13000
Yakıt: Total
Lastik Markası: Michelin
İsim ve Şehir: Sinop / Samsun

Re: Aracınızın az yakmasını istiyorsanız birkaç öneri

İleti batuavran » 11 Mart 2014 12:31

dizellerde 2000 - 2500 devirde vites değiştirmekten bahsetmişsin de. o devirlerde araç stop edecekmiş gibi çalışıyor, gaz yemiyor (yol aşağı (gittiğin yöne) doğru eğimli değilse.) hele de rampada..

arka cam rezistansı da bana ilginç geldi. o zaman açık olan farlar da yakıtı etkiler. etkiler mi?
batuavran
ASTEĞMEN
ASTEĞMEN
 
İleti: 212
Kayıt: 19 Aralık 2011 12:04
Marka & Model: CAPTUR
Motor Tipi & Gücü: 1.5dc 90bg ICON EDC
Kilometre: 6000
Yakıt: shell
Lastik Markası: MİCHLEN
İsim ve Şehir: batuhan (adanalı ama denizlide)

Re: Aracınızın az yakmasını istiyorsanız birkaç öneri

İleti planetearth » 12 Mart 2014 08:27

batuavran demiş ki:dizellerde 2000 - 2500 devirde vites değiştirmekten bahsetmişsin de. o devirlerde araç stop edecekmiş gibi çalışıyor, gaz yemiyor (yol aşağı (gittiğin yöne) doğru eğimli değilse.) hele de rampada..

arka cam rezistansı da bana ilginç geldi. o zaman açık olan farlar da yakıtı etkiler. etkiler mi?

Etkiler tabiki, araçta güç gerektiren her eylem motordan karşılanır ve dolayısıyla yakıtı direkt etkiler.
planetearth
ÜSTEĞMEN
ÜSTEĞMEN
 
İleti: 396
Kayıt: 14 Kasım 2012 12:53
Marka & Model: Clio III Dynamique
Motor Tipi & Gücü: 1.4 16v 98bg + lpg
Kilometre: 97000
Yakıt: opet
Lastik Markası: continental cpc 5
İsim ve Şehir: Ankara

Re: Aracınızın az yakmasını istiyorsanız birkaç öneri

İleti oguz1 » 17 Mart 2014 19:18

batuavran demiş ki:dizellerde 2000 - 2500 devirde vites değiştirmekten bahsetmişsin de. o devirlerde araç stop edecekmiş gibi çalışıyor, gaz yemiyor (yol aşağı (gittiğin yöne) doğru eğimli değilse.) hele de rampada..

arka cam rezistansı da bana ilginç geldi. o zaman açık olan farlar da yakıtı etkiler. etkiler mi?


Bu bilgiler normal şartlar altında yapılması gerekenleri anlatıyor. Yokuş çıkarken 2000 devirde değiştirirsen araç güç kaybedecektir, ama 2700 devirde değiştirirsen daha güçlü olacak ve hızlanacaktır. Düz ve sakin bir yolda da 2300 devir civarı değiştirmen yakıt ekonomisi için ideal olandır. Burada şu püf noktayı hatırlatıyım yokuş yukarı çıkarken araç hız kaybediyor diye gaza fazlasıyla yüklenmek yerine vites küçülterek pedala aynı basınçla basmak gerektiğinide okumuştum bir yazıda.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir



Motor ve Yakıt

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Google [Bot] ve 7 misafir