Eveeeeeeet. Hemen söyleyeyim, aylardır kaybolmamın sebebi bu değil beyler. Onun sebebi tembellik. Bu aracın sebebi uzun hikaye. :)
Ee malum, bizim küçük kız şu an 2½ yaşında. Sadece arka taraftaki darlık değil, tatile veya oraya buraya giderken bagaj yetmez olmuş, Clio 3'ümüz artık küçük gelmeye başlamıştı. Bu sebeple C sınıfı bir araç araştırmaya başladım. Amaç, daha büyük, geniş bir aile arabası almak idi. Yine dizel, yüksek beygir ve torklu bir araç olacaktı. Clio'da olduğu gibi yine banka kredisi kullanacaktık. Biraz birikim olduğu için bu kez en üst donanım seviyesine oynayacaktım. Hanıma dedim peşin peşin, "Bak hanım. :) Clio'da baz donanım aldık. Sonradan kafa basınca oturdum arabayı boyadım, söktüm taktım sis farını, park sensörünü, arka sis farını, ön angel'ları, jantları falan... Bu kez Allah ne verdiyse giriyorum, haberin olsun" diye. Onayı alınca önce giriştim internete sonra mağazalara (showroom'lara). Hemen hemen tüm markalara baktım baktım eledim, baktım baktım eledim. Sonuçta Ford ve Toyota ön planda kaldılar.
Ha tabii ki yılların Reno'cusu olarak Fluence'e de gittim. Hatta aslında Laguna aradım ben hep. Mağazadaki herif ısrarla Latitude dese de Laguna'yı aradı gözüm. Halâ satışta olsaydı alacaktım hemen. Değişmiş, başka bir isimle tekrar -sanırım- D sınıfı olarak geri gelecekmiş. Eğer Ford veya Toyota olmazsa Fluence'e dönecektim açıkçası. Çünkü Fluence'in bagajına acayip hasta oldum. Mağaza aydınlık olmasına rağmen, cep telefonun LED'i ile bakmam gerekti dibini görebilmek için. Harikaydı.
Neyse gel gelelim ben hatayı nerede yaptım? Etrafımda çok araç tüketmiş, tecrübe edinmiş arkadaşlara sormakta yaptım hatayı. :D Yine bir dizi ciddi fikir alış verişinden sonra A grubu arkadaşlarım Opel Astra zorlatması yaptı, B grubu arkadaşlar Ford C-Max veya D-Max gibi SUV ya da benzeri araçları koştular veeee, ve tek (evet bir tek) arkadaş da Mazda CX-3 dedi. Bu arkadaşa tepkim aynı şu "Artiz ne arar la bazarda?" diyen amca gibiydi. "Mazda ne la?" dedim. Şimdi Mazda konusu bambaşka arkadaşlar. Gençliğimde tek favori marka Mazda'ydı benim için. Yukarı açılan farları, otomatik camları, içeriden açılabilen bagaj ya da yakıt deposu kapağı falan, acayip tavdım, ama Tofaş 131'le falan hayatımız geçti işte. :) Sonraları ise (piyasadaki 323 veya 626 vb. modelleri saymazsak) Mazda'yı hep lüks kategoriye koyduğumdan unuttum gitti bu markayı.
Arkadaşım beni zorla Mazda'ya götürdü. CX-3 güzel araç, fakat bagajı istediğim standartta değil. Clio'nunki gibi. CX-3'ü almamın bir anlamı olmayacak derken hemen yanda Mazda 3'ü gördüm. Tipi, şekli, dizaydı falan şahhhhaaane. 90bin'den aşağı değildir fiyatı diye ilişmedim. Satıcı "size bunu verelim" şeklinde hiç sevmediğim bir ses tonuyla yaklaşsa da bindim direksiyonuna. Adam özelliklerini saydı saydı ve 82bin TL. deyince inanamadım. Çünkü o donanıma o fiyat pahalı değildi. Herşey orada değişti. Sözüm ona ben, nasıl olsa acelemiz yok diye rahat rahat araştırmalarıma devam ediyordum, ama aklım bir kere kalmıştı Mazda 3'te. Aşık olduğumu fark edince diğer mağazaları tekrar gezmeye başladım kayınçoyla. Jetta'ya bile baktım, fiyat aldım falan... Ama olmadı, Mazda 3 aldım. :D Konya yeterince indirim yapmayınca gittim Mersin'den 79'a aldım geldim. :) Mevcut Clio 3 dizelimiz duruyor, satmadık. Satmayacağız. Eşim kullanıyor şimdi onu. Üzerine devrettim.
Arabanın özelliklerine ilişkin bir iki diyeceğim şey var:
Motor. Öncelikle en üst donanım seviyesi Power. Power seviyede tekbir şanzıman ve tek bir motor seçeneği var. 6 ileri otomatik vites ve 1.5 Lt. 120hp benzinli atmosferik motor (turbo vb. besleme yok doğal olarak). Şimdi tabii bunca yıl dizel kullandıktan sonra bir insan, neden benzinli motor alır? Açıkçası bunun sebei, bu motorun 14:1 sıkıştırma seviyesine sahip olmasıdır. Benzinli motorların sıkıştırması daha az olduğundan ortalama yakıt tüketimleri çok yüksektir. Mazda, Skyactiv adını verdiği yeni üretim teknolojisi ile, çektiği benzini daha fazla sıkıştırarak (dizel motoru gibi - ama tam değil) mevcut yakıttan daha fazla enerji almış. Bu da muadil benzinli motorlara göre bir miktar daha yakıt tasarrufu yapmanıza olanak veriyor. Yine de, bir dizel kadar tasarruf yapmak söz konusu değil tabii. Bu motor, geleneksel benzinli motorlarla dizeller arasında bir yerde. Aslında benzine rağmen bu aracı almamın birden çok sebebi var. Fiyatı karşısında sunduğu donanım çok iyi. Aracın tipi, içi, bagajı çok iyi (419 Lt.). Daha önemlisi sürüş konforu ve verdiği haz çok iyi. Belki bunlar zaten C sınıfının özelliğidir, bilemiyorum, ama bu donanımı diğer araçlarda aradığımda fiyat 90'a zaten çıkıyor, hatta daha üzeri bile diyebilirim.
Tüketim. Eh, dizel aracımızda alıştık 4'lü değerlerde dolaşmaya. Dağlı tepeli otobanlı şehirler arası yollarda 4.1 ilâ 4.9 arası değerlere alışmış adamım ben. Şehir içinde bile bu değerlere düşürdüm aracı. Bundan sonra Mazda ile şehirde 6.4'lü değerlerde dolaşmak garip geliyor, fakat bir benzinliye göre yine iyi bir değer olduğunu düşünüyorum. En azından 120 beygirin karşılığını fazlasıyla alıyorum. Şehirler arasında ise 2750 devirde, 130 km/s hızda, sıfır motor sesi ile 5.4 lt. anlık tüketimi var aracın (fotoğrafta 5.7 görünse de). Dediğim gibi bir benzinli motora göre görmek istediğim rakamlar bunlar. Bu yüzden işin bu kısmıyla ilgili bir sorunum yok. Ayrıca araç sadece 1220 kilo. Ek olarak bir kaç markada gördüğüm bir sistem var: i-stop. Sıkışık trafikte veya bir süreliğine beklerken motor stop ediyor ve istenildiğinde yarım saniye gibi kısa bir sürede çalışıyor. Hani açıkçası, turboydu aman bir şey olur mu derdi olmadan her (5-10 saniyeyi aşan) duraklamalarda motoru durdurmak da yakıt tasarrufuna bir hayli katkıda bulunuyor. Aracın orta ekranında bu özelliği kaç saniye (tabii zamanla kaç saat) kullandığınız ve bu şekilde kaç kilometrelik yakıtı saklı tuttuğunuz gibi bilgiler de veriliyor.
Konfor. Sürüş keyfi ve konfora ilişkin diyeceğim hiç bir şey yok. Aslında denecek çok şey olduğu için yok. İşe bazen Clio ile gidip geliyoruz. Eşim sürüyor, pratik yapıyor. Mazda'yı resmen özlüyorum. Okuldan dönünce sırf işim var diye çıkıp dolaşıyorum. Daha sonra Clio'ya binince maalesef aradaki fark çok fazla be arkadaşlar. Bir keresinde eşim Clio'yu devretti trafikte bana, eve ben getirdim. "Hayatım, direksiyonda sıkıntı mı var? Böyle miydi bu? Lastikler mi indi acaba?" dedim. Hemen lafı yedim tabii, "N'oldu, hemen öyle? Aldın Mazda'yı, hemen bir çamur atmalar, karalamalar, direksiyon falan?" diye. :) Ve benzeri bir sürü hikaye. Tepkiler çok farklı, koltuklar, sürüş dinamikleri vs...
Neyse. Uzun uzun anlatmak da tuhaf oluyor hani... Durum bu arkadaşlar. Kızmayın bana ama Mazda hastaları neden hasta, anladım açıkçası. Ayrıca ilk göz ağrım Clio3 böcüğümüzü satmaya içimiz el vermedi, halen kullanıyoruz. Ne yürür aksamında ne motorunda ne de turbosunda en ufak problem yok. 120bin'e geldi neredeyse. Sanırım çok rahat bi' 200bin 300bin görürüz o araçla. Fakat bize bir C sınıfı lazımdı, onu da Mazda 3 ile değerlendirdik. Tabii ki aynı paraya veya daha ucuza dizel motor, manuel bir araç alınabilirdi. Bir iki modelde karar kılmıştım, ama ta ki Mazda 3'ün test sürüşüne kadar... :D
Fotoğrafları aşağıdadır. Katalog özellikleriyle şöyle:
Dış donanım. Gövde rengi kapı kolları, ön ve arka tamponlar. Gündüz farları - LED. Karartılmış arka camlar. Krom pencere çıtaları. Lastik tamir kiti (stepne lastik yok). LED arka farlar. Ön farlar - bi-xenon (yıkamalı). Ön sis farları ve krom çerçeve. Park sensörleri (ön ve arka). Siyah boyalı ön ızgara. Yağmur ve far sensörleri. Yan aynalar - gövde rengi, elektrikli ve ısıtmalı, katlanabilir. Yan aynalarda sinyaller. 18-inch alaşımlı jantlar. 245/45/18 lastikler.
İç Donanım. 60:40 katlanabilen arka koltuklar. 7" renkli (orta) ekran. Aktif Sürüş Ekranı (Head Up Display). Engine Start-Stop. I-Stop (Akıllı, rölantide durma sistemi). Ön ve arka koltuk kol dayaması. Aydınlatmalı torpido gözü (soğutma yok maalesef). Bluetooth®. Bose® müzik sistemi (9 hoparlör). Deri kaplı direksiyon, el freni, vites kolu. Direksiyonda F1 vites kulakçıkları. Elektrikli ön ve arka camlar. Gösterge paneli - Power. Güneş gözlüğü haznesi ile baş üstü konsolu. Güneşlikler - aynalı ve ışıklı. HMI kumandası (7" ekran için). Internet Radyo Uygulamaları (Aha Radio ve Stitcher uygulamaları ile internet radyo istasyonlarına, podcast'lere, haberlere ve sesli kitaplara erişim). Isıtmalı ön koltuklar (3 kademe). İç kapı kolları (gümüş). Kendiliğinden kararan dikiz aynası. Panel kaplaması (krom). Halı paspaslar. Radyo / CD / MP3 çalar. Sosyal Medya Entegrasyonu (Aha Radio uygulaması ile 7" ekranda Facebook ve Twitter'a erişim). Sürücü koltuğu bel desteği, eğim ve yükseklik ayarları. Tavan ışıkları - ön ve arka. USB (2 adet), AUX girişleri ve 12V çıkışı. Yol bilgisayarı.
Güvenlik. Akıllı Şehir İçi Fren Desteği (SCBS). Arka Araç İzleme Sistemi (RVM). Dinamik Stabilite Kontrolü (DSC). Çekiş Kontrol Sistemi (TCS). Elektronik Fren Basıncı Dağıtımı (EBD). Acil Fren Desteği (EBA). Kilitlenmeyi Önleyici Fren Sistemi (ABS). Lastik Basıncı İzleme Sistemi (TPMS). Yokuş Kalkış Desteği (HLA). 4 Disk fren. Etkin ön koltuk kemer gergi sistemleri. ISOFIX bağlantı noktaları. Mazda Gelişmiş Darbe Önleme Sistemi. Ön emniyet kemerleri uyarı lambası. Ön hava yastıkları. Ön ve arka perde hava yastıkları. Yan hava yastıkları.
Konfor. Anahtarsız giriş ve çalıştırma. Direksiyondan kumandalı müzik sistemi. Orta konsol kumanda sistemi (HMI - Human Multimedia Interface). Elektrikli kapı kilitleri. Hız Kontrol Sistemi (Cruise control, hız sabitleyici ve hız aşım uyarı özelliği). Klima (çift bölgeli otomatik). Uzaktan kumandalı merkezi kilit. Uzaktan kumandalı yedek anahtar.
Motor & Şanzıman. Hacim: 1496 cc. Maksimum güç: 120/6000 PS/dd. Maksimum tork: 150/4000 Nm/dd. Sıkıştırma oranı: 14.0:1. Silindir çapı x strok: 74,5 x 85,8 mm. 6 ileri otomatik (tork konvertörlü) şanzıman.
Ekonomi. CO2 Emisyonu: 129 g/km. EC emisyon seviyesi: Euro V. Hızlanma 0-100 km/s: 11,6 sn. Maksimum hız: 185 km/s. Tavsiye edilen yakıt: 95 oktan. Yakıt deposu kapasitesi: 51 Lt. Yakıt Tüketimi: Ortalama 5,5 Lt./100km., şehir dışı 4,8 Lt./100km., şehir içi: 6,8 Lt./100km.
Boyutlar. Aks mesafesi: 2700 mm. Boş ağırlık, sürücü dahil (75kg) : 1295 kg. Arka disk çapı: 265 mm. Havalandırmalı ön fren diski çapı: 280 mm. Uzunluk: 4585 mm. Genişlik: 1795 mm. Yükseklik: 1450 mm.
Link: http://www.mazda.com.tr/modeller/yeni-m ... -fiyatlar/ (Ekipman sınıfından Power'ı seçiniz.)
Görüşmek üzere...