ARAÇ MUAYENE
Otomobiliniz üç yaşını geçti. Tüm bakımları serviste yaptırdınız. Fakat bu resmi kurumlar tarafından yeterli görülmüyor. Çünkü kısa zaman içinde aracınızla bir muayene istasyonunu ziyaret etmek zorundasınız. Burada sizi sıkı bir imtihan bekliyor; geçer not almak için ihtiyaç duyacağınız ayrıntıları ve yararlı ipuçlarını sizler için hazırladık.
Öncelikle otomobilinizin trafik muayene istasyonunu ziyaret ihtiyacı olup olmadığını belirlemeliyiz. Sıfır kilometre olarak satın aldığınız otomobil ilk iki yıl boyunca muayeneden muaf tutuluyor. İkinci yılın sonundaysa her iki yılda bir düzenli olarak muayeneye gitmelisiniz. Ticari araçlar binek otomobillerden farklı olarak her yıl trafik muayenesi yaptırmak zorunda…
Muayene öncesi halk arasında temiz kağıdı olarak anılan ve otomobilin vergi borcu olmadığını kanıtlayan belgeyi almalısınız. Bu belgeyi muayene istasyonları içerisindeki vergi dairelerinden de almak mümkün. Ancak burada uzun sıralar olabileceğini unutmamalısınız. Önerimizi; fazla kalabalık olmayan bir vergi dairesi bulmanızı yönünde olacak. Burada dikkat edilecek husus vergi dairesine giderken geçmiş tüm vergi ve ceza ödemelerinizi kanıtlayan banka dekontlarını yanınıza almanız. Çünkü bazı durumlarda daha önce ödediğiniz cezalar ve vergiler bilgisayar sistemine geçmiyor. Bu problem sonucunda borçlu duruma düşebilirsiniz. Bu belgeyi almaya gittiğinizde muayene harç tutarını da yatırmalısınız.
Muayene için gerekli belgelerden birisi de egzoz emisyon pulu. Bu pulu temin etmek tahmin ettiğinizden daha kolay. Pek çok özel otomobil servisi tarafından, kontrol karşılığında pulu alabilirisiniz. Otomobilinizde LPG takılı değilse bu adımdan sonra muayene istasyonunun yolunu tutabilirsiniz. Eğer otomobiliniz LPG’liyse Makine Mühendisleri Odası’nın belirlediği noktalardan ayrıca ‘Gaz Sızdırmazlık Raporu’ almalısınız. Muayene istasyonlarının yıl sonu yoğunluğunu unutmamalısınız. Belgeleriniz tamam ise erken saatlerde muayene istasyonuna gitmeniz ve sıraya girmelisiniz.
ADIM ADIM MUAYENE
Trafik Muayene İstasyonları’nda önce aracın mecburi teçhizat kontrolü yapılıyor. Bu kontrol çerçevesinde aracın ilk yardım çantası, kriko, iki adet reflektör, çekme halatı, yedek lastik, takoz, yangın söndürücü, emniyet kemerinin olup olmadığı kontrol ediliyor. Daha sonra aracın farları, sinyalleri, diğer ışık tertibatı ve fren tertibatına bakılıyor. Son olarak kapılar, camlar, aracın kasası, korna, aynalar, güneş siperliği, direksiyon, lastikler, egzoz susturucu, oturma koltukları, şasi ve motor numaraları kontrol ediliyor.
TEKNİK MUAYENE HARÇ TUTARLARI
Otobüs, kamyon, çekici ve tanker 118 YTL
Otomobil, minibüs, kamyonet, özel amaçlı taşıt, arazi taşıtı, römork ve yarı römork 88,5 YTL
Traktör (römorklu ve römorksuz), motosiklet, motorlu bisiklet 47,2 YTL.
GEREKLİ BELGELER
1.Muayene Harcı ve Vergi Borçlu Olmadığına Dair Belge (Temiz kağıdı)
2.Zorunlu Mali Sorumluluk Poliçesi, (primlerin artması halinde Zeyil name)
3.Alternatif yakıt olarak LPG/CNG dönüşümü yapılan araçlardan, Gaz Sızdırmazlık Raporu
4.Sefer Görev Emri. (Arazi Vitesi Olmayan otomobillerle zirai traktörler hariç)
SIZDIRMAZLIK RAPORU VEREN MERKEZLER
İSTANBUL:
1- Kartal Açık Oto Pazarı E5 Karayolu Üzeri Soğanlık Kartal / İSTANBUL
Tel.: 0212 457 57 06
2 - Büyükşehir Mahallesi Büyükşehir Caddesi Plaza İş Merkezi yanı,
Karayolları Beylikdüzü Araç Muayene İstasyonu karşısı, E – 5 Karayolu yanı
Tel: 0 212 871 19 96
3 - Mimar Sinan Mah. Zümrüt Sok. 299 Ada
Kemerburgaz Fenni Muayene İstasyonu Arkası
Kemerburgaz / İSTANBUL
ANKARA:
1- MMO Ostim Mesleki Denetim Bürosu: Ahievran Caddesi 36. Sokak No: 1/E Ostim/Ankara 0 312 385 88 80 – 81
2- Ankara Şoförler Odası Taksimetre ve Çekici Servisi Aktim/Ankara 0 312 384 14 89 - 384 29 43
İZMİR:
Dikili Mesleki Denetim Bürosu - Adnan Menderes Cad. Özay Pasajı No:30/E Dikili – İZMİR 0 232 671 23 11
YENİ YIL NE GETİRİYOR?
Faaliyete geçecek yeni istasyonlar ne gibi özellikler taşıyor?
- Muayene olmayan araçlara her ay için yüzde 5 faizli ceza uygulanacak.
- Muayene istasyonları artık TüvTürk ismini alacak.
- İstasyonların sayısı İstanbul’da 12’ye, Türkiye çapında 69’a çıkacak.
- İlçe ve köylere hizmet verebilmek için mobil istasyonlar oluşturulacak.
- Eski araç muayene istasyonları kapatılacak.
- Araçlarda muayene uygunluk işareti konulacak. Bu işaret ya ön cama yapıştırılacak ya da arka plakanın arkasında büyük bir işaretle gözle görülebilir şekilde taşınacak.
- Muayene onayı için gelen araçlar dörde ayrılacak. Kusursuz, hafif kusurlu, ağır kusurlu ve ölümcül kusurlu araçlar. Bunlardan kusursuz ve hafif kusurlu araçlara onay belgesi verilecek. Hafif kusurlu araçlarda kusurun giderilmesi yönünde eğitim ve destek verilecek.
- Muayeneden kusursuz olarak geçen araçların ikinci el değeri artacak.
- Muayenede araçlar kontrol süresince 100 noktadan test edilecek. Bunların belli başlıları fren sistemleri, direksiyon sitemi, ışıklandırma sistemi, görüş güvenliği, şase kontrolü, elektrik donanımı, tekerlekler ve lastikler olacak.
YURT DIŞINDA DURUM NE?
Almanya´da otomobillerin fenni muayenesi bağımsız denetim kuruluşları TÜV ve Dekra tarafından kurulan istasyonlarda yapılıyor. Sadece Kuzey Almanya´da 150 TÜV istasyonu ve 7 bin 500 anlaşmalı muayene servisi bulunuyor. Bu istasyon ve anlaşmalı muayene servislerinde kanunen belirlenmiş araç muayeneleri gerçekleştiriliyor. Binek araç fenni muayenesi genel, egzoz ve özel muayenelerden oluşuyor.
Araçlar lifte kaldırılarak paslanma olup olmadığına bakılıyor, yine test cihazı üzerinde amortisörlerin darbe emme işlevini sağlıklı yapıp yapmadığı kontrol ediliyor. Yürüyen aksam, karoser bağlantıları, direksiyon sistemi, lastikler, jantlar, egzoz sistemi ve fren sistemi ayrı ayrı kontrol ediliyor. Teknik kontrollerde saptanan arızalar giderildikten sonra araç sahibi tekrar denetleme istasyonuna geliyor ve ancak o zaman muayeneden geçebiliyor.
Almanya´da TÜV´ün dışında ayrıca Dekra adlı bir başka şirkette araç fenni muayenelerini gerçekleştiriyor.
Tulu DARICAN
***
Araç Muayeneleri
Avrupa standartlarına uygun araç muayeneleri önümüzdeki ay başlıyor. Trafikteki 13 milyon araç artık A'dan Z'ye detaylı muayeneden geçirilecek. Yalova ve Elazığ'daki iki pilot istasyonda son hazırlıklar yapılırken, yeni muayene sisteminin kusur tablosu da netleşti.
En ince ayrıntının bile yer aldığı tabloda muayene olacak araçlar için hafif, ağır, ve emniyetsiz olmak üzere toplam 936 kusur belirlendi. Türkiye'de sürücülerin hiç de alışık olmadığı kusurları taşıyan araçlar muayeneden geçer not alamayacak. Örneğin korna sesi gereğinden yüksek olan araçlar ağır kusurlu sayılacak ve muayeneden geçemeyecek. Minibüs ve otobüslerde ayakta giden yolcuların tutunduğu kollar eğer çocukların uzanamayacağı kadar kısaysa araç ağır kusurlu sayılacak.
Yeni uygulamada toplu taşıma araçlarında yolcuların ayaklarına takılma riski taşıyan ve kaymaya karşı uygun olmayan halılar bile hafif kusur sayılıyor. Yetkililer kusur tablosunun 1 Ocak 2010'a kadar geçerli olacağını, bu tarihten itibaren Avrupa standartlarındaki yeni kusurların da tabloya ekleneceğini söyledi.
Bilgisayar ortamında hazırlanan muayene raporlarının mevcut sistemdeki istismarları da önleyeceğini belirten yetkililer, "İstasyonlardaki her muayene otomatik olarak Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü'nün bilgisayarlarına işlenecek. Kusur tespit edilen araçlar için anında işlem yapılacak. Amacımız ülkede hem güvenli hem konforlu seyahatlerin yapılmasını sağlamak." diyor.
Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü, yeni istasyonlarda muayene edilecek araçlarda tespit edilen eksikliklerin hangi kusur kapsamına girdiğini içeren listeyi hazırlamak için uzun süredir çalışma yapıyordu. Avrupa'daki uygulamalardan elde edilen 1500 kusurluk liste ilgili kuruluşların görüşleri alındıktan sonra 936'ya indirildi.
Listede 552 hafif, 369 ağır kusur ile 15 adet 'emniyetsiz' başlığıyla kusur yer alıyor. Hafif kusur kapsamına giren araçlar için herhangi bir yaptırım yok. Sadece sürücünün aracındaki kusurla ilgili bilgilendirilmesi amaçlanıyor. Sürücü mahallindeki güneşliklerin yeterli olmaması, egzozda fazla duman oluşumu, hasarlı çamurluklar, sis farında ışık şiddetinin az olması hafif kusur kapsamına giren eksiklikden birkaçı.
Muayenede ağır kusur kapsamına giren eksiklikler tespit edilen araçların muayenesi yapılmayacak, eksikliklerini gidermesi için bir ay süre verilecek. Bu süre içinde araçların kusurlarını giderip muayeneye gelen sürücülerden ek ücret talep edilmeyecek. Ancak bir ayı geçirdiği takdirde ikinci muayene ücretini ödemek zorunda kalacak.
Ön ve arka koltuklarda emniyet kemerinin bulunmaması, park lambalarının yanmaması, jantların hasarlı olması, kaloriferin tam olarak çalışmaması, kornanın ses gücünün ya da ahenginin yüksek olması gibi eksiklikler ağır kusur kapsamına giriyor.
Toplu taşıma araçlarında yolcuların güvenli ve konforlu yolculuk yapmasını engelleyen bazı unsurlar da ağır kusur kapsamına alındı. Buna göre biniş ve iniş basamaklarının yüksek ya da alçak olması, oturak düzenleriyle tutamak kollarının yetersiz olması, iç aydınlatma sisteminin bulunmaması gibi eksiklikler muayeneden geçer not alınamamasına neden olacak.
Emniyetsiz kapsamına giren araçlar ise trafikten men edilecek. Araçta asgari frenlemeye ulaşılamaması, direksiyonun tutukluk yapması, tekerlek bağlantısında bijon civatalarının kopması, lastiğin dış yüzeyinin iskelete kadar aşınması emniyetsiz kapsamına giren eksikliklerden bazıları.
Üç yıl önce AB'ye uyum kapsamında araçların teknik muayenelerinin daha sağlıklı yapılması için muayene istasyonlarını modernleştirme projesi geliştirildi. İstasyonlar 2003 yılında özelleştirme kapsamına alındı.
İhalede Akfen-Doğuş-TüvSüd Ortak Girişim Grubu, 613,5 milyon dolara istasyonların 20 yıllık işletme hakkını kazandı. Açılan davalar sebebiyle özelleştirme süreci iki yıl gecikti. Yargı süreci sona erdikten sonra ihaleyi alan şirket Özelleştirme İdaresi'yle imtiyaz sözleşmesini imzaladı. 2008 ve 2009 yıllarında Türkiye genelindeki 189 istasyonun tamamı bitirilerek araç muayenesine başlanmış olacak.
İstanbul'da 12, Ankara'da 7, İzmir ve Konya'da 8, Bursa ve Antalya'da 6'şar araç muayene istasyonu açılacak. Bazı büyük ilçelerde seyyar istasyonlar oluşturulacak. İstasyonlarda, fren, far, egzoz, direksiyon boşluk ölçme, ölçü aletleri, bilgisayar sistemleri ve gürültü kontrol cihazları kullanılacak.
http://www.iceberk.com
***
ARAÇLARIN MUAYENE MECBURİYETLERİ VE SÜRELERİ:
1)Hususi otomobiller ile bunların her türlü römorkları:
* Trafiğe çıkarılışından sonra ilk 3 yaş sonunda ve devamında her 2 yılda bir.
* Resmi ve ticari plakalı e bunların her türlü römorkları: İlk trafiğe çıkışından itibaren ilk 2 yaş sonunda devamında yılda 1.
* Lastik tekerlekli traktörler ve bunların her türlü römorkları: İlk trafiğe çıkışından itibaren ilk 3 yaş sonunda ve devamında her 3 yılda bir.
* Diğer bütün motorlu araçlar ile bunların her türlü römorkları: ilk bir yaş sonunda ve devamında her yıl.
periyodik muayeneye tabi tutulur.
2)Motorlu taşıtın muayene süresi dolmamış olsa bile;
* Kazaya karışması sonucu yetkili zabıtaca muayenesi görülen araçlar,
* Üzerinde değişiklik yapılan araçlar,
ayrıca özel muayeneye tabi tutulurlar.
3)Araç üzerinde yönetmelikte belirtilen şekilde yapılacak her türlü değişikliğin araç sahibi tarafından 30 gün içinde yetkili tescil kuruluşuna bildirilmesi mecburidir.
4)Uyuşturucu ve keyif verici maddeleri almış olanlar:
* Derhal araç kullanmaktan men olurlar.
* Mahkeme kararıyla para ve hapis cezası ile cezalandırılır, sürücü belgesi süresiz olarak geri alınır.
Alıntıdır.