Diablo » 05 Temmuz 2009 19:50
Ar-ge geliştikçe üretim teknikleride gelişiyor hava yastığı açılmama durumu çok nadir de olsa kaza anında kötü süprizler yapabiliyor kaza durumunda hava yastığının açılmaması ile ilgili çok önceden avrupa ve amerikada açılmış olan tazminat davaları mevcut.Hava yastığı gibi ABS ve ESP ile sürüş güvenliği sağlayan sistem ve ekipmanlar defalarca test edilerek iyileştirme yapılarak günümüz otomobillerinde yerini alıyor örneğin bir hava yastığı tasarım aşamasında 1000 den fazla kez deneniyor her türlü önden yandan arkadan meydana gelebilecek çarpmalara karşı kusursuz olarak çalıştığına karar verilirse üretilmeye başlanıyor.
Hava yastığı sistemi emniyet kemeri ile bütün olarak çalışan güvenlik ekipmanı olduğu için emniyet kemeri takılmadığı durumlarda hava yastığı açılmacaktır.Eski araçlarda kemer takılmasa bile devreye girebiliyordu ama 2000 li yılların başında kaza sırasında boyun kırılmaları hatta baş kopmaları gibi vakadan sonra sistemin çalışabilmesi için emniyet kemerinin takılı olması şartı getirildi.
Hava yastıkları basınç altında tutulan hava veya gaz ile şişmezler. Bir kimyasal reaksiyonun sonucunda şişerler. Bu kimyasal reaksiyonun ana maddesi 'sodyum azide'dir, bu madde kaza anında ısıl şoka maruz kalarak nitrojen gazı açığa çıkarır.200 gramından yaklaşık 200 litre nitrojen gazı açığa çıkar.Oluşan reaksiyondan az miktarda sodyum da açığa çıkar bu madde tehlikelidir su ile birleşme durumunda ağır deri hasarlarına ve solunması durumunda akciğerlerde doku zedelenmesine sebep olur.Reaksiyon sonrası bu çıkan sodyum,potasyum nitrat ile birleşerek yeniden nitrojen gazına dönüştürülür ve nitrojen yanıcı bir gaz değildir.
Hava yastıkları şiddetli çarpmalarda ve yüksek hızlarda devreye girerler bunun için aracın önünde çarpma anında g kuvvetini hesaplayarak hava yastıklarının şişmesini sağlayan sensör bulunur.Araç hareketsiz ve kontak kapalı veya açık farketmeksizin önden başka bir aracın çarması durumunda açılmayacaktır.