Motor soğutma suyu ve antifriz

Araçlarımızla ilgili her türlü bakım çeşitleri, yöntemleri; Kaporta, boya, lastik veya döşemelerle ilgili bakım konuları ve servis hikayeleri. Ayrıca alt bölümlerde motor tiplerine özel bakım konuları yer almaktadır.

Motor soğutma suyu ve antifriz

İleti ByOnder » 01 Mart 2011 01:17

Öyle durup dururken aklıma geldi forumumuzda paylaşayım istedim araştıracağım araştırdıkçada burda paylaşacağım.
Konu : Motor soğutma suyu komple değişmelimi değişirse ne olur değişmesse ne olur vs...

Şimdi şurdan aklıma takıldı bu benim ilk sıfır aracım gerçi 6 aylık bi kartal ımızda olmuştu ama onada su ekliyoduk biz yani eksilttiği için eski aracımda bi promlem olmamasına rağmen zaman zaman su eklerdik bu takviyeler bazen su bazen antifriz azar azar orantılı şekikde olurdu nitekimde bi yenilenme oluyordu işte.

ama bu mübarek 4 sene oldu heenüz bir kere su haznesinin kapağını açmış değilim gram da oynamıyo yerinden maşallah ama her ürünün olduğu gibi bu antifrizinde bi ömrü yokmudur özelliğini kaybedermi komple bi değişim gereklimi sizce bu konuda bi mütabakata varalım arkadaşlar
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 672
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun


Re: Motor soğutma suyu ve antifriz

İleti Devrim » 01 Mart 2011 12:01

Her servis bakımında, bir cihaz yardımıyla dip dereceyi ölçüyorlar. Antifriz işlevini yitirse o aşamada anlaşılıp değiştirilir sanırsam.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Motor soğutma suyu ve antifriz

İleti ByOnder » 01 Mart 2011 14:03

ANTİFRİZ KULLANIMI

Küresel ısınma etkilerini gösteriyor ve yaz her zamankinden daha sıcak geçiyor. Bu sıcak havalarda uzmanların sözlerini dinleyip, bol bol su içiyoruz ve güneşe fazla çıkmamaya özen göstererek kendimizi korumaya çalışıyoruz. Peki bu arada aracımızın kalbini, yani motorunu, sıcaklara karşı korumak için yeterli önlemi alıyor muyuz?

Genellikle halk arasında sadece kış aylarında otomobillerimizin koruyucusu olarak bilinen antifriz aslında sadece kış mevsiminde değil yılın 12 ayı kullanılmalıdır. Üstelik yüksek çalışma sıcaklıklarına ulaşan günümüz motorlarında, özellikle yaz döneminde de antifriz kullanımı giderek önemini arttırmaktadır. GMY olarak bu ay kütüphanemizden antifriz ile bilgileri sizlerle paylaşmak istedik.

Antifriz nedir?

Antifriz aracımızın radyatöründe bulunan soğutma sıvının soğuk günlerde donmasını, sıcak günlerde kaynamasını ve soğutma sisteminde sıvının dolaştığı bütün parçaların korozyona (aşınmaya) uğramasını önleyen, su ve glikol bazlı hammaddelerin karışımından oluşan bir sıvıdır.

Antifrizler karışımlarının içerisindeki hammaddelere göre ikiye ayrılar: Etilen-glikol (EG) ve propilen-glikol(PG). Ülkemizde yoğunlukla EG tipi antifriz kullanılmak ile birlikte az da olsa, doğaya daha az zarar veren ve daha az zehirli madde içeren PG tipi antifrizlerde bulunmaktadır.

Antifriz ne oranda kullanılmalıdır?

Antifrizin özelliği su molekülleriyle birleşerek onların belli bir düzene girip donmasını önlemektir. Bütün otomobil ve ticari vasıtalar motorlarında donma, aşırı hararet ve korozyona karşı antifriz belirli oranlarda su ile karıştırılarak kullanılmaktadır.

Antifriz tek başına araçlarda kullanılmaz, zira antifrizlerin tek başlarına kullanılmaları durumunda donma sıcakları sadece -12ºC derecedir. Bundan dolayı antifrizler belirli oranlarda su ile karıştırılarak kullanılmaktadır. 50/50 oranında bir antifriz-su karışımı donma sıcaklığını etilen-glikol (EG) tipi antifrizlerde -37 ºC dereceye, propilen-glikol (PG) tipi antifrizlerde -33 ºC dereceye kadar düşürmektedir.

Ancak çok soğuk havalarda EG tipi antifrizlerin oranın %70'e kadar yükseltilmesine izin verilebilir. Bu gibi durumlarda karışımın donma sıcaklığı -53ºC dereceye kadar düşmektedir. Soğutma sıvısı içerisindeki antifrizin yoğunluğunun arttırıldığı bu durumda, sıcak havalara geçildiği yaz dönemlerinde soğutma sıvısına su eklenerek antifriz-su oranı 50/50'ye düşürülmelidir. Zira antifriz suyun kaynama sıcaklığını yükseltmek ile birlikte, soğutma işlemini su kadar verimli gerçekleştiremez. Sıcak yaz aylarında karışımındaki antifriz oranının öngörülenden daha düşük olması durumunda ise motor soğutma sıvısının kaynama sıcaklığı da düşük olacağından motorun hararet yapma ihtimali yükselir.

Ülkemiz iklim koşulları için 33/67 ile 50/50 arasında antifriz-su karışımı önerilmektedir. Burada önemli olan bir nokta ise karışım yapılırken antifrizin içindeki koruyucu katıkların etkisini azaltan sert musluk suyu kullanılması yerine yumuşatılmış ve distile edilmiş su kullanılmasıdır.

Antifrizi ne zaman değiştirmeliyiz?

Günümüz araçlarında birçok radyatör arızasının sebebi soğutma sistemi bakımının iyi yapılmaması ve bunun sonucunda sistemde korozyon oluşmasıdır. Marka gözetmeksizin bütün antifrizlerin korozyon önleyici etkisi vardır. Fakat kullanım süresi içerisinde antifrizler bu özelliklerini kaybederler. Bundan dolayı da üreticiler genellikle antifriz değişim periyodu olarak 1 yıl/20.000 km veya 2 yıl/40.000 km'yi öngörmektedir. Yeni "uzun ömürlü" antifrizlerde bu süre 5 yıl/200.000 km?ye kadar arttırılmıştır.

Soğutma sisteminin içerisindeki antifrizli karışımın durumunu anlayabilmenin en kolay yolu karışımın pH(asit miktarının) seviyesini ölçmektir. Günümüz antifrizlerinin pH değerleri 8 ile 14 arası değişmekte, çoğunlukla 10.5 seviyesinde bulunmaktadır. Bundan dolayı değişime karar vermek için Ph seviyesinin ölçülmesinden önceki adım araçta hangi tip antifrizin kullanıldığının bilinmesidir.

Hangi tip antifriz kullanılmalıdır?

Araçlarda kullanılan antifrizin hangi tip olduğunu anlayabilmek kolay değildir. Bu noktada antifrizin rengi kesinlikle yardımcı olmamaktadır. Amerikan menşeli araçlarda genellikle yeşil veya turuncu, Avrupa ve Uzak doğu menşeli araçlarda mavi veya kırmızı, Japonya menşeli araçlarda ise genellikle kırmızı renkte antifriz bulunmaktadır. Ayrıca antifrizin su ile karışım miktarı da nihai karışımın rengini etkilemektedir. Bundan dolayı renk üzerinden yorum yapmak sağlıklı değildir.

Antifrizlerin içerisine paslanmayı ve kireçlenmeyi önleyici maddelerde ilave edilmektedir. Ülkemiz araçlarında yoğunlukla kullanılan EG tipi antifrizler arasında ayrım yapabilmenin en

uygun yolu antifrizin içersindeki bu ek katkı maddelerinin belirlenmesidir.

Alüminyum radyatör, silindir kapağı ve motor blokların kullanıldığı araçlardaki antifrizler yüksek miktarda silikat minareleri içermelidir. Burada silikat minerallerinin görevi alüminyum aksamın üzerinde bir koruyucu bariyer oluşturmak ve radyatör, silindir kapağı ve motor bloğunun aşınmasını engellemektir. Döküm motor blokları ve bakır radyatörlerin kullanıldığı araçlarda silikat katkısı şart değildir. Silikat katkılarının bir alternatifi de içerisinde borasiti veya fosfat olan antifrizlerdir.

Antifriz eklerken nelere dikkat edilmelidir?

Antifriz eklerken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta üretici firmanın önerdiği antifrizin kullanılmasıdır. Bununla birlikte yeni antifriz konulmadan evvel sistemden eski antifrizli karışımın tamamen boşaltılması, eski ve yeni antifrizin katkılarının birbirine karışarak koruyucu etkilerinin ortadan kalkmaması için önemlidir.
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 672
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun

Re: Motor soğutma suyu ve antifriz

İleti semih89 » 01 Mart 2011 15:40

önceki aracımda ustam değiştirmişti , değişen suyu görünce iyiki değiştirdim dedim. kitapdaki değerlere göre değiştirilmesinde fayda var. bizim döktüğümüz yeşil renkliyd.
semih89
YARBAY
YARBAY
 
İleti: 1052
Kayıt: 10 Nisan 2009 20:43
Marka & Model: Clio Dynamique
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 85bg
Kilometre: 35000
Yakıt: EuroDizel Opet
İsim ve Şehir: ltba

Re: Motor soğutma suyu ve antifriz

İleti ByOnder » 01 Mart 2011 16:59

antifriz in rengi zaten yeşil yada kırmızı olur renginden anlaşılmazda edindiğim bilgi 1 yıl 20000 yada 2 yıl 40000 değişmeli diyor maksimumda 5 yıl yani uzun ömürlü bi madde.

devrim hocam derecesini ölçüyolar demiş ama dereceden kasıt sıcaklığını kastedmedi sanırım sıcaklığının soğukluğunun bi bilgi vereceğini zannetmem ama gene edindiğim bilgiye göre ph değeri ölçülüyormuş 8 ila 14 arası olması gerekiomuş yani ph değeri ölçülebilir yada daha klasik bi yöntem geldi şimdi aklıma :) bir bardak kadar numune alıp buzlukta donup donmadığını test etmekde özelliğini yitirip yitirmediğini anlamamız konusunda bize yardımcı olabilir -23 de donmaması lazım.

Tabi antifriz değişimi sadece suyun donmaması için değil sadece bu olsa zaten umursamam iklim itibariyle çok fazla - dereceleri görmüyorum antifirizin suya karşı korozyonu oksitlenip paslanmayı önleyici özelliğide mevcut yani antifrizimizin özelliğini kaybetmesi demek radyatörümüzün ve motorumuzun soğutma sıvısıyla buluştuğu alanların erken aşınması anlamına geldiği sonucunu çıkarıyorum yani bu antifriz işi bence önemli
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 672
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun

Re: Motor soğutma suyu ve antifriz

İleti Sani » 01 Mart 2011 21:33

Yetkili serviste, araçtaki tüm sıvıların 3 sene sonunda değişmesi gerektiği belirtiliyor. KM belirtilmemişti.
Soğutma suyu mutlaka usta kişilerce değiştirilmeli, hava yaparsa sıkıntı yapar.
Hidrolikler değiştikten sonra fren tepkiniz bir anda değişiyor :)
Sani
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 897
Kayıt: 08 Aralık 2009 17:04
Marka & Model: 09 Megane3
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 105hp
Kilometre: 0
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul

Re: Motor soğutma suyu ve antifriz

İleti Devrim » 01 Mart 2011 22:49

ByOnder demiş ki:...devrim hocam derecesini ölçüyolar demiş ama dereceden kasıt sıcaklığını kastedmedi sanırım sıcaklığının soğukluğunun bi bilgi vereceğini zannetmem ama gene edindiğim bilgiye göre ph değeri ölçülüyormuş 8 ila 14 arası olması gerekiomuş yani ph değeri ölçülebilir...

Evet tabii, ölçtükleri o anki ısısı değil. "Soğukta en fazla kaç derece eksiye kadar suyu koruyabilir"in ölçümünü yapıyorlar. Çünkü usta yanındaki elemana sormuştu "Ölçütün mü antifrizi?" diye. Eleman da, "Ölçtüm, eksi bilmem kaç..." gibilerinden cevap vermişti. Servis alanının içi (kış zamanı) 19-20 derece olduğunu düşünürsek "neyden bahsediyor bu" şeklinde dikkatimi çekmişti diyalogları. Oradan aklımda kalmış...
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Motor soğutma suyu ve antifriz

İleti ByOnder » 01 Mart 2011 23:02

Devrim demiş ki:
ByOnder demiş ki:...devrim hocam derecesini ölçüyolar demiş ama dereceden kasıt sıcaklığını kastedmedi sanırım sıcaklığının soğukluğunun bi bilgi vereceğini zannetmem ama gene edindiğim bilgiye göre ph değeri ölçülüyormuş 8 ila 14 arası olması gerekiomuş yani ph değeri ölçülebilir...

Evet tabii, ölçtükleri o anki ısısı değil. "Soğukta en fazla kaç derece eksiye kadar suyu koruyabilir"in ölçümünü yapıyorlar. Çünkü usta yanındaki elemana sormuştu "Ölçütün mü antifrizi?" diye. Eleman da, "Ölçtüm, eksi bilmem kaç..." gibilerinden cevap vermişti. Servis alanının içi (kış zamanı) 19-20 derece olduğunu düşünürsek "neyden bahsediyor bu" şeklinde dikkatimi çekmişti diyalogları. Oradan aklımda kalmış...



Ben bu testi ya es geçtim yada bana böyle bi test yapmadılar artık birdahaki sefere soracağız
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 672
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun

Re: Motor soğutma suyu ve antifriz

İleti Smach » 02 Mart 2011 06:02

antifrizi sanayide hatta benzin istasyonlarında bile ölçtürebilirsiniz. çok basit plastik bir aleti var. antifiriz konulan yeri açıp ordan alet içi dolana kadar suyu çekiyorlar. aletin içi dolunca üzerindeki ibre "-" (eksi) kaç derecede donacağını gösteriyor. en az -25 derece olmasını tavsiye ederim. bu tabiki bulunduğunuz ile göre değişir. serviste değilde sanayide değişim yaptırırken dikkat edin. yeşil antifiriz varsa araçınızda yine yeşil. kırmızı varsa yine kırmızı koydurun. antifiriz özelliğini kaybetmişse tamamen boşaltıp yenisini koydurun üstüne ekleme yaparak yeniden özellik kazandıramayız.eksiltme yapmış ama özelliğini hala koruyorsa saf su ilave edilebilir.eski araçımda 4 yıl antifirizi değiştirmeme yada ekleme yapmama gerek kalmadan kullanmıştım. çok uzun süre dayanabilen bir maddedir.her sene kışa girerken ölçüm yaptırmakta fayda vardır.
Smach
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 113
Kayıt: 16 Şubat 2011 13:13
Marka & Model: ClioIII Grand Tour
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 85bg
Kilometre: 8000
Yakıt: Shell V-Power
Lastik Markası: Michelin Energy
İsim ve Şehir: Şamil / Kayseri



Bakım, Onarım & Servis

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Google Adsense [Bot] ve 46 misafir